Vilken av dessa 2 för videoredigering?

Permalänk
Medlem

Vilken av dessa 2 för videoredigering?

Hej!

Ska köpa dator, troligtvis ikväll, tacksam för all hjälp. Valet står till sist mellan dessa två:

12000 SEK: http://www.webhallen.com/prod.php?id=106797

10000 SEK: http://www.webhallen.com/prod.php?id=106801

Tänkt att använda till videoredigering, har dock ej budget just nu för en riktig workstation (+ inte hittat någon affär där man kan köpa sånt)

Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Processorn i den första är fyrkärnig så den är troligtvis bättre, samt att den har mer RAM. Den andra har lite större skärm. Skulle välja den för 12 lakan.

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk
Medlem

Då ingen har USB 3 så hade jag satsat på en extern firewire disk.

Prestandan när man jobbar med video går upp betydligt om man har source material på en disk, och destination + scratch på en annan.

Quad är bra att ha om man skall konvertera mellan olika videoformat.

Skall du jobba med HD material 720p eller 1080p så kommer din dator att få svettas rejält.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen, speciellt det om två hårddiskar.

Jag ska jobba med DVwide, och andra format i ca 1024x576, och det verkar som att den för 12k funkar bra till det.

Den är framförallt till för live-inspelning i wirecast, och det verkar funka rejält mycket bättre än på min förra laptop för som jag köpte för 7k 2008

Funderar på att köpa en stationär för hård redigering(noise filter, HD etc) osv på sikt. Några tips där? Funderar på en Komplett Gamer Premium med någon i7processor, och något slags grafikkort (vattenkylning och helst velociraptor hårddisk men även SSD kan funka).

Vill även på sikt lära mig mer om 3d-redigering, framförallt för att skapa videologgor.