HTC Desire vs SE Xperia X10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chigurh
Har du planerat att handla hos komplett? HTC Desire kostar 4695kr hos NetOnNet, PcCity och Elgiganten.

Nej nej, jag köper såklart där det är billigast och finns tillgång. Har kontakt med en grossist så ska kolla imorgon om han kan ta in en billigt åt mig, annars går jag efter prisjakt. Länkade till komplett för enkelhetens skull.

Tack iaf, tanken var god!

Och som jag säkert skrivit tidigare så jag jag bestämt mig helt för Desire nu, X10 och dess plasthölje kan slänga sig i väggen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Tycker att det headset som följer med Desire ser lite billigt ut iaf om man jämför med x10 BT-headset. Det väger ju dock inte upp för alla brister x10 har jämfört mot desire, men jag skulle gärna ha ett bra in-ear headset till desire när den kommer, någon som har ngt tips eller blir man tvungen att köra utan mic eller med BT om man inte tycker orginalet passar?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niz3
Det jag har läst på olika sidor t.ex. M3 så är skärmen på X10 väldigt seg så att hela upplevelsen ska segas ner.

Testet finns här: http://m3.idg.se/2.1022/1.303767/sony-ericsson-x10-svenskhopp...

Nja. Finns till och med vissa mobiler som är segare ibland.

http://www.mobil.se/articles/Webb-tv-Nya-X10-snabb-eller-seg-...

Permalänk
Medlem

Antingen är recensionen på M3 skriven med gammal mjuk- eller hårdvara eller så hatar recensenten SE. Jag tänkte gå iväg och köpa en X10 nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coopdeo
Antingen är recensionen på M3 skriven med gammal mjuk- eller hårdvara eller så hatar recensenten SE. Jag tänkte gå iväg och köpa en X10 nu.

Och hur förklarar du det här då? http://m3.idg.se/2.1022/1.306662/sony-ericsson-forklarar-bris...

Men om du vill ha en plastig telefon med buggig mjukvara så varsågod.
Engadget har också testat den. De visar lite buggar i videon http://www.engadget.com/2010/03/22/sony-ericsson-xperia-x10-r...

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

Nu när jag sitter med mobilen i handen måste jag säga att jag inte märker av att den har låg uppdateringsfrekvens (vilket i sin tur ger längre batteritid). Telefonen är enligt mig bättre än en Iphone när det gäller skärmresponsen; det enda som kanske kan saknas är MT - men det är ingenting jag känt att jag behövt hittills. Det är möjligt att recensionerna är gjorda med gammal Firmware - angående buggarna/segheten.

Vad du menar med att telefonen ser plastig ut förstår jag inte; (gå in och kolla på den i butik). Framsidan ser ut att vara gjort av glas, sidan i metall och baksidan i matt gummi/plast. HTC:s lurar ser enligt mig flera gånger plastigare ut; med skrymslen mellan fram- och baksidan.

http://www.mobil.se/articles/Webb-tv-Nya-X10-snabb-eller-seg-...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coopdeo
Nu när jag sitter med mobilen i handen måste jag säga att jag inte märker av att den har låg uppdateringsfrekvens (vilket i sin tur ger längre batteritid). Telefonen är enligt mig bättre än en Iphone när det gäller skärmresponsen; det enda som kanske kan saknas är MT - men det är ingenting jag känt att jag behövt hittills. Det är möjligt att recensionerna är gjorda med gammal Firmware - angående buggarna/segheten.

Vad du menar med att telefonen ser plastig ut förstår jag inte; (gå in och kolla på den i butik). Framsidan ser ut att vara gjort av glas, sidan i metall och baksidan i matt gummi/plast. HTC:s lurar ser enligt mig flera gånger plastigare ut; med skrymslen mellan fram- och baksidan.

http://www.mobil.se/articles/Webb-tv-Nya-X10-snabb-eller-seg-...

Ja om du säger det så så litar jag på dig, men undrar samtidigt varför vissa tester säger motsatsen . Är själv också på jakt efter en ny telefon och tänker definitivt inte köpa en sony ericsson med tanke på att alla sony som jag har ägt har gått sönder eller buggat ihop så pass att de inte går att använda. Desire är däremot väldigt lockande.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

För mig lutar det åt X10 inte HTC, misstänker att X10 är betydligt bättre som musiklur + bättre kamera, men självklart ska man ju läsa lite tester på bägge innan man bestämmer sig

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
För mig lutar det åt X10 inte HTC, misstänker att X10 är betydligt bättre som musiklur + bättre kamera, men självklart ska man ju läsa lite tester på bägge innan man bestämmer sig

Tror jag verkligen inte. Enligt mig är det ren idioti att köpa en X10 över en Desire. Sämre skärm, dyrare och bara Android 1.6.

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
För mig lutar det åt X10 inte HTC, misstänker att X10 är betydligt bättre som musiklur + bättre kamera, men självklart ska man ju läsa lite tester på bägge innan man bestämmer sig

Känn på dem i en butik om du är osäker. Just musikspelarna är nog i stort sett likvärdiga mellan Androidlurarna; men styrkan hos SonyEricssons X10 (som jag numera äger) är hörlurarna du får till som vad jag förstått över i en klass för sig jämfört mot andra Androidlurar. Det kan visserligen vara så att SE:s mediascape är snäppet skarpare än standardspelarna på de andra telefonerna, då det är lätt att skapa spellistor och hoppa mellan olika mediatyper. Tyvärr finns det ingen EQ i min telefon, vad jag sett, men det finns inte heller i någon annan Android-telefon. Men ljudet till de tillhörande hörlurarna var ändå mycket väl godkänt.

Permalänk
Medlem

Det är inte bara så att man mäker på X10an att den har dålig frekvens på skärmen (26hz jämtemot 72hz på Desire) genom multitouch. Det har inget med det att göra. Det räcker med att man är lagom snabb (fortfarande singeltouch) så orkar inte X10 med. Säga vad ni vill om batteri tiden. Har man en smartphone har man en laddare hemma, en på jobbet och en i bilen. Alla Smartphones har värdelös batteri tid. Jag laddar hällre min mobil varje dag och har den som är användbar när man är snabb.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Det är inte bara så att man mäker på X10an att den har dålig frekvens på skärmen (26hz jämtemot 72hz på Desire) genom multitouch. Det har inget med det att göra. Det räcker med att man är lagom snabb (fortfarande singeltouch) så orkar inte X10 med. Säga vad ni vill om batteri tiden. Har man en smartphone har man en laddare hemma, en på jobbet och en i bilen. Alla Smartphones har värdelös batteri tid. Jag laddar hällre min mobil varje dag och har den som är användbar när man är snabb.

Tydligen skall ju Desirens MT vara helt värdelös - så jag antar att det beror på något annat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coopdeo
Tydligen skall ju Desirens MT vara helt värdelös - så jag antar att det beror på något annat.

Har du någon test eller film på hur värdelös DT(MT) är på Desire? Inte de på Nexus där de kör specialprogram som testar detta. Mera kanske någon recension/film där de säger/visar hur dåligt de är.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
För mig lutar det åt X10 inte HTC, misstänker att X10 är betydligt bättre som musiklur + bättre kamera, men självklart ska man ju läsa lite tester på bägge innan man bestämmer sig

Du köper en telefon för att primärt lyssna på musik och ta kort?

För mig är telefonen ett värktyg för att hålla kontakt med andra.
Där vet jag inte riktigt hur X10s Timescape ska kunna konkurrera med HTC Sense. Bara man tittar på de där fladdrande korten skulle göra mig galen(kanske roligt första veckan).

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storm72
För mig är telefonen ett värktyg för att hålla kontakt med andra.

Vi andra köper ingen telefon för 5000 bara för att håll kontakten med andra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coopdeo
Storm: http://www.youtube.com/watch?v=7rOgFX1-EwE

Är ett testprogram. Men har inte läst/sett en recension där de visar eller påpekar detta problem.

Permalänk
Medlem
Citat:
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storm72
Du köper en telefon för att primärt lyssna på musik och ta kort?
För mig är telefonen ett värktyg för att hålla kontakt med andra.

Ursprungligen inskrivet av RobinCC
Vi andra köper ingen telefon för 5000 bara för att håll kontakten med andra.

Sa inte "bara".

Tycker de är konstigt att slänga ut 5500:- för att första hand lyssna på musik och ta kort. Sen om de sitter något SIMkort i maskinen är mindre viktigt. Men smaken är som tur är delad och "ni andra" får nog en okey musikspelare och kamera i X10an

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet av HTC är låååångt från bra.. På mitt jobb har vi alla varsin HTC mobil för att kunna ha i arbetet, skriva tiden osv.
ALLA (Vi har nog kanske 5 modeller i omlopp som det är just nu och upp till 25 enheter) har problem med sina telefoner inklusive jag. Menyer som inte hänger med. Program som låser sig så man måste starta om telefonen osv osv. Så för mig är valet lätt.. X10, har använt SE nallar nu efter 5-6 år och har inte varit missnöjd direkt.

Vill dock påpeka att jag inte provat någon av ovanstående mobiler så jag kan ju ha helt fel med. Men HTC som mobil överlag har jag inte mycket för.

Permalänk
Medlem

Tydligen skall ju OLED-skärmarna på de nya HYC-lurarna haft problem med döda pixlar också.

Permalänk

Och man kan inte ha bluetooth och WLAN igång samtidigt på varken Legend eller Desire.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sean.wiklund
Och man kan inte ha bluetooth och WLAN igång samtidigt på varken Legend eller Desire.

Oj! Var har du läst detta? Det gör ju så att det inte går att lyssna på musik i blåtandshörlurarna när du är hemma och kör via w-lanet. Om det stämmer så är det ju en enorm dealbreaker jämfört mot att X10 saknar MT.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coopdeo
Oj! Var har du läst detta? Det gör ju så att det inte går att lyssna på musik i blåtandshörlurarna när du är hemma och kör via w-lanet. Om det stämmer så är det ju en enorm dealbreaker jämfört mot att X10 saknar MT.

Det kan vara ett rykte. Personen som svarade på ett annat forum har ändrat sitt svar. Någon får gärna kolla med HTC om det verkligen är så eller inte.

EDIT: På Legend är det alltså bekräftat. Det är på Desire som jag nu fortfarande inte vet om det verkligen är så eller inte. I Legend så delar de båda funktionerna på samma antenn, vilket gör att det inte fungerar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sean.wiklund
I Legend så delar de båda funktionerna på samma antenn, vilket gör att det inte fungerar.

Då tror jag tyvärr att det är samma sak med Desire :/ Men för mig är det nog ingen dealbreaker - är jag hemma lyssnar jag på musik vid datorn och inte via blåtand. Kmr nog lyssna på musik trådburet med någon av mina JAYS-lurar ändå.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Nu har M3 släppt en video där de visar hur seg eller snabb X10an egentligen är.
Döm själva.
http://m3.idg.se/2.1022/1.307318/sa-har-seg-ar-sony-ericssons...

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niz3
Nu har M3 släppt en video där de visar hur seg eller snabb X10an egentligen är.
Döm själva.
http://m3.idg.se/2.1022/1.307318/sa-har-seg-ar-sony-ericssons...

Alltså, ingen normalt funtad person idag köper en X10 framför en Desire, finns inget positivt med den. Sämre skärm, sämre färger, ingen multitouch, inge android 2.1 än. S-E misslyckades ganska fatalt med X10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aMpari
Nej nej, jag köper såklart där det är billigast och finns tillgång. Har kontakt med en grossist så ska kolla imorgon om han kan ta in en billigt åt mig, annars går jag efter prisjakt. Länkade till komplett för enkelhetens skull.

Tack iaf, tanken var god!

Och som jag säkert skrivit tidigare så jag jag bestämt mig helt för Desire nu, X10 och dess plasthölje kan slänga sig i väggen.

Bra val och riktigt bra tråd! För mig var det också antigen Desire eller X10, men det ska helt klart bli en Desire!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av coopdeo
Storm: http://www.youtube.com/watch?v=7rOgFX1-EwE

Citerar en som har kommenterat klippet:

"Desire has no multitouch, just "pinch to zoom". Htc never claimed that the desire is capable of multitouch."

Personen som har lagt upp klippet har verkligen inte hajat det!

Permalänk

Vi som värdesätter ljudkvalitet kan räkna bort X10 direkt:
http://www.gsmarena.com/sony_ericsson_xperia_x10-review-463p5...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av losdrivare
Vi som värdesätter ljudkvalitet kan räkna bort X10 direkt:
http://www.gsmarena.com/sony_ericsson_xperia_x10-review-463p5...

"Unfortunately the Sony Ericsson XPERIA X10 failed to deliver in terms of audio quality. In addition to being pretty quiet in terms of pure volume, its noise levels reading (indicating the signal-to-noise ratio) and the dynamic range are plain very poor. So much that the XPERIA X10 background noise is comparable to that of an analogue tape."

Hoppas att detta kan fixas med en firmwareuppgradering, men innan det är fixat ska man inte räkna med det.

EDIT: Ursäkta dubbelposten, klickade "Citera" av misstag istället för "Ändra"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niz3
Nu har M3 släppt en video där de visar hur seg eller snabb X10an egentligen är.
Döm själva.
http://m3.idg.se/2.1022/1.307318/sa-har-seg-ar-sony-ericssons...

Lekte runt med en X10 idag och den var inte ens i närheten så seg som M3 visar, dock så saknar jag multitouch funktion...

Men själv funderar jag dock på en Desire över en X10.

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"