Id Software drog åter igång spelserien Doom med nylanseringen från 2016. Spelet mottog hyllningar från såväl spelare som kritiker, både för dess grafiska ögongodis men även den bloddrypande demonslakten. Motorn som användes var Id Tech 6, vilken kunde prestera imponerande grafik på relativt enkel hårdvara.

Inför årets uppföljare Doom Eternal skruvas både grafikmotor och våld upp flera snäpp, där Id Tech 7 numera huserar under huven. Under spelmässan E3 avslöjar Id-producenten Marty Stratton även att motorn kommer få stöd för ray tracing, och att det ser ut att bli den bästa implementationen hittills.

Doom_Eternal_1.png

Specifikt omnämns RTX, vilket är Nvidias variant av hårdvaruaccelererad ray tracing. Bolaget var först ut med stöd för tekniken genom arkitekturen Turing och Geforce RTX 2000-serien. AMD å sin sida arbetar på stöd för tekniken, men det ska inte komma förrän tidigast under 2020 då uppföljaren till Navi väntas.

Tidigare har olika implementationer av ray tracing gällt för olika spel, där vissa använder tekniken för global ljussättning medan andra använder det för att simulera realistiska skuggor eller studsande ljuskällor. Vad som gäller för kommande Doom Eternal är dock fortsatt okänt då Id Software just nu arbetar på den egna lösningen.

► Läs allt från #e3-2019

Doom Eternal släpps den 22 november till PC/Windows, Xbox One, Playstation 4, Nintendo Switch samt Googles spelströmningstjänst Stadia.

Läs mer om ray tracing i spel

I butiken: SweClockers Logo Tee

Den legendariska SweClockers-gubben! Denna högtidsklädsel passar bäst att använda på särskilt minnesvärda dagar, såsom grafikkortslanseringar, och bör likt andra värdesaker förvaras i kassaskåp. Begränsad upplaga!

Köp här!