Muskampen 2025: Segraren korad!

Problem med Samsung Spinpoint F1

Permalänk
Medlem

Problem med Samsung Spinpoint F1

Hejsan.

Köpte mig en Samsung Spinpoint F1 750gig för några veckor sen, och det hela sluta med att jag fick byta ut den, då windows/ubuntu inte ville skrivas till hårddisken. Fick då byta till en ny, vilket de händer exakt samma sak med, bad sectors m.m. Så får springa tillbaka till butiken och hämta ut en tredje, helt sjukt bara de.
Kastar då in ubuntu på den och får igång den, äntligen. Efter 2 veckor så krashar hela datorn, antog att de var jag som hade gjort något konstigt då jag testar allt möjligt i ubuntu för att se vad som händer.
Jag installerar då windows 7 på min gamla 160gigare o sätter Samsungen som extra hårddisk för lite smått och gott. Har funkat bra tills nu.
Windows hittar hårddisken varje gång jag startar upp datorn, men när jag väl ska gå in i den så verkar den crasha då ikoner och annat försvinner. Testade köra error-checking på den, men då försvinner den helt från windows, måste då starta om för att ens komma in i den igen.

Är det så att jag missat något löjligt eller har jag haft maximal otur och spikat 3st felaktiga hårddiskar i rad?

Tack på förhand

Permalänk

Antingen heter du Murphy i förnamn, bor vid randen av en vulkan eller så har du fel på spänningsmatningen till disken.
Har du provat olika ström och data kablar till diskarna ?

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Hedersmedlem

Det enda jag kan bidra med är att Samsung är enligt min erfarenhet mer känslig för dåliga nätagg (rippel, ojämn spänning) än tex Western Digital. Ett antal Samsung har dött för mig pga det. Därför håller jag mig numera till WD, men Samsung är utmärkta diskar för det mesta.

Vad har du för nätagg? Märke/modell och ålder? Har du mycket annat kopplat på samma kabel som kan ge störningar?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Tjena!
Jo, jag har testat olika ström kablar, skiftat mellan 6 olika sata ingångar, och de underliga är ju att de funkar ibland! Eller ja, inte alls nu kanske, men morgondagen vet man aldrig!
Ja, mitt nätagg är ju kanske inte av bästa modell, 550watt, nått skitmärke, köpte de i en butik som enbart gick runt pga att folk inte orka stå i kö till webhallen innan dom flytta till större lokaler! Var säkert 4 år sen iallafall. Så tror ni att hårddisken är helt paj nu? hittar den fortfarande när jag kopplar in den.
Tack för hjälpen

Permalänk
Hedersmedlem

Byt nätagg så kanske du kan behålla några Samsungdiskar

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

är nog med största säkerhet ditt nätagg som förstör diskarna

Permalänk
Medlem

Okej, tack för hjälpen! Ska sluta köpa konstiga märken! Flyt man har att de fanns ett fint test av nätagg på förstasidan!
Vet inte om jag måste byta tråd nu pga att de är nätagg, men testar slänga iväg en liten fråga ändå!
Hur långt tror ni att en 650watt räcker? Tänkte uppgradera till en i5 m.m lite senare, klarar jag mig på det? tänkte mig "http://www.webhallen.com/hardvara/102726-fractal_design_newto..." Som rekommenderades!
Ett jäkligt tack för hjälpen iallafall!