Gigabyte släpper Intel H55 för Mini ITX

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte släpper Intel H55 för Mini ITX

Gigabyte bygger ett minimalt moderkort för Intel LGA 1156, det vill säga Core i3, i5 och i7.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Yey, gr8 shiat

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk

Hehe, den såg ju himla söt ut iaf

Visa signatur

Phanteks Enthoo Evolv X, Corsair RM1000X V3 , ASUS PRIME X670E-PRO WIFI, AMD Ryzen 7800X3D, EKWB Kylning, 32Gb 6000 Mhz Corsairs, Samsung 980 EVO 1Tb M.2 NVMe, Kingston A2000 1TB M.2 NVMe, ASUS GeForce RTX 3070 8GB ROG STRIX GAMING OC V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölöboy:

Hehe, den såg ju himla söt ut iaf

jaa helt bedårande!

Permalänk
Medlem

Mumma!
Bra pris och bra komponenter.

Jag är inte så bra på det här med inbyggda grafikkretsar på processorer. På Gigabytes specifikation av detta moderkort så läser jag:
"(Note 2) To use the onboard D-Sub, DVI-D, and HDMI ports, you must install an Intel CPU with integrated graphics."
Källa: GA-H55N-USB3 (rev. 1.0) - GIGABYTE - Product - Motherboard - Specification

Någon med länk till prestandatest för integrerad grafik i processorer? Jag lyckas då inte hitta något. Skulle vara bra att veta i vilken liga dessa integrerade kretsar spelar i.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leedow:

Mumma!
Bra pris och bra komponenter.

Jag är inte så bra på det här med inbyggda grafikkretsar på processorer. På Gigabytes specifikation av detta moderkort så läser jag:
"(Note 2) To use the onboard D-Sub, DVI-D, and HDMI ports, you must install an Intel CPU with integrated graphics."
Källa: GA-H55N-USB3 (rev. 1.0) - GIGABYTE - Product - Motherboard - Specification

Någon med länk till prestandatest för integrerad grafik i processorer? Jag lyckas då inte hitta något. Skulle vara bra att veta i vilken liga dessa integrerade kretsar spelar i.

Intels grafikkort som sitter i deras I3/I5 är inget att hurra för. Ett integrerat amd-grafikkort som sitter i amd-moderkort är ganska mycket bättre. Tror de presterar liknande som intels andra integrerade grafikkort. Dock duger ju intels till att spela upp HD-film samt är mycket strömsnåla. Man ska dock komma ihåg att I5 med integrerat grafikkort är ganska mycket sämre än "riktiga" I5 750. I3 är ju givetvis ännu sämre.

Men jävlar vad liten dator man kan bygga!:P Sugen på att bygga en I5 750 och trycka i mitt 9800gt singel-slot!:)

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Intels grafikkort som sitter i deras I3/I5 är inget att hurra för. Ett integrerat amd-grafikkort som sitter i amd-moderkort är ganska mycket bättre. Tror de presterar liknande som intels andra integrerade grafikkort. Dock duger ju intels till att spela upp HD-film samt är mycket strömsnåla. Man ska dock komma ihåg att I5 med integrerat grafikkort är ganska mycket sämre än "riktiga" I5 750. I3 är ju givetvis ännu sämre.

Men jävlar vad liten dator man kan bygga!:P Sugen på att bygga en I5 750 och trycka i mitt 9800gt singel-slot!:)

Men om jag säger 4500HD vs inbyggt i i3/i5? Är det en brutal skillnad?

Har Intel något namn på de inbyggda kretsarna eller följer grafikkretsens namn/modell, namnet/modellen på processorn?

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Inaktiv

Trevligt kort men samma trista layout som vanligt, så här ska det se ut:

DFI Lanparty MI P55-T36

Permalänk
Skrivet av Leedow:

Men om jag säger 4500HD vs inbyggt i i3/i5? Är det en brutal skillnad?

Har Intel något namn på de inbyggda kretsarna eller följer grafikkretsens namn/modell, namnet/modellen på processorn?

Den inbyggda i Arrandale heter GMA HD eller GMA5700MHD. I 3dmark06 ger GMA HD ungefär dubbelt så mycket poäng som 4500HD.

Notebookcheck: Intel Graphics Media Accelerator HD

Notebookcheck: Intel Graphics Media Accelerator 4500MHD (GMA X4500MHD)

Permalänk
Skrivet av Devrer:

Intels grafikkort som sitter i deras I3/I5 är inget att hurra för. Ett integrerat amd-grafikkort som sitter i amd-moderkort är ganska mycket bättre. Tror de presterar liknande som intels andra integrerade grafikkort. Dock duger ju intels till att spela upp HD-film samt är mycket strömsnåla. Man ska dock komma ihåg att I5 med integrerat grafikkort är ganska mycket sämre än "riktiga" I5 750. I3 är ju givetvis ännu sämre.

Men jävlar vad liten dator man kan bygga!:P Sugen på att bygga en I5 750 och trycka i mitt 9800gt singel-slot!:)

Nja, de grafikkretsar som sitter integrerade i i3/i5 är rätt mycket bättre än Intel's gamla integrerade kretsar.
Men jämfört med Nvidias och AMD's integrerade kretsar finns en del att hämta in, främst när det kommer till spelprestanda (presterar som AMD/Nvidias förra generation ungefär, i5 661 presterar lite bättre pga högre klock på GPU än de övriga i3/i5). Men å andra sidan så är inga integrerade kretsar särskilt bra på spel. Om man skall spela med någorlunda vettig upplösning och grafikkvalitet behöver man ett separat grafikkort.
The Clarkdale Review: Intel's Core i5 661, i3 540 & i3 530 - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

För allt utom spel, så fungerar ett integrerat grafikkort utmärkt (och där är skillnaderna små mellan tillverkarna).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Ser ju trevligt ut bra att se fler mobos med ny teknik, speciellt itx och m-atx.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Den inbyggda i Arrandale heter GMA HD eller GMA5700MHD. I 3dmark06 ger GMA HD ungefär dubbelt så mycket poäng som 4500HD.

Notebookcheck: Intel Graphics Media Accelerator HD

Notebookcheck: Intel Graphics Media Accelerator 4500MHD (GMA X4500MHD)

Då var det inte så illa som jag trodde, snarare tvärtom. Tackar för det!

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk

hmm undrar vad det blir om man tar ett am2 m-itx 780g(fans bara en sån på prisjakt) och den biligaste athlon2 prollen...vad man förlora i kraft..

Moderkort (AMD Socket AM3) - Hitta de bästa priserna, information och omdömen
AMD Athlon II X2 215 2,7GHz Socket AM3 Box - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Processorer VS Intel Pentium Dual-Core G6950 2,8GHz Socket 1156 Box - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Processorer

men men man måste nog vara lika stort fanboi som jag för att vara intresserad av så low end jämförelse...
skilde ju inte många kroner där inte

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem

Clarkdales inbyggda grafik är absolut inte dålig. Det är ett stort steg från föregångaren, och i program där den presterar som bäst är den t.o.m bättre än AMDs bästa. Dock så är den i genomsnitt fortfarande lite sämre än AMD, men skillnaden är inte stor.
Detta för i5 661 alltså. Resten är klockade lägre, men som med allt annat går de ju att överklocka (vilket AMDs iof också kan...)

Permalänk
Medlem

Synd att det inte har inbyggt trådlöst nätverkskort Annats såg det väl trevligt ut

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Åter igen inga SO-DIMMar, bara gamla stora.

De hade kunnat spara in flera värdefulla kvadratcentimeter.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anders.149:

Trevligt kort men samma trista layout som vanligt, så här ska det se ut:

http://www.images.clunk.org.uk/reviews/DFI/DFI-MI-P55-T36/IMG...

DFI Lanparty MI P55-T36

Väldigt intressant kort du länkade där, X-fi ljud också.

Permalänk
Medlem

Vad finns det för anledning för HP, Dell mm att fortsätta sälja stora atx-datorer när man kan bygga lika bra datorer i denna lilla smidiga och söta storleken?:) Tänk ett sånt här med en I5 750 och ett gtx480 single-slot!:D

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Trevligt kort men samma trista layout som vanligt, så här ska det se ut:

http://www.images.clunk.org.uk/reviews/DFI/DFI-MI-P55-T36/IMG...

DFI Lanparty MI P55-T36

dock så tycker jag att rent layoutmässigt så var det där mycket sämre.
sataportarna sitter till exempel mitt på moderkortet. p4kontakten satt ju dock lite bättre.
men snyggt var det. och inbyggt xfi hade ju varit trevligt

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Emrik:

dock så tycker jag att rent layoutmässigt så var det där mycket sämre.
sataportarna sitter till exempel mitt på moderkortet. p4kontakten satt ju dock lite bättre.
men snyggt var det. och inbyggt xfi hade ju varit trevligt

Du slipper ju främst problemet med att processorkylaren tar i eventuellt kort i PCI-e kortplatsen. Men visst, SATA-portar och annat sitter bättre på H55-korten.

Det är inget riktigt X-Fi utan det är en Realtek krets som använder funktioner från Creatives X-Fi. Ger rätt okej ljud ändå iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nussse:

Synd att det inte har inbyggt trådlöst nätverkskort Annats såg det väl trevligt ut

Zotac H55-ITX