Permalänk
Medlem

Kvalitet före hårdvara???

Hej!

Har tittat på laptops och hittat den här:

Packard Bell

På mediamarkt kostar den 6990:- den här 6gb ram.
Men jag vet inte huruvida bra kvalitén är på packard bell??
Eller ska man kanske satsa på en sämre dator med högre kvalite som t.ex. denna:

Asus

???? Tack på förhand!

Visa signatur

 MacBook Pro 15" Retina,  iPhone 6,  iPad Air,
Home server: AsRock q1900dc-itx, Bitfenix Prodigy, 4gb SO-DIMM DDR3L, 90w laptop charger, 2x2tb,

Permalänk
Keeper of the Bamse

I mina ögon är det hugget som stucket. Folk som har haft ETT problem med t.ex. Packard Bell-datorn kommer skrika sig hes i tråden. Ingen av tillverkarna har särskilt höga procentsatser på garantiärenden.

Jag är dock färgad av tidigare val av datorkomponenter i privata datorer och skulle valt Asus. Dock är HP kung på bärbart

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Så rent utsagt menar du att jag ska välja Asus datorn?

Visa signatur

Home server: AsRock q1900dc-itx, Bitfenix Prodigy, 4gb SO-DIMM DDR3L, 90w laptop charger, 2x2tb,

Permalänk
Medlem

Han sa att han har haft bra erfarenheter av Asus, men det betyder inte att de är bättre än PB.
Hugget som stucket som sagt, kolla vilken hårdvara som passar dog bäst och kör på den.

Permalänk
Hedersmedlem

Byggkvaliteten på datorer i den prisklassen brukar vara ungefär samma oavsett vilken tillverkare du väljer.

Permalänk
Medlem

Dell Latitude är högre kvalitet.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Dell Latitude är högre kvalitet.

Latitude finns inte alls i det utförandet jag vill ha.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Åk till butik och känn på dem, Det skiljer ofta ganska mycket i kvalitetskänsla. (plastiga tangenter, veka gågngärn, knakande chassi osv).

Kvalite som är svår att veta på förhand är ju fabrikationsfel, problem med värme, strulande hårdvara eller kass support. Har man otur så får man helt enkelt hoppas att det löser sig smidigt med garanti/support

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pletron:

Latitude finns inte alls i det utförandet jag vill ha.

Jag fick det till att den kostar 16166:- med motsvarande Geforce 310m, men det kanske är för slött.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Har Dell bra kvalitet över lag? T.ex. Dell studio 17 är det något å ha rent kvalitetsmässigt?

Visa signatur

Permalänk

http://www.sweclockers.com/nyhet/10145-asus-bast-hp-samst-i-k...

Skippa asusen du länkade och ta isf denna asusen istället(om du ska ha asus dvs), den har snabbare grafikkort än packardbellen och mkt snabbare än N61'an.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=539484

Vad ska du främst använda datorn till? Surf och film, eller även spela? Ska du inte spela så kan du komma undan billigare.

Permalänk
Medlem

Min PB-laptop har hållit i 1,5 år utan ett enda hårdvaru-problem. Sure lite plastig etc. Men förväntade mig inte mkt mer för en 6000kr-laptop. Lite mjukvaruproblem med drivrutiner när jag installerade windows 7, men inte PB's fel.

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Vad ska du främst använda datorn till? Surf och film, eller även spela? Ska du inte spela så kan du komma undan billigare.

Datorn ska främst användas till musikredigering. Processor och minne är det viktigaste.

Visa signatur

Permalänk

Aha, då spelar grafikkortet i princip ingen roll. Då skulle jag ta en dator med i7 720qm om jag vore dig, tex

Egenskaper för Acer Aspire 5745G-724G50Mn (LX.PU302.097)

Ett annat alternativ är en dell dator, om du går in på dell.se och kollar på studio 15, så väljer du modellen med i5 520 processor och väljer anpassa. Så kan du välja en i7 720qm processor och då hamnar den på 9000 typ med 10% rabattkod från rabattkod.se. Det blir ju nästan 2k billigare än acern, som du kan lägga på nåt annat om du vill.

Permalänk
Medlem

köpte Packard Bellen och är nöjd efter pill och trix för att få bort allt onödigt fick även in en ut skällning mot Packards kundservice då jag fick sitta i lite mer än 4 timmar för att få bort all deras skit! Men nu flyter den fint, känns mycket stabil och är riktigt robust. Ända som fattas är en 7200rpm hd som jag ändå tänkt att köpa till snart Även om jag hade köpt Dell i7'an så hade den ha blivit 2-3000 kr dyrare än dellen och det tycker jag knappt är värt för en i7'a. Har ju 6gb ram på Packarden så det räcker långt det med.

Tack för hjälpen allesammans!!!

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pletron:

köpte Packard Bellen och är nöjd efter pill och trix för att få bort allt onödigt fick även in en ut skällning mot Packards kundservice då jag fick sitta i lite mer än 4 timmar för att få bort all deras skit! Men nu flyter den fint, känns mycket stabil och är riktigt robust. Ända som fattas är en 7200rpm hd som jag ändå tänkt att köpa till snart Även om jag hade köpt Dell i7'an så hade den ha blivit 2-3000 kr dyrare än dellen och det tycker jag knappt är värt för en i7'a. Har ju 6gb ram på Packarden så det räcker långt det med.

Tack för hjälpen allesammans!!!

Det gjorde du rätt i