Ännu en tråd om GX740- blev ni nöjda? Skall jag köpa? Övertyga mig!

Permalänk
Avstängd

Ännu en tråd om GX740- blev ni nöjda? Skall jag köpa? Övertyga mig!

Hej!

Sitter och velar fram och tillbaka på om jag skall köpa mig en stationär eller en bärbar. Har haft stationärt sen flera år tillbaka, har haft en och annan bärbar, dock vanliga 4 k laptops.

Nu har jag skaffat brud, där jag gärna vill ha en gamingstation tillhanda, när jag får det tråkigt. Då vi inte bor i samma lya.

Så, jag vände mig hit och har kikat på hela tråden om GX740n, den ser väldigt fräsch ut.

Men nu till mina frågor (som är en del);

- OM man skall jämföra med ett 5770 kort i en stationär i jämförelse med 5870 kortet skiljer det? (Är 5870 kortet bättre?)

- Hur är kvalitets känslan? Jag tänker på tagenbordet och själva chassit.

- Klarar den av HoN, Mw2 och diverse spel på högsta möjliga grafik?

- KAN man klassa 740:in som en "speldator", kan den jämföras med andra stationära ute på marknaden? Isåfall länka gärna jämlika datorer.

Sista frågan;

Är du NÖJD med din MSI GX740 dator?

Får tacka för eran uppmärksamhet och hoppas jag inte var allt för jobbig.

Se nu till att övertyga mig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av haser:

Hej!

Sitter och velar fram och tillbaka på om jag skall köpa mig en stationär eller en bärbar. Har haft stationärt sen flera år tillbaka, har haft en och annan bärbar, dock vanliga 4 k laptops.

Nu har jag skaffat brud, där jag gärna vill ha en gamingstation tillhanda, när jag får det tråkigt. Då vi inte bor i samma lya.

Så, jag vände mig hit och har kikat på hela tråden om GX740n, den ser väldigt fräsch ut.

Men nu till mina frågor (som är en del);

- OM man skall jämföra med ett 5770 kort i en stationär i jämförelse med 5870 kortet skiljer det? (Är 5870 kortet bättre?)

- Hur är kvalitets känslan? Jag tänker på tagenbordet och själva chassit.

- Klarar den av HoN, Mw2 och diverse spel på högsta möjliga grafik?

- KAN man klassa 740:in som en "speldator", kan den jämföras med andra stationära ute på marknaden? Isåfall länka gärna jämlika datorer.

Sista frågan;

Är du NÖJD med din MSI GX740 dator?

Får tacka för eran uppmärksamhet och hoppas jag inte var allt för jobbig.

Se nu till att övertyga mig.

1. 5870 är sämre, ganska precis lika bra som ett 5750 tror jag. ca 15-20% sämre än ett 5770 kort. Med enkel överklockning har jag fått det att bli lika bra som ett oklockat 5770.

2. Kvalitén är bra (speciellt för att vara så billig), inget att klaga på egentligen. Endast "fn" knappens placering är lite irriterande till en början.

3. Ja, den klarar de flesta spel maxade (utan kantutjämning och vsync).

4. Ungefär som den här kanske fast sämre: Komplett.se - PC i delar - Intel Core 2 Quad Q9400

Jag är nöjd bortsett från "fn" knappens placering.

Visa signatur

MSI GX740 17" 1680x1050
Intel Core i5 430@ 2,52 GHz
Mobility Radeon 5870 1GB DDR5@ 835/1100mhz
4GB RAM@ 1066mhz
500GB HDD(7200 RPM)

Permalänk
Avstängd

Tack för ett bra svar

Får tacka för ett sådant utförligt svar.

Är den alltså värd 11000kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av haser:

Får tacka för ett sådant utförligt svar.

Är den alltså värd 11000kr?

Ja den här datorn absolut värd sina pengar. Min ska jag hämta ut idag.

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd hittils, men som sagt man får ju rå prestanda till priset av att kvaliten är liite lägre än så att säga en asus g73, Ljudnivån blir rätt hög vid gaming (inga problem om man kör hörlurar såklart) fn knappen sitter helt efterblivet så jag kör med externt tagentbord annars kan jag inte lira wow :D.

BBC2 rullar helt ok på high utan vsync 1x aa. inte kollat fps exakt men den kan gå ner lite under 30 ibland men inget man stör sig på.
GTA Iv eflc klarar high på allt ingen vsync och 22 detail distance, fick 40 fps i den benchmarken och det rullar fint.

allt detta utan att klocka något, testade vad nån sa skulle vara stabila klockningar för grafikkortet men då sa CCC att klockningen inte var stabil så vette fan vad som är stabilt egentligen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Keh:

Jag är nöjd hittils, men som sagt man får ju rå prestanda till priset av att kvaliten är liite lägre än så att säga en asus g73, Ljudnivån blir rätt hög vid gaming (inga problem om man kör hörlurar såklart) fn knappen sitter helt efterblivet så jag kör med externt tagentbord annars kan jag inte lira wow :D.

BBC2 rullar helt ok på high utan vsync 1x aa. inte kollat fps exakt men den kan gå ner lite under 30 ibland men inget man stör sig på.
GTA Iv eflc klarar high på allt ingen vsync och 22 detail distance, fick 40 fps i den benchmarken och det rullar fint.

allt detta utan att klocka något, testade vad nån sa skulle vara stabila klockningar för grafikkortet men då sa CCC att klockningen inte var stabil så vette fan vad som är stabilt egentligen

835/1100 på grafikkortet har varit stabilt för mig iaf igenom flera timmar spelande. Det ger också typ 15% mer prestanda jämfört med orginal.

Visa signatur

MSI GX740 17" 1680x1050
4GB RAM@ 1066mhz
500GB HDD(7200 RPM)

Permalänk
Medlem
Skrivet av St4lin:

835/1100 på grafikkortet har varit stabilt för mig iaf igenom flera timmar spelande. Det ger också typ 15% mer prestanda jämfört med orginal.

testade dessa, får grafik glitches och skärmen blev helt svart när jag testa gta IV :S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Keh:

testade dessa, får grafik glitches och skärmen blev helt svart när jag testa gta IV :S

Aja, samma frekvenser funkar väl inte för alla. Min har då klarat timlånga pass av BFBC2 och crysis warhead. Bara att testa sig fram tills du finner en stabil klock.

Visa signatur

MSI GX740 17" 1680x1050
4GB RAM@ 1066mhz
500GB HDD(7200 RPM)

Permalänk
Medlem

Äger lillbrorsan GX640 och den kör utan problem HON på högsta upplösning med allt lull lull påslaget. Kan verkligen rekommendera den!