SweClockers drop!
Permalänk

Datorn Dog

Hej,

Började ha problem med datorn för ca 3 veckor sedan. Datorn slocknade och när jag tryckte på start knappen sattes alla fläcktar och LED lampor på fläcktarna igång men fick ingen POST. Ringde till Komplett där jag har min 3 års garanti och de ville att jag skulle lämna in den på reparation.

Får tillbaka den 3 veckor senare och de sa att moderkortet hade defekt och det hade nu bytts ut.

Samma dag som jag fick tillbaka datorn så slocknar den från ingenstans och sätter igång sig igen. Samma sak händer nästa dag och nu idag igen. Nu kan jag dock inte ens starta datorn alls, inget händer när jag trycker på knappen.

En liten lampa sätts på från minneskorts 'saken', den man stoppar i MicroSD \ SD kort i men jag ser inga LED lampor från moderkortet.

Öppnar upp datorn och ser att de har skruvat moderkortet ovanpå en fet kabel och moderkortet buktade upp. Alltså la de en kabel under hela moderkortet. Skruvade upp moderkortet och flyttade bort kabeln. Satte på datorn och den körde igång upp till windows i ca 2-3 minuter och slocknade igen.

Vad händer? Finns ingen chans i världen att jag tänker låta komplett och sina inkompententa reparatörer röra min dator igen.

Tack för alla svar.

Edit: Jag öppnade datorn igen och kollade RAM minnet. Det är ett helt nytt moderkort och den ena slotten kunde jag gunga moderkortet på även om den var fastklämd. Jag kunde allvarligt talat ta ut RAM minnet med 1x knippsa fast redan. Bytte båda RAm från Gul till Röd och nu fungerar den igen.

Edit2: Nu dog den.. igen. Testat att köra utan USB saker inkopplade, dog ändå.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tantfrallan
Hej,

...Edit: Jag öppnade datorn igen och kollade RAM minnet. Det är ett helt nytt moderkort och den ena slotten kunde jag gunga moderkortet på även om den var fastklämd. Jag kunde allvarligt talat ta ut RAM minnet med 1x knippsa fast redan. Bytte båda RAm från Gul till Röd och nu fungerar den igen...

Vad betyder detta? "Gunga moderkortet på slotten"? Helt obegripligt för mig iaf. Likaså "ta ut RAM minnet med 1x knippsa fast redan", ehh, ok?

Vem har byggt?

Användes distanser förstår jag inte hur hela moderkortet kunde bukta av en kabel.

Mycket text, men väldigt lite information som man har nytta av. Inga frågor om vad tack, utan beskriv vad det är för delar, vem som byggt, hur det är byggt om du själv gjort det osv. Gärna bilder samt temperaturer på de olika delarna.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Vad betyder detta? "Gunga moderkortet på slotten"? Helt obegripligt för mig iaf. Likaså "ta ut RAM minnet med 1x knippsa fast redan", ehh, ok?

Vem har byggt?

Användes distanser förstår jag inte hur hela moderkortet kunde bukta av en kabel.

Mycket text, men väldigt lite information som man har nytta av. Inga frågor om vad tack, utan beskriv vad det är för delar, vem som byggt, hur det är byggt om du själv gjort det osv. Gärna bilder samt temperaturer på de olika delarna.

Komplett.se har byggt.

Delar:

Chassi: Cooler Master Mystique 631, Svart

CPU: Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-UD3LR Socket LGA775, 8MB, BOXED m/fläkt

PSU: Corsair Powersupply 550W Bulk, svart, ATX/EPS, 120mm fläkt, 4xSATA, SLI

RAM: Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB Kit w/two matched Value Select 1024MB

HDD: Samsung SpinPoint F1 500GB SATA2, 16MB 7200RPM

GPU: Gainward GeForce 9800GT 512MB GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDCP

När jag pratar RAM så brukar jag ha erfarenhet av att man måste klämma till en extra gång för att det ska sitta, krävs lite kraft. Slot 1 & 3 på RAM behövdes ingen kraft alls utan RAM minnet skulle bokstavligen ramla ut om jag vände datorn upp och ner.

Efter att jag spännt fast RAM minnet kunde jag gunga RAM minnet på sin slot, inte moderkortet. RAM minnet var så lättborttaget att jag inte ens behövde öppna upp de två lås piggnarna på toppen och botten av RAM slotten. Räckte med en.

Kabeln som de hade satt fast under moderkortet är den kabeln som ansluter framportarnas USB + Ljud.

Jag var inne i BIOS och kollade temperaturen, datorn dog vid CPU 32*c

Nu kan jag inte ens sätta på datorn. Den slocknar efter nån millisekund.

Edit: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=7128...

Testade, fläkten till nätaggregatet snurrade en millisekund och dog. får hämta en ny på tisdag.

Då var det löst.