Permalänk

Datorn startar men ingen bild.

Nu verkar det som att mina föräldrars dator har pajat(4-5 år gammal). Alla fläktar och grejor går igång men det kommer ingen bild. Tvivlar på att det är grafikkortet som krånglar, misstänker att det skulle kunna vara processorn. Normalt sett brukar man ju höra windows login ljud när man startar datorn och då spelar det ju ingen roll om graffet inte funkar.

Man kan väl utesluta disken med för i vilket fall så hade väl modekortets login eller vad man ska kalla det kommit upp innan operativet börjat ladda.

Har ni några idéer?

Permalänk
Medlem

De två gångerna jag har haft de symptomen du beskriver har det varit moderkortet som har varit sönder.. Rätta mig om jag har fel, men det är väl högst ovanligt att en processor går sönder av vardaglig användning?

Permalänk
Hedersmedlem

Ytterst sällan CPUn går sönder.

Med tanke på ålder: Nätaggregat som nummer 1 (och ja, ett nätagg kan vara delvis sönder så att datorn vaknar men inte mer, vanligt på äldre maskiner). Moderkort som nummer 2 enligt krippe91s förslag.

Grafikkortet kan givetvis ha gått sönder också. Varför tvivlar du på det?

Hade du angett vilka delar det handlar om, vilket man alltid bör göra, så hade det varit mycket enklare att ange trolig felorsak. Vissa märken och modeller är betydligt sämre än andra och troligare att de går sönder först.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Har ungefär samma fel här, skulle installera en ny hårddisk tidigare idag, sitter på ett gammalt Asrock 939DualVSTA moderkort. Stängde av datorn som man bör, slog av strömmen, drog ur kablar, öppnade burken, plockade ut den defekta hårddisken (som var en gammal ide). Monterade sedan den nya sata-2 disken och anslöt kablarna. när jag nu sedan startar datorn så får jag ingen bild, den verkar fastna helt i bootcykeln, har provat med ett annat grafikkort som jag vet är helt men samma sak där, ingen bild. Har även provat att starta med den nya hårddisken urkopplad, ingen skillnad. Har även provat att plocka ur extra utrustning såsom ett ide-kontrollerkort, ljudkort etc, provade även att plocka ur två ramstickor men fortfarande samma sak, är mitt moderkort rostat månne? Datorn fungerade som vanligt innan jag stängde av den med undantag för den gamla ide-disken som fått en släng av click-of-death och inte ville vara med längre.

Visa signatur

Cooler Master Centurion | OCZ 580w PSU | AMD Phenom II X4 Black Edition | Corsair Dominator DDR3 1600 4GB | Nvidia GeForce 8800 GTS 512

Permalänk
Medlem

Om grafikkortet är sönder borde du få en BIOS-felkod när du bootar. Jag skulle satsa på nätaggregatet.

Skrivet av benta:

Har ungefär samma fel här, skulle installera en ny hårddisk tidigare idag, sitter på ett gammalt Asrock 939DualVSTA moderkort. Stängde av datorn som man bör, slog av strömmen, drog ur kablar, öppnade burken, plockade ut den defekta hårddisken (som var en gammal ide). Monterade sedan den nya sata-2 disken och anslöt kablarna. när jag nu sedan startar datorn så får jag ingen bild, den verkar fastna helt i bootcykeln, har provat med ett annat grafikkort som jag vet är helt men samma sak där, ingen bild. Har även provat att starta med den nya hårddisken urkopplad, ingen skillnad. Har även provat att plocka ur extra utrustning såsom ett ide-kontrollerkort, ljudkort etc, provade även att plocka ur två ramstickor men fortfarande samma sak, är mitt moderkort rostat månne? Datorn fungerade som vanligt innan jag stängde av den med undantag för den gamla ide-disken som fått en släng av click-of-death och inte ville vara med längre.

Använde du något ESD-skydd?

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Medlem

självklart, problemet dock löst nu, rev ner allt i molekyler och satte ihop det igen, nu startar skräpet som det ska av nån anledning...

edit: verkar vara en rutten RAM-sticka, då var det problemet löst =D

Visa signatur

Cooler Master Centurion | OCZ 580w PSU | AMD Phenom II X4 Black Edition | Corsair Dominator DDR3 1600 4GB | Nvidia GeForce 8800 GTS 512

Permalänk

Tack för svaren! Problemet är löst nu, vi drog ut strömförsörjningen och lät den stå i en halvtimma och sen vips så startade fanskapet. Tur var väl det, farsan svor och hade sig, han verkade inte vara bered på att lägga ut pengar till en ny dator då han nyligen köpt en bärbar för tio lakan.