vad är bra temp AMD Athlon II X4 630 ?

Permalänk
Medlem

vad är bra temp AMD Athlon II X4 630 ?

Vad har ni för temp ni som använder denna processor och vad kan anses som okej temps idle och load ?

Hoppas på lite svar nu iaf känns som om det inte är lika lätt att få svar här nu för tiden Uppskattar era svar åtminstone och hade varit kul om någon med en likadan processor skriver sin temp o.s.v.

Permalänk

Min 630 ligger på ~32 idle och load ~55. Vet inte om det är något bra men jag kör original fläkt så jag är ganska nöjd med det.

Permalänk
Medlem

ungefär som mig då ligger mellan 30-38 grader i idle nu medans i december (då det var kallare) låg jag 25-28 grader idle... Vet dock inte om firefox får upp processorn mer då den går upp i temp så fort jag har FF uppe.

Permalänk
Medlem

Min ligger på ~28 grader i idle och ~50 i load. Fläkten är en billig Arctic Cooling Alpine 64 Pro och kylpastan är Arctic Silver 5.

EDIT: Rättelse...

Visa signatur

Under uppdatering. Nästan alltid.

Permalänk
Medlem

någon som vet vad som är vanligast och bäst temp Idle och Load ? Vet att max är 71 grader men vad är bäst att den idlar på ?

Permalänk
Medlem

Max för Phenom II och Athlon II är ca 62-63c. Idle-tempen är ju ointressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Max för Phenom II och Athlon II är ca 62-63c. Idle-tempen är ju ointressant.

Varför står det 71 som max i 630 specifikationen för då ? idle tempen är väl viktig den med blir inte livslängden lägre när processorn har för hög temp idle som load ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moses666:

Varför står det 71 som max i 630 specifikationen för då ? idle tempen är väl viktig den med blir inte livslängden lägre när processorn har för hög temp idle som load ?

Ja, men du får räkna med rumstemp och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moses666:

Varför står det 71 som max i 630 specifikationen för då ? idle tempen är väl viktig den med blir inte livslängden lägre när processorn har för hög temp idle som load ?

Poängen är nog att är temperaturen inte skadlig vid belastning så är det högst troligen inte det när processorn inte har något att göra håller du temperaturen under skadliga nivåer vid load spelar det ingen roll vad det är för temperaturer vid idle. Gissningsvis är riktvärdet runt 62 grader tänkt för att ha marginal för eventuella felmätningar och dyl, temperaturavläsningar är inte direkt någon exakt vetenskap...plus att de flesta inte är helt bekväma med att tassa runt i närheten av skadliga värden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Gissningsvis är riktvärdet runt 62 grader tänkt för att ha marginal för eventuella felmätningar och dyl, temperaturavläsningar är inte direkt någon exakt vetenskap....

Det är väl just vid maxtempen som den inbyggda mätaren faktiskt mäter rätt.
Att mäta exakt temp runt 30C är ganska ointressant för tillverkaren, mätaren existerar ju för att se till att man inte överstiger en viss temperatur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Det är väl just vid maxtempen som den inbyggda mätaren faktiskt mäter rätt.
Att mäta exakt temp runt 30C är ganska ointressant för tillverkaren, mätaren existerar ju för att se till att man inte överstiger en viss temperatur.

Iofs, men sedan så dyker det upp massa problem när program/bios ska tolka värdena som skickas från sensorn, som de flesta antagligen har märkt så lyckas olika program tolka temperaturerna aningen olika

Permalänk
Medlem

Finns det inget program speciellt för AMD processorer som det gör för Intel ?

Permalänk
Hedersmedlem

AMD OverDrive

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

vart hittar man AMD Overdrive ? Bios ?

Permalänk
Skrivet av Moses666:

vart hittar man AMD Overdrive ? Bios ?

På AMDs hemsida.
Drivers & Support | GAME.AMD.COM