Permalänk
Medlem

Crosshair IV Formula

Tänkte det kan vara bra med en tråd där vi diskuterar och utbyter tips & tricks angående detta underbara mb.

Nyhet: 20100913: Bios 1102

Citat:

Support new CPUs. Please refer to our website at: ASUSTeK Computer Inc.-Support-
Build date: 24/8-10

finns nu här. Tar inget som helst ansvar! Uppdatera på egen risk!

Nyhet: 20100909: Beta Bios 0055

Citat:

I will warn everyone now that updating to the following BIOS code means you cannot flash back to a previous BIOS and we will not have a tool to do it. Unless you are willing to use a BETA BIOS, wait for the official release please.
Build date: 26/8-10
1. Improved Memory Performance and Clocking
2. C1E/CnQ operation update
3. Voltage enhancements

finns nu här.

FAQ:

Q: Min NB temperatur ligger på +65C, vad göra?
A: Kika upp eran NB temperatur (lättast i Asus PC Probe II) då det rapporterats runtom att kylflänsen inte ligger emot ordentligt på en del kort.
1. Byt ut kortet på garantin
2. Det man kan göra är att fila ner distanserna & eventuellt byta kylpadsen mot kylpasta.
Bilder & info finns här.
3. Alternativt om man vill köra med vattenkylning finns nu färdiga "full board blocks":
Crosshair 4 - Full Board Blocks - Motherboard Blocks - Blocks

Q: Min Samsung F3 hårddisk beter sig underligt, den funkar bra på andra moderkort. Vad göra?
A: Testa följande
1. Samsung F3 firmware
2. Har du Bios 0707 eller senare: I Bios -> Main ->Storage Configurations -> OnChip SATA Speed -> Sätt till: SATA 3.0Gb
3. Koppla in den på SATA_E1 (JMicron SATA som sitter under resten av SATA kontakterna)?

Q: Vad är "Turbo unlocker"?
A: ASUSTeK Computer Inc.
Bättre förklarat - ASUS ger Turbo-teknik även för äldre AMD-processorer - www.nordichardware.com

Q: Har detta kort USB3 & SATA3 ?
A: Ja

Q: Kan jag använda mina gamla DDR2 minnen med detta kort ?
A: Nej

Bra att ha länkar:

Billigaste pris (Prisjakt)
Info m.m (Asus)
RSS Feed länk (Asus)
Asus Forum
Asus FTP

Recensioner:

insidehw.com
hardwaresecrets.com
guru3d.com
techreport.com
overclock3d.net
bjorn3d.com
techreport.com

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk
Medlem

AH fan vad fett! Ska beställa mitt soon! <3

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Älskar detta mobo, riktigt lätt att klocka, och är inte ljudet underbart?
Över förväntningarna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av visa:

Älskar detta mobo, riktigt lätt att klocka, och är inte ljudet underbart?
Över förväntningarna!

En av anledningarna till att jag köpte det.
Passar fint till mitt gamla Creative (Cambridge Soundworks) 5.1 THX system
Ser att vi har väldigt lika "setup"

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk
Medlem

Moderkortet ser grymt nice ut! USB/SATA 3 antar jag?

De blir lätt detta moderkort om de ska uppgraderas till DDR3.. Men känner inte behovet just nu..
Är även mycket nöjd med de moderkortet jag har nu.. påminner lite om detta i pci-e/pci slotsen..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk

Ska plocka ihop mitt system till helgen. Har ett Crosshair IV, Phenom 1090 och 8GB Mushkin DDR3 16000 minne liggandes och bara väntar.

Visa signatur

Fractal Design North Svart TG * AMD Ryzen 9 7950X3D 4.2 GHz 145MB * ASUS ROG Crosshair X670E Hero * G.Skill 128GB (4x32GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo * Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 * ASUS ROG Ryuo III 240 A-RGB * ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4080 16GB GDDR6X OC Edition * be quiet! Dark Power 13 1000W * ASUS ProArt PA32UCX-K * Dali Mentor Menuet SE 2.0 * Windows 11 Pro x64 Canary Insider

Permalänk
Medlem

Bios 0801 finns nu att tanka hem.
Info:

Citat:

"Some additional fine tuning for memory performance improvements, additional voltage tweaks on auto settings, additional voltage tweaks on core 0, and a few other items. Still working on HT/NB auto settings to clock past 2400MHz when HTT exceeds 240, right now you need to switch to manual clock settings on both. Also, additional fine tuning for Thuban power management is still coming."

Citat:

". . .improving the CPU performance when working with CnQ and C1E with Thuban processors."

Edit: Ligger nu upplagd på deras sida med följande info:

Citat:

Improve memory compatibility

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk

jag har en fråga..varför hör jag inte "klick ljuden" när man klickar på saker i windows för?
jag kan höra allt annat men inte just de, vad kan vara felet?
eller ska de vara så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nex_73:

Bios 0801 finns nu att tanka hem.
Info:

Haha ja lite ironiskt,
Mina tempraturer på NB samt SB ligger på 41 grader respektive 43 grader.
Denna säger samt att min processor ligger på 36 C medans coretemp, Speedfan & everest ultimate säger 23 - 25 grader
nåväl, 'ska försöka upgradera bios, hur öppnar man den filtypen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av visa:

Haha ja lite ironiskt,
Mina tempraturer på NB samt SB ligger på 41 grader respektive 43 grader.
Denna säger samt att min processor ligger på 36 C medans coretemp, Speedfan & everest ultimate säger 23 - 25 grader
nåväl, 'ska försöka upgradera bios, hur öppnar man den filtypen?

På mitt mobo så lägger man in filen på usb minne sedan så går man in i BIOS och går in på ASUS flash i tools om jag kommer ihåg rätt:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av visa:

Haha ja lite ironiskt,
Mina tempraturer på NB samt SB ligger på 41 grader respektive 43 grader.
Denna säger samt att min processor ligger på 36 C medans coretemp, Speedfan & everest ultimate säger 23 - 25 grader
nåväl, 'ska försöka upgradera bios, hur öppnar man den filtypen?

Antingen flashar du via Asus update (windows) eller via Ez flash (tror jag det heter, i bios->tools)
Det är temperaturen för processorn (36 C) som du ska gå efter.

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk
Medlem

jo, prövade köra lite prime 95 test, läskigt när graderna börjar klättra över 65 c
Däremot så stressar lyckligtvis det jag håller på mig aldrig processorn till 100% i över 30 minuter

Permalänk
Medlem
Skrivet av nex_73:

Antingen flashar du via Asus update (windows) eller via Ez flash (tror jag det heter, i bios->tools)
Det är temperaturen för processorn (36 C) som du ska gå efter.

Vad ligger din på i idle ungefär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av visa:

Vad ligger din på i idle ungefär?

Just nu när jag slösurfar -
CPU: 34
NB: 45
SB: 39
MB: 36
Rumstemp 22-23
För temperaturer under load se länk i min signatur.

CPU ska EJ gå över 62 (för 1055T enligt AMD)

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk
Medlem

hmm
Sänkte min volt ifrån 1,5 vcore till 1,45
Ligger på
Cpu 35-36
MB 27
NB 44
SB 42

Betydligt bättre i prime nu och ingen bluscreen som jag fick förut när jag prövade vid denna volt, ska låta den köra ett tag nu, guppar mellan 58 59 grader, ligger på test 11 nu

Permalänk
Medlem

Skönt att höra det gick bra!
Vad har du för Bus Speed & HT Link (cpu fliken i cpu-z) samt NB Frequency & DRAM Frequeny (memory fliken i cpu-z) ???

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk
Medlem

Funkar de tillsammans?

Funkar ASUS Crosshair IV Formula tillsammans med AMD Phenom II X6 1055T?????
Eller borde jag köpa AMD Phenom II X4 945 som jag vet funkar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TARG3T:

Funkar ASUS Crosshair IV Formula tillsammans med AMD Phenom II X6 1055T?????

Fungerar alldeles utmärkt!

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nex_73:

Skönt att höra det gick bra!
Vad har du för Bus Speed & HT Link (cpu fliken i cpu-z) samt NB Frequency & DRAM Frequeny (memory fliken i cpu-z) ???

Yes, dock så stiger tempsen runt 62 grader efter ett tag, men jag behåller min klock då mina spel änsålänge inte stressar processorn nära 100% användning på alla 6 cores

Den verkar hoppa runt, 765,5 på DRAM freq ( blir väl la 1500 något?) och 2295,7 på resten, har inte rört det här i bios utan moderkortet gjorde det på auto, om har bra värden att komma med prövar jag gärna!
bus 287
ht 2295,7

Permalänk

tja.
jag skulle "leka" lite med turbo V EVO och körde extreme auto overclocking.den klockade upp cpu:n till 4ghz och klockade ner ram til 800mhz.tyckte de verkade ganska bra att få processorn till 4ghz, men sen körde jag prime95 och hann bara köra i 1sek innan det blev blue screen..varför??
ja menar varför göra ett program där klocken inte blir stabil??

mvh

Permalänk
Medlem

För att enda riktiga sättet att klocka tar tid och görs i bios manuellt

Permalänk
Medlem
Skrivet av visa:

Den verkar hoppa runt, 765,5 på DRAM freq ( blir väl la 1500 något?) och 2295,7 på resten, har inte rört det här i bios utan moderkortet gjorde det på auto, om har bra värden att komma med prövar jag gärna!
bus 287
ht 2295,7

Slog ut mina värden och kom fram till att vi har samma inställningar fast jag kör bus 290 på min
290/287 = ca 1% högre värden på allt

Skrivet av punchline82:

men sen körde jag prime95 och hann bara köra i 1sek innan det blev blue screen..varför??

För att dina minnen är felinställda precis som du skrev, gå in i bios och ställ in dem rätt manuellt
(frekvens, CL värden och volt)
Lekte själv med turbo key på moderkortet och turbo v evo igår, men lyckats klocka bättre manuellt inne i bios. Dock kommer det ta ett tag med att få alla inställningar perfekt (många stabilitetstest kommer det bli framöver *pust*)

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nex_73:

Slog ut mina värden och kom fram till att vi har samma inställningar fast jag kör bus 290 på min
290/287 = ca 1% högre värden på allt

För att dina minnen är felinställda precis som du skrev, gå in i bios och ställ in dem rätt manuellt
(frekvens, CL värden och volt)
Lekte själv med turbo key på moderkortet och turbo v evo igår, men lyckats klocka bättre manuellt inne i bios. Dock kommer det ta ett tag med att få alla inställningar perfekt (många stabilitetstest kommer det bli framöver *pust*)

Kört några benchmarks med ditt system än? längtar ivrigt på mitt grafikkort då jag har fått ruskiga problem med beställningarna, kollar nu på alternativa lösningar.
ett 5830 i crossfire ser ruskigt lockande ut, cirka 200 kr mer än vad jag betalat för mitt kort och man får runt 10 fps i avarage mer i varje spel, dock en saftigare elräkning med en ökning på cirka 40w..
Nej vad stressad man blir av att tänka på grafikkort.. powercolors 5870 i 950mhz såg lockade ut också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av visa:

Kört några benchmarks med ditt system än?

Inte hunnits med, håller fortfarande på och finjusterar mina inställningar.
Prime95 funkar fint i 8 timmar utan några fel, men AOD -> Performance control -> Stability test och y-cruncher/ gav fel nästan omedelbart. Visar hur mycket man kan lita på Prime95 =(
Verkar som jag hittat fungerande inställningar nu som inte hettar upp CPU mer än till 58 C. Ska få stå på under kvällen/natten, så märker jag imorgon bitti om det har genererats några fel.
Funkar det bra så kan jag ge dig inställningarna.

Ch IV F har i Bios -> Tools -> Start O.C. Profile en möjlighet att spara & ladda cmos inställningar till/från fil.

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk
Medlem

Hejsan!

Funderar på att köpa detta moderkort tillsammans med 1055T.
Vad jag undrar är...Hur enkelt är det för mig som aldrig har överklockat tidigare
och inte är speciellt tekniskt lagd. att klocka och får den stabil någonstans mellan
3600-4000 mhz?
Såg video från youtube som Visa la upp i en annan tråd. Det var nog den som
gjorde mig sugen. Det såg väldigt enkelt ut.

Mvh/ Ola

Visa signatur

Chassi: Antec P183 - Moderkort: Gigabyte GA-X58A-UD3R - PSU: Corsair VX 550w
CPU: Core i7 950, 3,06GHz - Kylare: Noctua NH-U9B - GPU: Gigabyte GeForce GTX 460 OC
HDD: 1TB Samsung 7200RPM - SSD: Corsair SSD Force Series 120GB - Minne: Corsair 6GB DDR3 1600MHz

Permalänk
Skrivet av nex_73:

Vad är det för batchnummer på din CPU?
Min 1013CPMW vill ha 1,55v för 4GHz och de är jag ju inte alltför nöjd med
Ska skaffa mig ett Crosshair IV Formula så småning om och se om jag kommer nå högre:)

Edit: citat-fix

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sennebring:

Vad är det för batchnummer på din CPU?

Se mitt galleri (Burken länken i min signatur)
Målet är 14x300 på runt 1.5v med 10x på HT/NB (3000) samt 1600 på minnena.
Ligger precis på gränsen nu vad H50n med PnP pallar med

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk
Skrivet av nex_73:

Se mitt galleri (Burken länken i min signatur)
Målet är 14x300 på runt 1.5v med 10x på HT/NB (3000) samt 1600 på minnena.
Ligger precis på gränsen nu vad H50n med PnP pallar med

Ska ta en titt
Jag kör 14x301 med 1,65vcore Moderkortet spökar så går nog att dra ner en bit eller två. Har inte gett mig på NB än men ska göra det när jag har tid.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sennebring:

Vad är det för batchnummer på din CPU?
Min 1013CPMW vill ha 1,55v för 4GHz och de är jag ju inte alltför nöjd med
Ska skaffa mig ett Crosshair IV Formula så småning om och se om jag kommer nå högre:)

Edit: citat-fix

Är det när du stressar den hårt eller även för lättare stress tester?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sennebring:

Jag kör 14x301 med 1,65vcore

Ouch! Vad kör du med för kylning till den?
Ligger precis på gränsen på 62-63 C vid full load med en H50 PnP vid 1.525v
Har kört min i 4.2GHz 1.55v nu en liten stund. Vanlig användning går fint, men pressar man den så blir det antingen en hängning eller blåskärm

Även hittat en liten bug i 0801 biosen. Om jag går över 290 i bios så ökas den med 1. Kan lätt kontrolleras i cpu-z där den står på 291 efter uppstart av windows.

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |