köp av grafikkort (klara cod mw2 <1000:- )

Permalänk

köp av grafikkort (klara cod mw2 <1000:- )

Tjenare! Min dator har crashat och jag misstänker att det är grafikkortet som är kört. Det kommer lite färgglada spalter med linjer i bios, windows load osv. plus att man inte kommer in i windows. Detta gjorde man dock i början då problemet uppstod , fast då hängde sig systemet efter ett tag o det blev massa random färger. Jag lät även en datorkunnig felsöka och han kom fram till att det bör vara grafikkortet.
Dock är jag lite fundersam då det funkar fint och inte blir några konstiga spalter osv. när man kör windows i felsäkert. Kan det vara grafikkortet som är sönder ändå?

Men aja, över till den egentliga frågan. Mitt gamla kort var ett Nvidia 8800gts 640mb, med det lirade jag huvudsakligen cod mw2 (maxat) på och tyckte att det flöt på utan problem.
I datorn sitter det även en intel dual core (2,1-2,3 Ghz kommer inte ihåg redigt) + 2gig ram minne.
Jag hade nu tänkt att ersätta det gamla grafikkortet med ett nytt, jag vill ha det i ungefär samma prestanda, då jag tror att resten av systemet kommer att vara en flaskhals annars.

Frågan är bara vilket kort ni rekomenderar för mig, jag gissar att det går att få ett liknande kort för under 1000:- ? (och vill därför helst inte lägga mer än så)
Efter att ha snokat runt lite här på forumet verkar det som att Ati är mer prestanda för pengarna?

Tack för hjälpen på förhand!

/marcus

Permalänk
Medlem

Denna kanske : http://www.inet.se/artikel/5408483/gigabyte-radeon-hd4670-1gb... till och med bättre än det du har ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moses666
Denna kanske : http://www.inet.se/artikel/5408483/gigabyte-radeon-hd4670-1gb... till och med bättre än det du har ?

Skräp.

Kolla på ett begagnat HD4870, det presterar bättre än ditt gamla.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Warzius
Skräp.

Kolla på ett begagnat HD4870, det presterar bättre än ditt gamla.

Håller med, skulle inte kalla HD4670 för skräp men det är inte lika snabbt som 88000GTS 640 mb.

Angående problemet så låter det som artefakter framkallade av överhettning för det fick jag på mitt 7900GT, kolla temperaturerna.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Har moderkortet någon VGA/DVI utgång?
Koppla isåfall ur graffet, koppla in skärmen i mobot och testa hur den fungerar.

Är allt frid o fröjd så är det med största sannolikhet graffet, om inte så bör du kanske kika på även andra komponenter som gett upp.

Lycka till.

Permalänk

Eftersom det funkar med felsäkert läge så borde inte kortet vara kört. Provat att rensa bort gamla grafikdrivrutinerna och lagt in nya?

Fungerar fläkten på grafikkortet?

Testa med moderkortets inbyggda grafikkort om ditt moderkort har det.

Permalänk

börjar med att tacka för alla svar!

Typhonos:
Jag antog med att det var temperaturerna som krånglade, dock var jag lite förvånad för att det hade funkat utan något problem i ca 1 år. Jag kollade temperaturerna efter jag hade spelat lite cod och stängt av innan det laggat fast. Då var temp 89C om jag inte minns fel (ca 2veckor sedan) och när jag inte lirade låg det nog på runt 60C. Hade inte varit förvånad om det var tempraturen som var problemet då mitt ljudkort sitter ganska tätt intill graffet.

Yorgo_:
Har tyvärr inte något inbyggt grafikkort i moderkortet, så kan inte testa det, har inte heller tillgång till ett annat fungerade grafikkort :/

thereal_twisted:
Har provat att installera både nya och gamla drivrutiner, dock inte gjort något speciellt för att rensa bort de gamla. Dock så provade han som felsökte att formatera och installera vista på den, gick tydligen bra att installera, men när han skulle starta upp datorn efter fastnade den och det blev bluescreen (har ingen aning om vad det stod på bluescreenen då datorn inte är hemma atm).

Fläkten antar jag att den funkar iaf, eftersom när jag laddade hem programet för att mäta tempraturen provade jag även att sätta gpu fläkten på max, o man hörde att det började susa endel.

Verkar inte som HD4870 finns att köpa längre (nytt)? Är verkligen HD4670 sämre än 8800gts 640 mb? Hur är det då med Nvidia gt240 är det ännu sämre eller? (de två korten jag själv antagit vara intressanta när jag kollat runt)

Till moderator: Verkar som att tråden kanske mer blev en felsökningstråd nu, helt okej om du flyttar

Tack! /marcus

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera 4850.

Min bror spelar med mitt gamla 4850 512mb @ 1980x1200, nästan allt på highest när de gäller inställningarna i MW2.
Med hög fps.

Visa signatur

Intel core i5-3570k - Asrock z67 Extreme7 - 2x4gb Corsair low profile ddr3 - Samsung EVO 250GB - Intel 520 240gb ssd - GTX970 4GB - Define R4 Black - WD Black 1.5TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Isty
Skulle rekommendera 4850.

Min bror spelar med mitt gamla 4850 512mb @ 1980x1200, nästan allt på highest när de gäller inställningarna i MW2.
Med hög fps.

jag lirade mw2 på ett 9600gt och en P4 så det är inget jättre krävande spel även om det är skit snyggt.

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk

Moderator : Flytta gärna tråden bort från köpråd.

Grafikkortet fixat! Tack för alla svar och förslag, kollade runt lite här på forumet o blev lite nyfiken på att "Baka" grafikkortet, det gjorde jag och resultatet blev lyckat.

Dock så märker jag nu att tempraturen är väldigt hög, idle är på 81C. Inte vågat köra i load.
Aldrig kört win7 innan och fanspeed verkade inte redigt sammarbeta med det, kunde iaf inte styra fläkt hastighet.

Det ska sägas också att det är ingen kylarpasta på gpu'n och att grafikkortet sitter vädigt tight intill ljudkortet, ½ fläktintaget täcks av ljudkortet.

Har ni några förslag över vad jag ska göra för att få ner temperaturen?

/marcus

Permalänk

Byta fläkt kanske?

Visa signatur

Tjenixen (: