Permalänk
Medlem

Nätverk hackat?

Jag kollade nyss i network "mappen" och såg att det fanns 5 datorer där och alla är i samma "network location". Betyder det att andra personer är inne på mitt internet?

stefan-pc är min dator men resten har jag ingen aning om villka de är.

Visa signatur

| 2600k @ 3.4Ghz | ASUS P8P67 Pro | ASUS GTX 560 | Fractal Design R3 | OCZ 750W | CORSAIR 8GB DDR3 PC12800

Permalänk
Medlem

Skicka lite virus till dom så löser det sig ska du se

Permalänk
Medlem

=P Finns det inte nått annat sätt att få bort de?

Visa signatur

| 2600k @ 3.4Ghz | ASUS P8P67 Pro | ASUS GTX 560 | Fractal Design R3 | OCZ 750W | CORSAIR 8GB DDR3 PC12800

Permalänk
Medlem

Du har inte hamachi eller nått annat nätverksprogram igång? xfire? eller en VPN tunnel?

Visa signatur

PC - AR X870E-Nova | 98003DX 5.2GHz | 32GB | RTX5090 | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 9900K 5GHz | 64GB | LSI9211 | 80TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

Är det trådlöst du använder dig av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Du har inte hamachi eller nått annat nätverksprogram igång? xfire? eller en VPN tunnel?

Nope :/

Skrivet av Fredmannen:

Är det trådlöst du använder dig av?

har en trådlös switch men använder tråd till datorn.

Visa signatur

Permalänk

Om du har en router, gå in i routern och kolla vilka maskiner som är uppkopplade... Är det några du inte känner igen så finns det säkert funktion som spärrar deras MAC adresser så dom inte kan komma in... Det finns iaf på min router!

Har aldrig kört med switch, så i det fallet vet jag inte hur man gör...

Permalänk
Medlem

Kolla om du har kryptering på eller av (lösenord). Om du har det är grannarna antagligen riktiga hackerz, om inte, bara sätt på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Druttmeister:

Om du har en router, gå in i routern och kolla vilka maskiner som är uppkopplade... Är det några du inte känner igen så finns det säkert funktion som spärrar deras MAC adresser så dom inte kan komma in... Det finns iaf på min router!

Att spärra MAC addresser är inte särskilt säkert, det går att ändra MAC address på nätverkskort till vilken man vill. Det är mycket bättre att ställa in bra kryptering på routern istället, dvs. WPA2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StefkO:

Nope :/

har en trådlös switch men använder tråd till datorn.

Sätt lösenord på de trådlösa så slipper du dom
adressen till routern/switchen är ofta http://192.168.0.1 eller http://192.168.1.1
annars kan de ladda ner olagligt så att du får böter

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | Gigabyte RTX 2070 | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Seagate FireCuda 520 1TB | Fractal Design Newton R3 600W | Windows 11 |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
Google Pixel 8a

Permalänk
Medlem

har du inte krypterat ditt trådlösa nätverk är det mer eller mindre skyll-dig-själv som gäller. Förhoppningsvis har de inte gjort något allvarligare än att "låna" din uppkoppling, men med lite otur kan de ha lite väl mycket info om dig och vad du har för dig på nätet..
Kryptera ditt trådlösa pronto, kolla routermanualen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Druttmeister:

Har aldrig kört med switch, så i det fallet vet jag inte hur man gör...

Har inte lyckats komma in på min switch, fast det kanske är meningen med en switch?

Skrivet av Adyzz:

Kolla om du har kryptering på eller av (lösenord). Om du har det är grannarna antagligen riktiga hackerz, om inte, bara sätt på

Jag har ett lösenord som står på baksidan av switchen.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Har du fiber? Vissa kassa implementationer av fiber gör att personer i samma hus ligger på samma fysiska nätverk.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro :: 1x AP6W

Permalänk
Medlem

testa att koppla ur switchen och koppla direkt in i datorn och se om de är kvar

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | Gigabyte RTX 2070 | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Seagate FireCuda 520 1TB | Fractal Design Newton R3 600W | Windows 11 |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
Google Pixel 8a

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Har du fiber? Vissa kassa implementationer av fiber gör att personer i samma hus ligger på samma fysiska nätverk.

Skulle tro att så är fallet. Men om du har en router eller något med trådlöst så räcker det med att skruva bort antennen för att göra det trådlösa obrukbart.

Permalänk
Medlem

Ja eller stäng av radiofunktion eftersom du har trådat