Doom Eternal får ray tracing – uppges bli bästa implementationen hittills

Trädvy Permalänk
Dalek
Registrerad
Dec 1999

Doom Eternal får ray tracing – uppges bli bästa implementationen hittills

Hårdvaruaccelererad ray tracing introducerades via Nvidias arkitektur Turing, och nu får kommande Doom Eternal stöd för tekniken. Enligt utvecklaren ska det vara den bästa implementationen hittills.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007

Hehe. Alltid lika kul när företag anser deras egna produkt vara den bästa.
Som "vår youghurtkultur är den bästa" eller liknande ;).

I det här fallet tror jag säkert det stämmer (bör väl tilläggas).
Den här typen av teknikuttalanden blir väl techföretag grillade för om det inte stämmer jämfört med många andra produkter i olika brancher.

🖥 → Ryzen 5 2600@4,1ghz • Gainward RTX 2070 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Knivsta
Registrerad
Jun 2003

Äntligen, för när jag kutar runt i 200 med 2% hälsa och femhundra demoner bakom röven så stannar jag gärna till och beundrar hur ljuset faller i hörnen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävleborg
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av nukethenick:

Äntligen, för när jag kutar runt i 200 med 2% hälsa och femhundra demoner bakom röven så stannar jag gärna till och beundrar hur ljuset faller i hörnen.

Vem vill ha inte ha RTX-giblets?

Åbäke mk2: Ryzen 2600, MSI B450 Tomahawk, 16GB Hynix CJR @ 3400/CL14, 2x500GB Samsung 850 Evo, EVGA 1070 FTW, Xonar STX.

Project Subzilla (subwoofer till hemmabion)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Feb 2004

fan alla spel får ju RTX nu! blir sugen på att uppgradera men skall hålla mig till Turing

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2010

Hoppas det inte påverkar stödet för Vulkan. Gjorde spelet riktigt lättdrivet, relativt sett. Samt lätt att köra på Linux med Steam Play efter att dom tog bort det extra DRMet utöver Steam.

Skickades från m.sweclockers.com

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841
Google är inte din vän. www.donttrack.us
Skaffa säker epost med ProtonMail! #14698306
Spela Supreme Commander! www.faforever.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Apr 2003

"studsande ljudkällor"? Är det en felskrivning eller bör jag bli extra exalterad?

System: CPU: 4790K, MB: Asus Z97-A, Memory: 16GB DDR3, GPU: 1x GTX 1070

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av NodCommander:

Hoppas det inte påverkar stödet för Vulkan. Gjorde spelet riktigt lättdrivet, relativt sett. Samt lätt att köra på Linux med Steam Play efter att dom tog bort det extra DRMet utöver Steam.

Skickades från m.sweclockers.com

Vulkan ska väl få/har fått stöd för RTX i alla fall. Så borde fortfarande köra Vulkan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av Nyhet:

Hårdvaruaccelererad ray tracing introducerades via Nvidias arkitektur Turing, och nu får kommande Doom Eternal stöd för tekniken. Enligt utvecklaren ska det vara den bästa implementationen hittills.

Läs hela artikeln här

Vad jag sett så borde det inte vara så svårt att överträffa den implementeringen som hittills skett i spel. Tycker den har varit skitdålig rent ut sagt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Mar 2008
Skrivet av galenmyra:

Vad jag sett så borde det inte vara så svårt att överträffa den implementeringen som hittills skett i spel. Tycker den har varit skitdålig rent ut sagt.

Nja, den i Metro Exodus var riktigt fint gjord:

https://www.youtube.com/watch?v=eiQv32imK2g

| Asus ROG Crosshair VII Hero | AMD Ryzen 2700X | Noctua NH-D15 SE-AM4 | G.Skill TridentZ 16GB DDR4 @ 3200Mhz | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | Samsung 860 EVO 500GB + Samsung 860 EVO 1TB | Corsair AX850 | Fractal Define R6 TG Blackout | Acer XG270HU |

Monitor Audio Silver 200 + Yamaha WXC-50 + Rotel RB-1552 MkII
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av GarfieldPower:

Nja, den i Metro Exodus var riktigt fint gjord:

https://www.youtube.com/watch?v=eiQv32imK2g

Jasså?

https://www.youtube.com/watch?v=yPySV5C1i24

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2017

Om det är någon som kan lyckas så är det ID.

Har även kommenterats av Billy Khan och Tiago Sousa.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av Oneone:

fan alla spel får ju RTX nu! blir sugen på att uppgradera men skall hålla mig till Turing

Det är ju Turing som är dagens kort?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001

Trevligt! Ser fram emot mörka lavanivåer och flygande ögondemoner som skjuter glödheta bollar mot en!

I love Science Fiction!

Trädvy Permalänk
Teknikorakel 🎮
Andreas Eklöv
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2015

@FredrikMH: det refererar till möjligheten att använda ray tracing till att spåra hur ljud studsar i miljöer. Ray tracing handlar i grunden om att spåra hur en stråle färdas och träffar punkter i miljöerna, och ljud kan hanteras likadant. Nvidia presenterade det som en möjlig användning för RT-kärnorna i Turing, men mig veterligen är det ingen spelutvecklare som använt det än (rätta mig om jag har fel). AMD har sedan tidigare använt hjälpprocessorn Trueaudio för att erbjuda liknande stöd fast då med dedikerad hjälpprocessor.

Om jag ska tillåta mig själv att spekulera lite kan anledningen till att ingen använt RT-kärnorna till att spåra ljudkällor vara att ray tracing är så pass krävande att ingen vill avvara RT-resurser till något annat än ljusberäkningar.

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Isla de Muerta
Registrerad
Okt 2009

Iom hur fort spelet går så lär RT vara en ren FPS slakt för den som vill hålla ~144fps+ för att få den mysa doom känslan med flytet.

CPU: 3600 4200Mhz (Manuellt överklockad)
RAM: 16GB 3200Mhz
GPU: 1070 TI

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/home
Registrerad
Okt 2002

Haha, hur ska dom skruva upp våldet, det går ju inte

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

Nice, uppgradering snart då efter "SUPER-DUPER-TROOPER" korten har haft sin lilla vals. Dvs nästa riktiga lansering av grafikort

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av loevet:

@FredrikMH: det refererar till möjligheten att använda ray tracing till att spåra hur ljud studsar i miljöer. Ray tracing handlar i grunden om att spåra hur en stråle färdas och träffar punkter i miljöerna, och ljud kan hanteras likadant. Nvidia presenterade det som en möjlig användning för RT-kärnorna i Turing, men mig veterligen är det ingen spelutvecklare som använt det än (rätta mig om jag har fel). AMD har sedan tidigare använt hjälpprocessorn Trueaudio för att erbjuda liknande stöd fast då med dedikerad hjälpprocessor.

Om jag ska tillåta mig själv att spekulera lite kan anledningen till att ingen använt RT-kärnorna till att spåra ljudkällor vara att ray tracing är så pass krävande att ingen vill avvara RT-resurser till något annat än ljusberäkningar.

Som högfrekvensmodell ja, men denna typ av strålspårning passar inte direkt in för lägre frekvenser. Då krävs en kombination modeller sen blir proper propageringsmodell (i form av impulssvarsfunktion eller frekvenssvarsfunktion) ganska tungt, men vore snyggt!

Edit: Microsoft presenterade Project Acoustics under GDC om hur de kan förberäkna impulssvarsfunktioner i molnet och förse (framtida) konsoler med en mer avancerad modell av ljudpropagering i virtuella miljöer. Dumt (eller roligt?) nog är dock denna video numera olistad på Youtube...

... men här är ett annat Youtube-klipp om det. Är ni intresserade av detta så håll utkik på när GDC-snacket kommer ut igen, det var sevärt! Minns att det i beskrivningen stod

Projects acoustics does for audio design, what baked physically based lighting did for graphics, using Azure cloud power. Project Acoustics is a codeless wave physics-based system that calculates acoustic parameters for wave propagation effects like portalling, reverb, occlusion and obstruction based on the materials and geometry of your virtual world. Design your acoustics from that detailed starting point without placing reverb volumes or casting rays. Apply the results in microseconds at runtime. In this session, learn how to use this system to improve acoustic quality and save time today!

och mer info finns via denna länk.

Dold text
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Feb 2004
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det är ju Turing som är dagens kort?

Ampere menade jag

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2018
Skrivet av FredrikMH:

"studsande ljudkällor"? Är det en felskrivning eller bör jag bli extra exalterad?

Inte felskrivet. RT-tekniken kan användas för ljud också. Ljud och ljus har liknande utbredningsegenskaper.

Moderkort: MSI Z390-A Pro | CPU: Intel Core i5-8600K @ 4.6 GHz | CPU-kylare: be quiet! Dark Rock Pro 4 | RAM: Corsair Vengeance 32 GB (4x8) DDR4-3000 CL15 LPX | GPU: Palit RTX 2080 Ti 11 GB GamingPro OC | SSD: Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | HDD: Seagate BC 2 TB + WD Red 4 TB + Seagate BC 1 TB | PSU: EVGA 650 W GQ Gold | Chassi: be quiet! Silent Base 801 | Skärm: ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2003

Kul att fler speltillverkare hoppar på tåget, kommer säkert leda till bättre implementationer av RT med tiden då man lär sig vad som fungerar bäst osv.

CPU: i7-8700k @ 4,8 GHz + Corsair 115i Pro || GPU: MSI 1080 TI Gaming X med Kraken G12 Corsair H55
MoBo: Gigabyte Aorus Elite || Ram 16GB Corsair LPX 3000mhz
Chassi: Corsair Carbide 400C
Skärm: AGON AG271QG

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Apr 2003
Skrivet av loevet:

@FredrikMH: det refererar till möjligheten att använda ray tracing till att spåra hur ljud studsar i miljöer. Ray tracing handlar i grunden om att spåra hur en stråle färdas och träffar punkter i miljöerna, och ljud kan hanteras likadant. Nvidia presenterade det som en möjlig användning för RT-kärnorna i Turing, men mig veterligen är det ingen spelutvecklare som använt det än (rätta mig om jag har fel). AMD har sedan tidigare använt hjälpprocessorn Trueaudio för att erbjuda liknande stöd fast då med dedikerad hjälpprocessor.

Om jag ska tillåta mig själv att spekulera lite kan anledningen till att ingen använt RT-kärnorna till att spåra ljudkällor vara att ray tracing är så pass krävande att ingen vill avvara RT-resurser till något annat än ljusberäkningar.

Ja det låter rimligt

Fast även om jag inte direkt kan komma på något scenario just nu, så kanske det finns spel som hade gynnats mer av bättre ljud än bättre grafiska effekter.

System: CPU: 4790K, MB: Asus Z97-A, Memory: 16GB DDR3, GPU: 1x GTX 1070

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2007

Id är kungar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Mar 2008

Fast kollar du DF så ser du skillnaderna, sen att du länkar en random kanal där man endast kollar första kartan. Ganska massiv skillnad hos DF.

| Asus ROG Crosshair VII Hero | AMD Ryzen 2700X | Noctua NH-D15 SE-AM4 | G.Skill TridentZ 16GB DDR4 @ 3200Mhz | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | Samsung 860 EVO 500GB + Samsung 860 EVO 1TB | Corsair AX850 | Fractal Define R6 TG Blackout | Acer XG270HU |

Monitor Audio Silver 200 + Yamaha WXC-50 + Rotel RB-1552 MkII
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Nov 2009

Blir lite förvirrad av det sätt på vilket sätt artikeln skriver "Specifikt omnämns RTX...", visst stämmer det att RTX nämns iofs, men det som sägs i sammanhanget är ju (något nedkortat):
"Yeah, I mean, RTX is definitely not even on our radar...kind of as we stack priorities, technical priorities, we're not a huge team... it's obviously getting the game done for all of the platforms.... because we want to put the game in as many people's hands as possible, RTX makes it look you know amazing... but it doesn't necessarily expand our audience the way like Stadia does, but absolutely, people can look forward to Doom Eternal and id Tech 7 supporting ray tracing"

Det låter ju inte precis som ett förbehållningslöst kungörande av raytracing för RTX i mina öron (jmf "RTX is definitely not even on our radar"), mer som ett allmänt bekräftande att id Tech 7 och Doom Eternal får raytracing vid någon tidpunkt? Mer än så sägs ju inte. Visst omnämns RTX, kanske bara inte på det sätt artikeln får det att framstå. Vem vet, kanske Doom Eternal lanseras med något hittills okänt AMD-kort med stöd för raytracing? Det vore ju både roligt och/men/kanske/inte helt oväntat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Maj 2010

Skulle säga att den videon du länkar till inte riktigt gör spelet rättvisa. Det är i det subtila som man ser skillnader, flera gånger så blev jag häpnad och fick stanna och kolla hur snyggt det var i Metro Exodus med global illumination ray tracing. Enligt mig är det den bästa implementationen av ray tracing, struntar i reflektioner faktiskt, har stängt av RTX i Battlefield t ex.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2005

Kul med mer RT! Hoppas att det går undan för AMD så att vi har ordentligt stöd för detta i båda lagen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2002

Äntligen en utvecklare som brukar klara av att implementera teknik på ett sätt så det är användbart, både tekniskt och upplevelsemässigt (fps). Har stor respekt för vad man brukar klara av att prestera. Blir kul att se vad det landar i

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012

Raytracing känns som en ganska onödig teknik, iaf än så länge. Och kanske blir det alltmer onödigt ju mer grafiskt avancerade spelen blir. Såg Digital Foundrys genomgång av Quake II som nu fått stöd för raytracing som en del av ett techdemo. Och där, med enkla texturer och stora släta ytor, syntes verkligen skillnaden. Men med dagens spel med modeller med höga polygontal, högupplösta texturer, avancerad ljussättning etc så blir raytracing mer ett annat utseende, inte nödvändigtvis ett bättre. Och givetvis med betydande genomslag på prestandan.

Med det sagt så har ju äkta raytracing några unika fördelar, så kanske kommer det bli så att det kommer att användas endast i utvalda situationer där klassiskt belysning inte kan ge en sann bild av vad som sker.

Skickades från m.sweclockers.com