Permalänk

Phenom 965 -vs- i5 750

Precis som topic lyder, vilket är bästa valet?

Ska köra crossfire med mina HD4890's.

Vilken processor lämpar sig bäst till spel som COD MW2 GTA IV och Left4Dead2.

Tacksam för snabba svar ska beställa idag

Visa signatur

Ghost S1
Mitt bästa köp är min 3770K <3

Permalänk
Medlem

Finns många trådar som har svar på din fråga, men i750 är bättre. jag skulle ha köpt det om jag inte fick tag på 965 för 1000 kr som jag nu fick

Permalänk
Hedersmedlem

Precis det finns massor med trådar om detta, så sök gärna, jag håller inte med föregående då den plattformen inte är riktigt fullt utrustad speciellt inte om du skall köra flervägs CF, men visst den är snabbare imycket dock inte i allt.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Köp en Phenom 965, det är ändå så lite skillnad på dem som man inte märker i dagligt bruk.

Permalänk

Det är som sagt rätt små skillnader i prestanda, men AMD tenderar att ha lite billigare moderkort om man vill köra Crossfire i minst x8/x8 på PCI-e portarna (790X/XT moderkort), jämfört med Intels (är väl fortfarande Asrock P55 Extreme som är billigaste kort med x8/x8). Vill man ha full x16/x16 (vilket iofs egentligen inte behövs förrän man tänkt köra CF med bättre kort än HD5870), så finns inga s1156 med det, utan då blir det till att köpa 790FX-kort. Det är bara s1366 av Intels nya socklar som har moderkort med x16/x16.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

1156 plattformen är betydligt nyare o mer framtidssäker!

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arowe17
1156 plattformen är betydligt nyare o mer framtidssäker!

Tror inte den är så mycket framtidssäkrare iom att AMD släpper sin thuban till AM3 socket om jag har förstått det rätt?

Visa signatur

Phenom II 955 3,2ghz, M4N98TD EVO, 4gb Corsair 1600mhz, Corsair TX 550w, Sparkle GTX470, Fractal Design R2, Win7 Ultimate 64-bit.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Germania
Tror inte den är så mycket framtidssäkrare iom att AMD släpper sin thuban till AM3 socket om jag har förstått det rätt?

Ja du har rätt, intel släpper dock sina nya prestanda processorer till 1366.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du skulle satsa på 965:an då du kan få 16x-16x crossfire med ett lite bättre moderkort.

Visa signatur

Citera för svar
|i7-920|Asus P6T SE|Asus DCII HD 6970|12GB G.Skill 1600MHz|Intel X25-M 80GB|Asus Xonar Dx|Fractal Design Newton R2 650W|Noctua NH-U9B SE2|Fractal Design Define R2 Titanium USB3 mod|

Permalänk

Om du kommer välja att kombinera AMD cpu'n med ett framtidssäkert moderkort 790FX eller bättre, tänker då på Thuban som är runt hörnet, så skulle jag säga AMD. Prestandastrået skulle nog Intel cpu'n ta men kan med handen på hjärtat inte se situationen då du skulle märka skillnaden, den är så pass liten för gamers. AMD prollen klockar du enkelt upp litegranna, desamma gäller visserligen Intel prollen.

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M

Permalänk
Avstängd

Skillnaden mellan x8/x8 cf och x16/x16 är minimal, inte värt att lägga ut flera hundra kronor extra på det.

Visa signatur

"Skadeglädje är dubbel glädje!"

Permalänk
Medlem

AMD i alla väder, AM3 plattformen är MINST lika framtidssäker som 1156, har själv 965 och är sjukt nöjd! men som sagt, Thuban runt hörnet, AM3 lever, 1156 är ny men ganska död plattform i mina ögon. I spel kommer du inte märka skillnad emot Intel och AMD. Och som nämnt AMD blir ungefär 1000 kronor billigare.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scoorch
AMD i alla väder, AM3 plattformen är MINST lika framtidssäker som 1156, har själv 965 och är sjukt nöjd! men som sagt, Thuban runt hörnet, AM3 lever, 1156 är ny men ganska död plattform i mina ögon. I spel kommer du inte märka skillnad emot Intel och AMD. Och som nämnt AMD blir ungefär 1000 kronor billigare.

Fanboy stämplad.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gigabite
Fanboy stämplad.

Helt fel har han faktiskt inte, inte fan märker man nån skillnad på 965 och i5 i spel.

Att 1156 är död, jo det är väl kanske inte helt sant dock.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gigabite
Fanboy stämplad.

Äh lägg av det är ju sant det han säger.
I5/Phenom II är det ingen större skillnad på prestanda mässigt även om kanske I5an har nån procent bättre "overall" prestanda men har då istället nackdelen att ett I5 system är något dyrare och som någon skrev så finns det väll kanske ingen framtid för nya processorer för 1156 plattformen.

AM3 har som sagt stöd för thuban och är då ganska framtidssäker och vem vet kanske kommer AM3 även ta bulldoozer och då är det juh ett ypperligt val i mina ögon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kempa
Äh lägg av det är ju sant det han säger.
I5/Phenom II är det ingen större skillnad på prestanda mässigt även om kanske I5an har nån procent bättre "overall" prestanda men har då istället nackdelen att ett I5 system är något dyrare och som någon skrev så finns det väll kanske ingen framtid för nya processorer för 1156 plattformen.

AM3 har som sagt stöd för thuban och är då ganska framtidssäker och vem vet kanske kommer AM3 även ta bulldoozer och då är det juh ett ypperligt val i mina ögon.

Vadå 1156 har ingen framtid? Källa?

965 presterar sämre, klockar sämre och drar mer ström än 750. Uppsidan är att du inte kommer märka av prestandaförlusten i spel samt att det blir lite billigare.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheJerk
Vadå 1156 har ingen framtid? Källa?

965 presterar sämre, klockar sämre och drar mer ström än 750. Uppsidan är att du inte kommer märka av prestandaförlusten i spel samt att det blir lite billigare.

Just precis? Källa? Det finns ingen källa som påvisar att 1156 ska leva vidare, vi vet INGEN cpu som ska släppas till den.

AMD har dock gått ut och påvisat att en processor som är snabbare än 965 kommer att släppas till AM3 socketen.

Vilken är mest utdöd då? AM3 eller 1156?

Jag tror Intel tänker dumpa 1156 och 1366 (endast släppa 990x Q1 2011 för enthusiaster) och lansera en ny socket till sandy bridge som dom tänker ha ett läängre tag.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheJerk
Vadå 1156 har ingen framtid? Källa?

965 presterar sämre, klockar sämre och drar mer ström än 750. Uppsidan är att du inte kommer märka av prestandaförlusten i spel samt att det blir lite billigare.

Det var ett påstående inte fakta, men om du vill motbevisa mitt argument får du gärna ge mig lite mer kött på benen och bevisa motsatsen.

Jag tror iaf att en AM3 plattform är en bättre investering än en 1156 plattform i dagsläget, thuban är runt hörnet och bulldozer kommer eventuellt vara kompatibel med AM3.

Att 750in är en bättre processor på många punkter med små marginaler än 965an visst så är det men jag tycker endå prestanda/krona väger ganska lika och jag tror att AM3 har en större framtid.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kempa
Det var ett påstående inte fakta, men om du vill motbevisa mitt argument får du gärna ge mig lite mer kött på benen och bevisa motsatsen.

Jag tror iaf att en AM3 plattform är en bättre investering än en 1156 plattform i dagsläget, thuban är runt hörnet och bulldozer kommer eventuellt vara kompatibel med AM3.

Att 750in är en bättre processor på många punkter med små marginaler än 965an visst så är det men jag tycker endå prestanda/krona väger ganska lika och jag tror att AM3 har en större framtid.

Det finns en uppsjö tester som visar på att i5 750 är effektsnålare och även har lite bättre prestanda maxklockad än en maxklockad Phenom II 965 (pga lite högre maxklock på luft och bättre prestanda per klockcykel).

När det gäller vilken socket som kommer att leva längst, är det ingen som säkert vet, så det är ingen ide' att käbbla om det egentligen.
Det spekuleras om att Intel skall byta socket för Sandy Bridge och det spekuleras detsamma för AMD's Bulldozer. Ingen vet med säkerhet, så det är omöjligt att säga vilken socket som är mest "framtidssäker".

Däremot är prestandaskillnaden mellan Phenom II 965 och i5 750 så små att normalanvändaren inte märker av den och Phenom II har en prisfördel (och moderkort som stöder x16/x16 om man känner att det är ett måste).

Det blir jämt så infekterade diskussioner så fort någon skall välja mellan Phenom II 965 och i5 750. Båda sidor hävdar att deras favorit är bäst på allt, men så är inte fallet. Snälla, försök hålla en lite mer sansad nivå.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Så att köpa Phenom II 965 BE och ASUS Crosshair Formula IV är ett bra köp?

Visa signatur

Ghost S1
Mitt bästa köp är min 3770K <3

Permalänk
Medlem

ska nog funka utmärkt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperOlsson
Så att köpa Phenom II 965 BE och ASUS Crosshair Formula IV är ett bra köp?

Jepp, blir fina fisken det.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Som sagt... I5 är mellan 0-5 % bättre. Men är ca 40% dyrare om man räknar med både processor + moderkort. Ett modekort som går att crossfira på till I5 utan att strypa korten kostar runt 1600kr, I5 kostar 1900kr = 3500kr.

Ett moderkort som som att crossfira på till amd kostar 1000kr, processorn ca 1500kr = 2500kr.

Knappt någon skillnad mellan dem i spel så välj AMD

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

Välj ett moderkort med 8x/8x crossfire btw. Ett moderkort med 16x/16x är svindyrt och prestandaskillnaden mellan dem är runt 1%

Men som sagt. Amd alla gånger. Lättare att klocka med och går svalare

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Det finns en uppsjö tester som visar på att i5 750 är effektsnålare och även har bättre prestanda maxklockad än en maxklockad Phenom II 965 (pga lite högre maxklock på luft och bättre prestanda per klockcykel).

När det gäller vilken socket som kommer att leva längst, är det ingen som säkert vet, så det är ingen ide' att käbbla om det egentligen.
Det spekuleras om att Intel skall byta socket för Sandy Bridge och det spekuleras detsamma för AMD's Bulldozer. Ingen vet med säkerhet, så det är omöjligt att säga vilken socket som är mest "framtidssäker".

Däremot är prestandaskillnaden mellan Phenom II 965 och i5 750 så små att normalanvändaren inte märker av den och Phenom II har en prisfördel (och moderkort som stöder x16/x16 om man känner att det är ett måste).

Det blir jämt så infekterade diskussioner så fort någon skall välja mellan Phenom II 965 och i5 750. Båda sidor hävdar att deras favorit är bäst på allt, men så är inte fallet. Snälla, försök hålla en lite mer sansad nivå.

Anledningen att jag spekulerar i att 1156 plattformen håller på att dö ut är väll för att intel byter plattform så fort det lanseras en ny CPU medans det oftast räcker med en biosuppgradering för att få en nyare modell från amd att fungera, jag säger inte att fallet är så när det kommer till bulldozer men det är absolut inte omöjligt.

Sen hävdar jag väll inte att 965an är bäst på allt? Jag skrev att 750n är bättre på det mesta förutom totalkostnad när det kommer till val av CPU+mobo.

Min åsikt är iaf att ett PII system är mer "bang for the buck" än ett i5 system, andra tycker inte det.

Permalänk

AM3 kommer att stödja Bulldozer, det står så i varenda slide som AMD presenterat hittills. Däremot kommer det komma en ny socket för de som vill använda Llano som ju är en CPU+GPU i ett paket. Personligen skulle jag rösta för AMD eftersom man kommer kunna uppgradera senare till deras high end vilket man inte kan med Intel.

Dock är det ingen tvekan om att i5 750 är bättre än 965an. Personligen hade jag väntat två veckor och köpt en 960T (en 965a med turbo ungefär) - förvisso lite beroende på vad priset blir.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Avstängd

Bulldozer kommer väl inte att stödja AM3? var har du sett det?

TS: du skulle ha passat på då komplett.se hade 1337 kampanj på 965 BE processorn, då hade du fått den för halva priset

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Prestanda skillnaden är teoretisk, båda är overkill.
Ta en titt på http://www.tomshardware.com/reviews/core-i3-gaming,2588.html

Båda processorerna räcker för att driva dina grafikkort, ta AMD då det blir billigare.

Tycker personligen att diskussionen om vilken sockel som har framtid är totalt ointressant. Jag har aldrig bytt CPU innom samma generation, det är helt enkelt inte värt pengarna. Så när det är dags att byta CPU om ~2-3 år så är med största sannolikhet varken AMD:s eller Intels nuvarande socklar intressanta.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Just precis? Källa? Det finns ingen källa som påvisar att 1156 ska leva vidare, vi vet INGEN cpu som ska släppas till den.

AMD har dock gått ut och påvisat att en processor som är snabbare än 965 kommer att släppas till AM3 socketen.

Vilken är mest utdöd då? AM3 eller 1156?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kempa
Det var ett påstående inte fakta, men om du vill motbevisa mitt argument får du gärna ge mig lite mer kött på benen och bevisa motsatsen.

Var i mitt inlägg står det att AM3 ska dö ut och 1156 ska leva vidare? Ledtråd: Det står inte. Jag undrade om du hade en källa, det betyder inte att jag har motsatt åsikt. Lite trist att det ska vara såhär på det här forumet att om man ifrågasätter någons rekommendation för ett visst märke så antas man vara fanboy av det andra. 965 är en jättebra processor och mycket prisvärd. Men om TS ska välja bort i5 750 på basis av att sockel 1156 är döende så vore det fint om någon hade en källa på det alternativt inte göra det argumentet alls. Det är väl bättre att välja processor utifrån det vi vet?

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario