VIA visar tvåkärnig Nano

Permalänk
Melding Plague

VIA visar tvåkärnig Nano

Taiwanesiska VIA visar upp en tvåkärnig variant av processorn Nano under Computex 2010.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Mycket intressanta grejer som visats upp på Computex iår. Har för mig att jag läste att denna skulle tillverkas i 40nm? Blir nog tufft för VIA att ta plats på marknaden när AMD:s Fusion och Intels Sandy Bridge lanseras...

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

hahaha Nice visste inte att dem var så små !

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Små ettriga skitfläktar - Tack, men NEJ TACK, jag står över.

Precis (nog för att detta var en prototyp), gör hellre större passiv fläns så att man slipper oljudet och ev trasiga lager efter något år.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Såg ju halvgullig ut. Fast jag hade hellre sett ett chipset från nVidia eller AMD. Vias egna grafikdelar har dåligt med vettiga drivrutiner. Att hänga på ett separat grafikkort slår ut vitsen med en strömsnål processor.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Skrivet av jookeer:

Små ettriga skitfläktar - Tack, men NEJ TACK, jag står över.

De är la referens kylarna och den är gjord för att vara billig och tillräckligt bra . Partnertillverkarna kommer ju fixa bättre kylare för att locka kunder

Här är ett exempel på en passivt kyld VIA CPU DeLock DL-32714 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Moderkort med integrerad CPU

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

65 nanometer... Hade det varit 45 eller 32 eller liknande så hade det varit både kallare och tystare.

Permalänk

Äckligt stort moderkort. känns inte spec värt det. häldre ett AMD moderkort och valfri propp.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Synd att inte Sweclockers nämner att VIA fortfarande slår AMD och Intel på strömförbrukning.. Dock klarar sig min NAS med en kärna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av djchester:

Synd att inte Sweclockers nämner att VIA fortfarande slår AMD och Intel på strömförbrukning.. Dock klarar sig min NAS med en kärna.

Jaså?
PC Perspective - VIA Nano and Intel Atom Review - Battle of the Tiny CPUs

Permalänk
Medlem

Läste du ens vad som stod?

Citat:

These kinds of power comparisons are incredibly insightful and you can clearly see how both teams of CPU designers have made trade offs for the either power consumption or speed. The VIA Nano L2100 is able to perform these tasks faster (by as much as 30% in some cases) while still using less total energy than Intel's Atom.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gwypaas:

Läste du ens vad som stod?

Vad har det med saken att göra?
Jag trodde det var strömförbrukning det handlade om.

Permalänk
Hedersmedlem

Nu hoppas jag bara på fina moderkort med flera LAN och SATA.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Palmie:

Nu hoppas jag bara på fina moderkort med flera LAN och SATA.

mm gärna 7-8 sata-portar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Vad har det med saken att göra?
Jag trodde det var strömförbrukning det handlade om.

Det gör det ju? Om Atom måste arbeta hårdare än VIAs Nano för att orka med och då drar mer ström så är den ju mindre strömsnål under belastning.

Jag tycker förövrigt att det är på tiden att VIA lanserade en dualcore, tills att Bobcat kommer och även efter det behövs en processor som faktiskt är duglig i det strömsnåla segmentet och där är det VIA som gäller. Atoms är så fruktansvärt dåliga att det inte ens är värt att starta upp datorn, jag ordbehandlar och kalkylerar hellre på min Ti-83.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Det gör det ju? Om Atom måste arbeta hårdare än VIAs Nano för att orka med och då drar mer ström så är den ju mindre strömsnål under belastning.

Nano drar mer ström både vid idle och när den jobbar. Den enda ljusglimten angående strömförbrukning som recensenten hittade var att Nano var tillräckligt snabb för att hinna avsluta sitt jobb innan den hunnit använda mer total energi än vad Atom gör med samma jobb. Denna skillnad är dock bara 2%, så Nano vinner bara om man aldrig idlar mellan beräkningarna.

Permalänk
Skrivet av ajp_anton:

Nano drar mer ström både vid idle och när den jobbar. Den enda ljusglimten angående strömförbrukning som recensenten hittade var att Nano var tillräckligt snabb för att hinna avsluta sitt jobb innan den hunnit använda mer total energi än vad Atom gör med samma jobb. Denna skillnad är dock bara 2%, så Nano vinner bara om man aldrig idlar mellan beräkningarna.

Men det är ju alltid skönt om de går lite fortare. Då skulle iaf jag kunna offra de 10w extra eller va de är för nano.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av aake:

Såg ju halvgullig ut. Fast jag hade hellre sett ett chipset från nVidia eller AMD. Vias egna grafikdelar har dåligt med vettiga drivrutiner. Att hänga på ett separat grafikkort slår ut vitsen med en strömsnål processor.

Ja! Tvåkärnig via nano tillsammans med nvidias ion hade man velat ha för ett år sen. Men bättre sent än aldrig.

Visa signatur

Inger 78år