Rekommenderade inställningar
För att sammanfatta tänkte vi att det vore på sin plats att sammanställa vilka alternativ vi tycker är lämpligast för respektive kort i de tre olika upplösningarna. Inställningar som använder ray tracing är uppmärkta med "RT" och inställningar som använder DLSS är uppmärkta med "DLSS", följt av en bokstav där UP står för Ultra Performance, P för Performance, B för Balanced och slutligen Q för Quality. Psycho står för den kombination av inställningar vi gick genom på föregående sida.
Värt att åter påpeka är att RT-läget innebär en basinställning på Ultra, även ni vi talar om RT Medium. "Ultra" är alltså en lägre inställning än "RT Medium". Fotnot: Det är inte SweClockers som kommit på den svårbegripliga namngivningen i menyerna.
1080p | Inställning | Medel/lägsta värde (99:e) |
---|---|---|
GeForce RTX 3070 DLSS | RT Ultra + DLSS Q | 74/64 FPS |
GeForce RTX 3070 Native | Ultra | 98/80 FPS |
GeForce RTX 3080 DLSS | RT Psycho + DLSS Q | 87/75 FPS |
GeForce RTX 3080 Native | RT Medium | 80/70 FPS |
GeForce RTX 3090 DLSS | RT Psycho + DLSS Q | 95/81 FPS |
GeForce RTX 3090 Native | RT Ultra | 72/63 FPS |
I testets lägsta upplösning har vi valt två alternativ för varje kort. Ett med DLSS och ett med native-upplösning då DLSS som tidigare nämnt kan uppfattas som för mjukt vid 1080p. Oavsett vad du väljer får du god prestanda och bildkvalitet. Det tål att påpekas att vi måste stänga av ray tracing på GeForce RTX 3070 för att klara av godkänt prestanda i native-upplösning.
1440p | Inställning | Medel/lägsta värde (99:e) |
---|---|---|
GeForce RTX 3070 | RT Medium + DLSS B | 69/60 FPS |
GeForce RTX 3080 | RT Ultra + DLSS Q | 70/61 FPS |
GeForce RTX 3090 | Psycho + DLSS Q | 68/60 FPS |
Med upplösningen inställd på 1440p kan vi fortfarande hitta inställningskombinationer för alla tre kort som använder någon form av ray tracing. Dock försvinner RT-reflektioner och DLSS måste ned på Balanced för GeForce RTX 3070.
4K UHD | Inställning | Medel/lägsta värde (99:e) |
---|---|---|
GeForce RTX 3070 | High + DLSS P | 74/64 FPS |
GeForce RTX 3080 | Ultra + DLSS B | 79/70 FPS |
GeForce RTX 3090 | RT Medium + DLSS P | 68/60 FPS |
Slutligen i 4K UHD ryker ray tracing på två av våra tre kort. På GeForce RTX 3090 som är kvar i matchen med ray tracing har vi blivit tvungna att slå av RT-reflektioner, som förmodligen är den mest iögonfallande ray tracing-inställningen för de flesta spelare.
Cyberpunk i 8K?
För skojs skull passade vi även på att testa Cyberpunk i 8K. Spelet eller Nvidias drivrutiner är uppenbarligen inte riktigt redo för detta dock då skärmen tydligt delas upp i fyra individuella 4K-tiles, där vissa menyer endast renderas på en till tre tiles. Med vårt GeForce RTX 3080 börjar dessutom själva 3D-grafiken också påverkas och bland annat volumetrisk rök renderas helt sonika inte på halva skärmen, så eventuella prestandasiffror går inte att använda.
På GeForce RTX 3090 fungerar det desto bättre. Menyerna blir förvisso svåra att navigera då de inte ritas upp korrekt på skärmen, men all 3D-grafik är intakt. Med spelets generella inställningar ställda till Medium och DLSS inställt på Ultra Performance kan vi krama ur 64 FPS i genomsnitt och ser inga större dippar ned än 59 FPS. Det är oväntat spelbart och då ska det tilläggas att vi testat detta med DSR vilket sänker prestandan med en handfull procent.