Lenovo L27m-28 – 27-tumsskärm med 75 Hz och USB Type-C

SweClockers testar Lenovos nya skärm, som med IPS-panel, 75 Hz med Freesync, låg input lag och USB Type C-anslutning som också kan ladda bärbara datorer sticker ut från mängden.

Panel och reflexfilter

Reflexfiltret är ett matt sådant och effektivt på att ta hand om rumsreflexerna. Direkta reflexer som fönster och armatur dämpas också effektivt och blir till suddiga, ljusa fläckar. Som matt filter betraktat är det inte påträngande med en struktur. Dock har vi en synlig pixelstruktur i panelen, mer om den längre ned.

Lenovo_L27m-28_reflex.jpg

Fönsterreflexen som ljus fläck mellan tumme och pekfinger.

IPS-panelen är precis som en vi väntar oss av en IPS-panel av god kvalitet. Vi får en generös betraktningsvinkel och det är ingenting avvikande med själva panelen. Uniformiteten är god och något mörkare hörn kan anas med testbilder, men det är allt. Kontrastförhållandet är typiskt för en IPS-panel och mäter 1 100:1.

Vi kan ana en mild posterisering i testbilder och då även ana viss rörelse i bilden från vad som är någon form av FRC-funktion för temporala halvtonsmönster. Specifikationerna är inte tydlig med exakt precision eller adresserbart bitdjup. I praktiken är det på en "så bra som väntat"-nivå för den här typen av prisklass och produkt.

Belysningen regleras flimmerfritt via Brightness-reglaget. Reglaget får dock olika utväxling baserat på vilken bildinställning du kör. Vi kan heller inte gå lägre än cirka 100 nits i ljusstyrka vilket kan vara lite för ljust ifall du tänkt köra skärmen i en väldigt mörk miljö, snarare än ett kontor som kanske är grundtanken här. Mer om ljusstyrkan i nästa avsnitt om färgåtergivningen

En "omöjlig" pixelmatris på 27-tum?

Upplösningen 1 920 × 1 080 pixlar på 27-tum brukar ganska ofta anses vara en "omöjligt" kombination med för låg pixeldensitet. Det blir exakt 82 pixlar per tum (PPI) vilket kan jämföras med en exempelvis samma pixelmatris på en 24-tummare eller 2 560 × 1 440 pixlar på 32 tum, vilket då är 92 pixlar per tum.

Lenovo_L27m-28_pixelstruktur.jpg

Inget konstigt med subpixelstrukturen hos skärmen.

Eller om man skriver det som kvoten eller pixel pitch: 0,31 mm för cirka 82 ppi och 0,28 mm för cirka 92 ppi. Det vill säga att varje pixel i teorin är 0,31 mm bred på Lenovo L27m-28.

Hur mycket sämre är då 82 ppi jämfört med 92 ppi? För det första detta enbart en övning med miniräknaren eller valfri webbsida, till exempel PX Calc räknar fram siffrorna.

Ledtråd om skalningen på skärmen

Siffror på pappret som PPI eller pixel pitch ger möjligtvis en ledtråd om hur skalan av grafik och text förhåller sig. Men inte så mycket mer. Huruvida en skärm upplevs som "pixlig" eller inte beror snarare på andra omständigheter, typiskt då dess subpixelstruktur.

Men också sådant som flimmer och halvtonsmönster påverkar intrycket. Samt förstås ditt avstånd till skärmen i kombination med din synförmåga. Och inte minst vad du är van med sedan tidigare. Pixel pitch och PPI är där endast en exercis med miniräknaren.

Hur som helst; helhetsintrycket av en skärm hänger på långt mer än vad pixeldensiteten kan avslöja. IPS-panelen hos Lenovo L27m-28 har i alla fall inget som gör 1 920 × 1 080-panelen extra besvärlig på 27 tum, utan tvärtom ganska problemfri struktur.

Värt att påpeka är att panelen är känslig för retention och skuggbilder kan dröja kvar uppemot 20 minuter efter längre perioder av statisk innehåll, särskilt då statiskt flimrande innehåll. Som alltid är det i princip enbart med testbilder detta uppstår och det försvinner av sig självt efter en stund.

Kommentarer till artikeln

23 debattinlägg

Skicka en rättelse
20

4A Games: "Ray tracing fullt möjligt med nästa generations spelkonsoler"

Utvecklaren 4A Games menar att Nvidias hårdvara inte är ett krav för ray tracing, utan samma teknik skulle kunna användas på tillräckligt kraftfulla spelkonsoler. Läs mer

I samarbete med Samsung
29

Sista chansen – säkra din biljett till Galaxy Unpacked med SweClockers

Den 20 februari avtäcks Samsung Galaxy S10. Nu bjuder SweClockers in till mingel och en helkväll av diskussioner med redaktion står på menyn. Läs mer

28

Test: Logitech MX518 Legendary – klassisk spelmus med modern sensor

Logitech återupplivar trotjänaren MX518 och utrustar spelmusen med optiska sensorn Hero 16K. Häng med för att se hur nygamlingen står sig mot dagens konkurrenter. Läs mer

140

Miljontals samtal till 1177 Vårdguiden publikt tillgängliga på webben

Extremt känsliga personuppgifter har legat tillgängliga för vem som helst att ladda ner och lyssna på, i många fall tillsammans med personnummer. Läs mer

40

Forumet: Vad tycker du om Anthem?

Många har redan börjat spela Anthem och reaktionerna är blandade. Har du spelat? Vad tycker du om Biowares senaste titel? Dela med dig i forumet! Läs mer

10

Zotac lanserar Geforce RTX 2080 Ti med förinstallerat vattenblock

Zotacs senaste tillskott till Geforce RTX 2000-serien är Geforce RTX 2080 Ti Arctic, vilket kommer bestyckat med vattenblock som kan kopplas ihop med övrig vattenkylning i datorn. Läs mer

64

Star Citizen-utvecklare: "Stöd för RTX skulle innebära massiv huvudvärk"

En av utvecklarna bakom Star Citizen berättar att spelet troligtvis inte får stöd för Nvidias RTX-plattform, då det skulle leda till mycket mer arbete men små grafiska förbättringar. Läs mer

13

Galleriet: Lavender av "ggalaxyy"

I galleriet visar "ggalaxyy" sitt senaste bygge Lavender, som består av ett modifierat chassi från Lian Li och temat är inte helt oväntat färgen lila. Läs mer

21

Razer stänger ned sin spelbutik mindre än ett år efter lanseringen

På grund av omstruktureringar inom företaget stänger Razer inom kort ned sin spelbutik. Den digitala valutan Razer Silver ska dock leva vidare även efter nedstängningen. Läs mer

83

Snabbtest: Nvidia DLSS i Battlefield V

Battlefield V är det senaste i raden av spel att få stöd för Nvidias uppskalningsmetod DLSS. Redaktionen laddar om testriggarna för ett snabbtest av teknikens prestanda och bildkvalitet. Läs mer

56

Nvidia berättar hur bolaget förbättrar uppskalningstekniken DLSS

Uppskalningstekniken DLSS har släppts för Metro Exodus och Battlefield V, med blandade resultat. Nvidia avslöjar nu hur bolaget ska förbättra teknikens bildkvalitet framöver. Läs mer

35

Nvidia Geforce GTX 1660 Ti får prestandasiffror – i klass med GTX 1070

Lanseringen av arkitekturen Turing utan ray tracing-funktioner kommer allt närmare. Först ut väntas GTX 1660 Ti, vilket nu får prestandasiffror i Final Fantasy XV. Läs mer