Muskampen 2025: Segraren korad!

Telia förlorar mot filmbolag i hovrätten

Permalänk
Medlem

Bojkotta allt inom film och tv verkar ju vara det bästa vapnet. Kanske donera alla pengar man skulle lagt på laglig film/musik och lägga allt på folk med egna bolag. Dom som tex nofx som äger sin egen musik och inte stämmer skiten ur allt som rör sig.

När ska folk förstå, att lada ner en skiva är inte samma sak som en mindre såld skiva. Bara för att jag laddar ner en skiva betyder det verkligen inte att jag skulle köpa den. Tänker inte lägga ut över 20kr på en skiva med en bra låt sony... NEVER!

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Medlem

Det intressanta är att film och spelbranschen försöker få det att framstå som om de förlorar pengar och håller på att försvinna pga nedladdning, detta är inte sant.

Båda branscherna tjänar MYCKET mer pengar nu än vad de någonsin gjort förut, och deras inkomster ökar varje år som går.

Ifall de nu hade så jävla ont om pengar, då har jag en idé.
Betala inte skådespelare 100miljoner per rulle, utan lägg dessa pengar på filmen.

Lovar att folk fortfarande skulle vara intresserade att vara med på film även om de bara skulle få ~2miljoner om året.

Hela grejen är bara pinsamt, och eftersom detta händer på alla ställen i samhället så kommer det ju så småningom i en inte alltför avlägsen framtid kunna leda till våldsamma demonstrationer emot bigbrother.

Visa signatur

AMD 5900x | ASUS 3080GTX | ASUS Xonar Essence STX | 32GB | Fractal R5
Xtrfy XG1-R LED | Logitech G502 v2 | Sennheiser HD650 | Audio Engine A5+

Permalänk
Medlem

Hemskt och det blir ju knappast bättre med tiden.

Aningen offtopic: Jag höll på att gå taket när jag var tvungen att ladda ner en uppdatering på 150mb och bränna ut på cd-skiva (RW kan jäveln såklart inte läsa) och köra in i bluray spelaren som tog 30 min på sig att uppdatera. BARA för att kunna se på Avatar-filmen som jag KÖPT.

Det hade tamejfan gått snabbare och smidigare att tanka ner filmen och då hade jag sparat 200 kr för film, x antal tusenlappar för spelare samt en CD-skiva. Suck.

Inte konstigt att piratkopierade filmer är populärt.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Kolla bara på domaren i TBP målet, tydligen var han inte jävig även om han var med i intresseorganisationer emot fildelning......

Visa signatur

Desktop: | CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D | GPU: ATI Radeon RX 9070 XT 16gb | RAM: 32gb | SSD: 2 x 2tb m.2

Permalänk
Avstängd

Det är så kul när filmbolagen är så desperata att dom ger sig på små folket för att få lite pengar, det finns mkt större aktörer som dom borde jaga en än vanlig svenson!

Permalänk
Skrivet av olafett:

Hemskt och det blir ju knappast bättre med tiden.

Aningen offtopic: Jag höll på att gå taket när jag var tvungen att ladda ner en uppdatering på 150mb och bränna ut på cd-skiva (RW kan jäveln såklart inte läsa) och köra in i bluray spelaren som tog 30 min på sig att uppdatera. BARA för att kunna se på Avatar-filmen som jag KÖPT.

Det hade tamejfan gått snabbare och smidigare att tanka ner filmen och då hade jag sparat 200 kr för film, x antal tusenlappar för spelare samt en CD-skiva. Suck.

Inte konstigt att piratkopierade filmer är populärt.

+ att man slipper massa jobbiga reklam trailers och scener som inte går spola förbi.. då har man redan hunnit äta upp popcornen ju..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Inaktiv

.

Permalänk
Medlem

Studie: Olaglig fildelning är bra för försäljningen - IDG.se

... men men tydligen förlorar dom så mycket pengar

Permalänk
Avstängd

köp inget!Det är det enda sättet att sätta stopp för den här idiotin!

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Skrivet av -=FULLMOON=-:

+ att man slipper massa jobbiga reklam trailers och scener som inte går spola förbi.. då har man redan hunnit äta upp popcornen ju..

Haha, det har jag också varit med om!:D Det känns som popcornen bara försvinner utan att man känner sig ett dugg mättare

Permalänk
Skrivet av Destromath:

Sen att IPRED strider mot grundlagarna det är det tydligen inte en käft som bryr sig om, IPRED lagen strider mot sig själv och borde bli uppriven men är det en käft som ser det? Nej för alla är så jävla snesatta i att det enbart är för att dom inte får ladda ner som dom är emot lagen. IPRED strider mot den personliga integriteten och skall således igentligen inte ens få existera.

men men..
fildelare är farligare än pedofiler och måste sättas dit!
och om man bryter mot grundlagen så gör det ju inget det är ju bara onda fildelare som torska!
eller?

är faktiskt inte så insat...
ipred är inte datalagrings lagen väl?
utan det är lagen som tvingar isp'n att lämna ut utgifter?
datalagringingen är jag emot men att isp tvingas lämna ut upgifter är väll ganska humant minus en liten detalj....det är ju en jävla intresse orginisation som kräver det inte en myndighet med lagen som riktmärke...vad värre är att det hela blir inte ett brotsmål dvs du får ingen advokat "grattis"..och var så säker på att motparten har mer än en advokat..

näe nu blev jag långrandig..men men jag är inte så insat i dom nya lagarna mer än att jag är kategoriskt emot integritets kränkande lagar...
Looong live the patriot act!

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem

Sluta ladda ner, sluta köp, sluta gå på bio, tyvärr enda språket dom förstår.
Lite tråkigt, men man vänjer sig.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Visst förlorar film och musik bolag själva men det är å andra sidan helt och hållet deras eget fel. Tekniken och rätt tanke sätt har funnits i åratal men ingen vill hajja vad det verkligen handlar om.

Jag köper inte CD skivor för att det blev gammalt och utdaterat för flera år sedan, inget musik bolag har en bra lösning bortsett från Spotify.

Varför kan de inte bara förstå att ingen jävel drar in till stan eller vänta 1 vecka på en beställning för att få en CD skiva för 200 spänn när man kan dra ner den direkt hur lätt som helst.
För mig fungerar inte Itunes heller, 135 spänn för en cd via nätet? SUPER dyrt med tanke på att det inte är någon mellanhand bort sätt från Itunes om man jämnför detta med butiker vilket i princip har samma priser så skrattar man ju bara produktions kostnaderna är ju super låga i jämförelse men priset är ändå super högt. Dra ner priset till 1-2 spänn per låt och fimpa CD skivor helt ut problem solved.

Filmer kan också lösas väldigt lätt, BIO exclusive i 1-2 månader sen upp via en stream tjänst på nätet och ta kanske 15-20 spänn per visning (12/24 timmars åtkomst) och kanske 50 spänn för permanent åtkomst där 3-4 enheter kan registreras för visning.

Att det har segt så pass länge med denna teknik och slösar så mycket pengar och tid på anti pirat skräp istället för att fixa en lösning.
Huvud punkten med allt är inte att folk inte vill betala och stödja artisterna och skaparna utan att det är för jävla jobbigt att börja använda de lagliga lösningarna om man bortser från hyrfilm i tex. mataffärer vilket fungerar rätt bra. Dessutom går det i princip inga bra filmer på TV längre vilket man kan jämnföra med förut då det alltid var FLERA filmer på någon av 1-6an varje dag.

Förlorar all sorts tillit när okunniga blir lurade (speciellt när de är i en position av kontroll) och kontrollerade gällande ämnen de inte har med att göra om de inte gör en insats att lära sig det ordentligt speciellt från olika källor så de får båda sidor av bilden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluffmajster:

men men..
och om man bryter mot grundlagen så gör det ju inget det är ju bara onda fildelare som torska!
eller?

datalagringingen är jag emot men att isp tvingas lämna ut upgifter är väll ganska humant minus en liten detalj....det är ju en jävla intresse orginisation som kräver det inte en myndighet med lagen som riktmärke...vad värre är att det hela blir inte ett brotsmål dvs du får ingen advokat "grattis"..och var så säker på att motparten har mer än en advokat..

näe nu blev jag långrandig..men men jag är inte så insat i dom nya lagarna mer än att jag är kategoriskt emot integritets kränkande lagar...

Mjo filderlning är tydligen värre än pedofili och våldtäkt, iaf om man skall tro på straffen som utdelas för det, sedan så vill inte jag att någon privat ägd organisation skall ha rätt att plocka ut alla mina person uppgifter bara för att dom MISSTÄNKER att jag filderar. Både Datalagringslagen och IPRED-Lagen är så sjuka som dom kan bli och sverige börjar mer och mer likna ett jävla övervakningssamhälle.

Permalänk
Skrivet av 1guy:

Det intressanta är att film och spelbranschen försöker få det att framstå som om de förlorar pengar och håller på att försvinna pga nedladdning, detta är inte sant.

Båda branscherna tjänar MYCKET mer pengar nu än vad de någonsin gjort förut, och deras inkomster ökar varje år som går.

Ifall de nu hade så jävla ont om pengar, då har jag en idé.
Betala inte skådespelare 100miljoner per rulle, utan lägg dessa pengar på filmen.

Lovar att folk fortfarande skulle vara intresserade att vara med på film även om de bara skulle få ~2miljoner om året.

Hela grejen är bara pinsamt, och eftersom detta händer på alla ställen i samhället så kommer det ju så småningom i en inte alltför avlägsen framtid kunna leda till våldsamma demonstrationer emot bigbrother.

Angående spelbranschen så kan jag inte hålla med dig. Vi har ju fått mängder av bevis på att allt piratande inom spelvärlden drabbar företagen. Man slutar utveckla spel till PC just pga. all piratkopiering då det inte längre är hållbart att utveckla spel till PC. Piratkopieringen drabbar ju också oss konsumenter som faktiskt betalar för våra spel i form av DRM och på andra sätt förstörd spelupplevelse (AC2 gick inte att spela på ett tag då servrarna gått ner pga. pirater som försökte fixa en illegal kopia). Så att betala för spel anser jag rätt självklart om vi också vill spela i fortsättningen.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Skrivet av Rickard11:

Angående spelbranschen så kan jag inte hålla med dig. Vi har ju fått mängder av bevis på att allt piratande inom spelvärlden drabbar företagen. Man slutar utveckla spel till PC just pga. all piratkopiering då det inte längre är hållbart att utveckla spel till PC. Piratkopieringen drabbar ju också oss konsumenter som faktiskt betalar för våra spel i form av DRM och på andra sätt förstörd spelupplevelse (AC2 gick inte att spela på ett tag då servrarna gått ner pga. pirater som försökte fixa en illegal kopia). Så att betala för spel anser jag rätt självklart om vi också vill spela i fortsättningen.

De flesta spel är bara skoj över nätet så en CD-key löser allting sen om folk sitter hemma och småspelar själva (singel) tror jag man kan räkna rätt lätt.. Har blizzard problem med sånt? neej. snarare fuskare som modifiera spelet men enkelt att bara blocka cd-keyen och sen är det 'problemet' löst

Man kan säga att de mesta grupper tjänar pengar på ett eller annat sätt.. folk köper skivor/går på konserter/köper värdelösa prylgubbar för 200 Dollar st och sånt. sen så tjänar de säkert in en hel del på reklamen som visas på deras sida som man kan regga sig på för att spela online eller träffa likasinnade. så att de förlorar pengar skulle jag ta med ett stort lastfartyg fyllt med salt. De vill bara statuera exempel på att det är 'fel' och här kan vi dra in 54 miljoner extra..

se som swec de tjänar nog en hiskelig massa pengar på reklamen.. Dvs kan de tjäna pengar på ett nytt sätt så försöker de göra det så enkelt är det. för 20år sedan så tror jag man inte ens kunde tänka sig reklam på nätet. vilket nätet är byggt på idag.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Finns bra alternativ som inte är olagliga. Om du exempelvis har digitaltv genom telia kan du se på filmer direkt i tvn exempelvis. Inga laddtider.
Du kan köpa musiken på internet nedladdad.

Om du orkar vänta kan du använda dig av lovefilm.se, tex.

Du kan ladda ner spel lagligt idag.

Det där med att "dom bara säger att dom förlorar pengar"

Låter lite i mina ögon som att säga det är ok att råna banken, dom är ändå försäkrade..

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huddit:

Skådespelarna och regissörerna lär knappast få ett öre av de pengar som filmbolagen vill ha ut från de personer som delat.

Nej men tanken är väl att att stoppa/avskräcka från nedladdning av upphovsrättsskyddat material?
Minskar den illegala nedladdningen så är det klart att filmbolagen även får med pengar att satsa med. Förutsatt att folks inköp stiger i samma takt som nedladdningen sjunker...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Skrivet av fluffmajster:

men men..
eller?

Precis, det som är riktigt farligt här är att det är en intresseorganisation som mer eller mindre får en myndighets befogenheter. Det är ju helt upp åt väggarna.

Grejen är att om datalagringsdirektivet inte fanns så skulle ISP inte behöva spara loggar över IP's osv och det vore då omöjligt för dom att lämna ut information.

Permalänk

Har en liten konstig fråga, Ipred lagen är väl knappast något för folk i hemmen som laddar hem filmer och spel då och då, det har väl mer med att göra om folk som laddar upp, dom riktiga "aktörerna" i piratkopiering.

För jag har nämligen inte hört någon om någon privat person som laddar hem filmer som blivit tagen för illegal nerladdning, låter ju som för mycket besvär bara för en enstaka privat person.

Eller har jag helt fel?

Jag både köper och laddar hem, till mitt försvar om jag råkar få några misstankar på mig

Visa signatur

Alienware 17

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Mjo men sen ökar självklart intäkterna om man har en större kundkrets. De flesta större titlarna är multiplat och det är inte bara pga piratkopieringen. Utvecklingskostnaderna för ett spel idag är bra mycket högre än vad det var för några år sedan.
Sen är väl 70-80% av alla spel som släpps varje år också ren dynga...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morganrone93:

Har en liten konstig fråga, Ipred lagen är väl knappast något för folk i hemmen som laddar hem filmer och spel då och då, det har väl mer med att göra om folk som laddar upp, dom riktiga "aktörerna" i piratkopiering.

För jag har nämligen inte hört någon om någon privat person som laddar hem filmer som blivit tagen för illegal nerladdning, låter ju som för mycket besvär bara för en enstaka privat person.

Eller har jag helt fel?

Jag både köper och laddar hem, till mitt försvar om jag råkar få några misstankar på mig

Du har visserligen rätt så mycket jag vet, problemet är att det finns ingen spärr i IPRED som säger att filmbolagen inte får stämma dig för att du laddar ner film, men det är klart att dom tar itu med dom som laddar upp i första hand.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Xwerty:

Du har visserligen rätt så mycket jag vet, problemet är att det finns ingen spärr i IPRED som säger att filmbolagen inte får stämma dig för att du laddar ner film, men det är klart att dom tar itu med dom som laddar upp i första hand.

Reinfeldt gjorde nåt uttalande kring detta i stil med att det inte är till för att sätta åt medelsvensson som laddar hem lite musik. Men problemet är ju att dom kan sätta åt precis vem dom vill, såvitt jag vet så finns det inget i lagstiftningen som förhindrar detta. Men det känns ganska osannolikt att dom skulle göra det för det skulle dom nog inte kunna tjäna några större pengar på.

Det skulle vara för att försöka statuera ett exempel då kanske. Sitter man med en öppen ftp tex så kan man nog ligga pyrt till även som privatperson.

Permalänk
Medlem

1: Hoppas detta blir ett överklagande på EU bas, för Sverige har helt tappat greppet till media.

2: Pirat vs Media = förlust? Det är ENDAST fiktiva pengar som dom beräknar att dom förlorar.
Du kan väl för f*n aldrig förlora nåt på de? ... ex: Jag beräknar gå med vinst på 100miljoner, men min konkurrent är bättre, jag förlorar 100miljoner?
Vars är mätning, Pirat sprider intresse, delar info till andra, köp förhöjs pga pirat intresse? ... ex: Du hatar Volvo å älskar BMW, du rekommenderar BMW till din kompis. Pirat största köparen

3: Bojkott av media kommer aldrig å funka då världen är i behov av nöje. Men nog är de dags å sätta stop för deras masshysteri dom har mot folket å privata intressen, ids inte ta upp alla möjliga saker som dom bollar å leker med. Men att staten köps av dem är solklart.

Min röst kommer med 100% säkerhet hamna på Piratpartiet (Blog Telia vs Ipred) detta år å alla år framöver tills det blir lagändring hur "storebror" styr internet, allmänna intressen, patent etc. För just nu hämmas så förbaskat mycket av dessa inskränkta företag som låser in sig i källaren.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgart:

Finns bra alternativ som inte är olagliga. Om du exempelvis har digitaltv genom telia kan du se på filmer direkt i tvn exempelvis. Inga laddtider.
...

Det är bara ett problem med deras tjänst, prissättningsmodellen där en ny film kostar mellan 45-49kr.

Vissa tycker säkert det är ok pris men de flesta pirater tycker nog det är i överkant.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av POMAH:

Det är inte så att de har bett om den, om du går ut och gör reklam för Volvo och sen skickar ett krav till Volvo på att de ska betala för den reklamen, så tror jag inte att du får ett öre.

Syns man inte så finns man inte. Reklam är A och O

Studie: Olaglig fildelning är bra för försäljningen - IDG.se

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Finns det någon förklaring att just Sverige har skaffat IPRED lagen? Det känns mer som en "Sovjet" grej.

Sverige är inte känt som ett förtryckande land där polisen eller staten tystar ner folket med våld. Så känner jag, så nu undrar jag verkliken varför Sverige just nu innan alla andra länder? I Ryssland blev man till och med förvånade över IPRED-lagen.:\

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeneT1c:

Bojkotta allt inom film och tv verkar ju vara det bästa vapnet. Kanske donera alla pengar man skulle lagt på laglig film/musik och lägga allt på folk med egna bolag. Dom som tex nofx som äger sin egen musik och inte stämmer skiten ur allt som rör sig.

När ska folk förstå, att lada ner en skiva är inte samma sak som en mindre såld skiva. Bara för att jag laddar ner en skiva betyder det verkligen inte att jag skulle köpa den. Tänker inte lägga ut över 20kr på en skiva med en bra låt sony... NEVER!

Jag håller med dig. Lägg där till att folk borde fatta att även om det hade varit en skiva mindre såld så är det inte att jämställa med stöld så länge som den som piratkopierar inte gör någon förtjänst på detta.

Permalänk
Medlem

Det tråkiga med originalskivor är att om dom repas sönder så måste jag köpa en ny, jag har betalat både 2 och 3 gånger för samma film/musikcd..
+ alla samlingsalbum med låtar som jag redan betalat för i andra album osv...

Jag borde få ladda ner filmen på nätet bara jag kan bevisa att jag betalat för den på ett annat sätt..

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 11 Pro

Permalänk
Medlem

Musik har ju faktiskt kommit en bra tjänst för i och med Spotify.
Film även det i och med Voddler.NET men dock inte ett stort utbud av film och dem nyare kostar (tyvärr)

Det finns tjänster som är lagliga du kan ersätta med som inte kostar dig hutlöst mycket pengar (dock med vissa begränsningar) Men att IPRED-lagen gått över styr är väl inget som passerat förbi obemärkt.. Som många redan sagt i tråden och har källor på: Filmindustrin/Musikindustrin förlorar inte pengar på fildelning utan snarare tjänar mer på det

Bra gjort av Telia att stå emot giriga grisar i läderstolar och dyra kostymer även om dem också har en mindre baktanke med det hela