Win 11 hänger sig i safe mode

Permalänk

Win 11 hänger sig i safe mode

Skulle precis starta om datorn till safe mode(höll in shift och tryckte starta om), när man kommit in i safe mode och ska välja alternativ så reagerar den inte på varken mus eller tangentbord.
Jag prövade med en trådad mus också, men ingenting händer.

Undrar vad jag ska börja?

Något tips på något bra gratis program som går igenom hela datorns hårdvara?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS Rog Strix B550
AMD Ryzen 7 5800X3D,MSI GeForce RTX Ventus 3X 4080 Super OC
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Skulle precis starta om datorn till safe mode(höll in shift och tryckte starta om), när man kommit in i safe mode och ska välja alternativ så reagerar den inte på varken mus eller tangentbord.
Jag prövade med en trådad mus också, men ingenting händer.

Undrar vad jag ska börja?

Något tips på något bra gratis program som går igenom hela datorns hårdvara?

Om du är på 25H2 och har senaste uppdateringen så kan det vara den bugg som existerar på nämnd version.

Vad är det du vill göra i S.M?

Permalänk
Skrivet av pchb1:

Om du är på 25H2 och har senaste uppdateringen så kan det vara den bugg som existerar på nämnd version.

Vad är det du vill göra i S.M?

Kollade version, ligger på 25H2.

TÄnkte ta bort lite filer som man bara får bort via safe mode.

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS Rog Strix B550
AMD Ryzen 7 5800X3D,MSI GeForce RTX Ventus 3X 4080 Super OC
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem

Men du kan logga in i vanlig windows?

==

Min dator uppdaterade sig den 16 oktober, efter det knasade det ur och jag kunde inte logga in, kom till inloggningsskärmen som var helt "blurrig" och jag fick ingen ruta för användare/password. I felsäkert läge gick det inte heller. Inte heller felsäkert läge med kommandotolk (kom inte till kommandotolken, bara blurriga bilden).

Körde diverse SFC /scannow och

reg add "HKLM\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\System" /v DisableLogonBackgroundImage /t REG_DWORD /d 1 /f
reg add "HKLM\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\Personalization" /v NoLockScreen /t REG_DWORD /d 1 /f
som jag hittade på nätet, och lite annat krafs, i windows boot-felsöknings-kommoandotolk, kom till en skärm som sa att min windows PIN blivit fel för många gånger och nu var spärrad i 65000 timmar. Lät ju inte så bra, men lösningen för mig blev att i windows felsöknings-kommandofönster köra

cd C:\Windows\ServiceProfiles\LocalService\AppData\Local\Microsoft
ren Ngc Ngc.old

därefter gick det att boota om (tror jag valde felsäkert läge med nätverk...eller bara vanlig boot) och logga in med antingen password eller MS Authenticator på mobilen (jag valde det senare). Då detta tydligen tar bort pin-inloggningen är det väl bra om man har lösen eller authenticator app eller liknande.

Ursäkta rörigt svar, men om ditt fel liknar mitt så kanske ovanstående kan funka. Oklart om du ens har det felet, menmen.

Visa signatur

ASUS TUF B760, i5 14600K, 32GB RAM, RX 570, 4K Samsung u24e590, ASM1064 4xSATA PCIe, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sequoia, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
HTPC: ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580@1080p, Win 10 ESU
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10 LTSC; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave