Kan jag ha någon neurologisk störning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Bara en koll så att jag tolkar charten rätt: Man är screwed om man får högt åt aspie-hållet va?

Nej, det betyder bara att man har många drag som stämmer överens med diagnosen Asperger's syndrom. Som du ser har de flesta många neurotypiska drag också, vilket borde betyda att man är sisådär normal som människor brukar vara. Du är screwed om du inte har några polare och du spenderar hela dagarna med att ägna dig åt ditt enda intresse.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk

inte för att det har något med tråden att göra men. När jag ser mig i en spegel så tänker inte jag på att det är jag utan någon annan. Sen när jag träffar nya personer så
DÅ tänker jag på att jag är den jag är i spegeln. Svårt att förklara. Men någon som känner igen sig i dettA?

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk
Medlem

Det var ju roligt t.o.m.

Permalänk
Medlem

Fan vad läskigt. Gav det skapligt med tid och försökte svara så ärligt som möjligt även fast man fattade vad många frågor skulle indikera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ed76:

Fan vad läskigt. Gav det skapligt med tid och försökte svara så ärligt som möjligt även fast man fattade vad många frågor skulle indikera.

Ungefär som att fuska i Patiens att inte svara ärligt på ett sådant här test imo ..
Visst ser man hur en del frågor pekar men, men .. vad vinner man?

Offtopic:
- Är det någon som vet ifall det går att få fatt i gamla mönstringsresultat på något sätt?
Jag inbillar mig att jag gjorde rätt bra ifrån mig - då - så därför vill jag givetvis ha de uppgifterna att skryta med - nu ..
När jag mönstrade .. typ 86-88 (född -70) fanns det ju (väl?) ingen databas, men finns det en nu tro?
- Och i så fall; Har de lagt in äldre (från före dataåldern) resultat retroaktivt/vartefter?

Mvh

Permalänk
Medlem

Vinsten torde vara självförtroende och så vidare. Finns säkert studier som definierar fenomemen bättre.

Det där med mönstringen blir jag också intresserad av. Jag måste gjort det tidigt 90-tal men fick man ens några papper med testresultat när man mönstrade?

Permalänk
Medlem

Här är mitt test (fått Aspergerdiagnos en gång i tiden) :
En del frågor är inte helt lätta att svara svart eller vitt på dock.
Dock ska sägas att jag är rätt säker på att dom flesta jag möter och umgås med inte skulle tro att jag är en Aspie. De flesta andra med Asperger jag stött på är till synes mycket mer avvikande. Dock kanske en förhållandevis hög intelligens för min del hjälper att kompensera för "handikappet".

Många av frågorna beskriver verkligen sådant jag känner igen, som att jag blir naturligt skräckslagen vid ljudet av en motorcykel (även om jag inte visar det utåt), börjar med massa små tvångsrörelser och läten om jag blir för nervös, och alla problem i sociala situationer.

Din Aspie poäng : 158 av 200
Din neurotypiska (icke-autistiska) poäng: 51 av 200
Stor sannolikhet att du är Aspie

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dampela:

@ Haricots: Jag har knappt några minnen från min barndom så det är svårt att säga hur jag var back then. Det är svårt att säga när jag började känna att allt detta var ett problem/hinder. Genom tonåren var det inte ofta jag utmanade mig själv varesig i skolan eller socialt utan spenderade mestadelen av tiden hemma framför datorn och teven eller i dagdrömmar när jag satt på skolbänken.

Det är vanligt att problematiken uppstår lite senare när kraven som ställs på dig ökar.
Så det är inte nödvändigtvis tidig problematik man letar efter när man diagnosticerar ADHD utan speciella karaktärsdrag. Det kan vara saker som kort stubin, dagdrömmande och rastlöshet.
I dagens DSM (guiden för yrkesmän när de sätter diagnos) så måste nog många kriterier vara uppfyllda innan 7 års ålder men mycket tyder på att de ska höja denna ålder till nästa version av DSM.

Men som jag tror att jag skrev tidigare, fixa remiss. ADHD svarar ju väldigt bra på medicinsk behandling.
Skulle det vara något annat än ADHD så skulle du ändå kunna få hjälp med saker som anpassad studieplan som passar dig bättre. Skulle det inte vara något så har du åtminstone undersökt saken.
Fixa remiss! (!!)

Permalänk

Jag svarade så ärligt jag kunde, jag trodde att jag skulle dra rätt åt aspie hållet

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

Försök hitta ngt som du kan bli interreserad av föurom datorspel, du kan ju utgå från datorspelen ta reda på tex vilka sorters spel är du interreserad av, och sedan följa den tråden vidare till var i arbetsliv hobby osv, kan hitta dessa inslag. Först när jag var 17-18 år gammal så kunde jag räkna upp månaderna i rätt ordning! Men det var därför jag tyckte att det var tråkigt och helt ointressant för mig att kunna, en sak man egentligen kan lära sig på en halvtimma om man har intresset för det. Har aldrig haft svårt för att koncentrera mig för saker som jag tycker är intressanta, däremot ämnen som jag inte kan finna något intresse för har jag väldigt svårt för att ta till mig. Man kan ganska lätt konstatera att jag tyckte svenska lektionerna var öken

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk

Din Aspie poäng : 108 av 200
Din neurotypiska (icke-autistiska) poäng: 98 av 200
Du verkar ha både Aspie och neurotypiska drag

Kanske förklarar en del av mina kommunikationsproblem med flickvännen

Permalänk
Skrivet av Haricots:

Det är vanligt att problematiken uppstår lite senare när kraven som ställs på dig ökar.
Så det är inte nödvändigtvis tidig problematik man letar efter när man diagnosticerar ADHD utan speciella karaktärsdrag. Det kan vara saker som kort stubin, dagdrömmande och rastlöshet.
I dagens DSM (guiden för yrkesmän när de sätter diagnos) så måste nog många kriterier vara uppfyllda innan 7 års ålder men mycket tyder på att de ska höja denna ålder till nästa version av DSM.

Men som jag tror att jag skrev tidigare, fixa remiss. ADHD svarar ju väldigt bra på medicinsk behandling.
Skulle det vara något annat än ADHD så skulle du ändå kunna få hjälp med saker som anpassad studieplan som passar dig bättre. Skulle det inte vara något så har du åtminstone undersökt saken.
Fixa remiss! (!!)

Ja, det lutar nog mot ett besök till Vårdcentralen. Får väl se vad dem lyckas rota fram från loftet

Skrivet av zwelegacy:

Försök hitta ngt som du kan bli interreserad av föurom datorspel, du kan ju utgå från datorspelen ta reda på tex vilka sorters spel är du interreserad av, och sedan följa den tråden vidare till var i arbetsliv hobby osv, kan hitta dessa inslag. Först när jag var 17-18 år gammal så kunde jag räkna upp månaderna i rätt ordning! Men det var därför jag tyckte att det var tråkigt och helt ointressant för mig att kunna, en sak man egentligen kan lära sig på en halvtimma om man har intresset för det. Har aldrig haft svårt för att koncentrera mig för saker som jag tycker är intressanta, däremot ämnen som jag inte kan finna något intresse för har jag väldigt svårt för att ta till mig. Man kan ganska lätt konstatera att jag tyckte svenska lektionerna var öken

Låter ganska vettigt faktiskt. Meditate on this, I will. ^^

Tack för er input allihopa.

Permalänk
Medlem

Kul test!

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk

Okej jag vet inte vad det betyder men jag tror det är fel på mig.

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

Antar att vänstersidan är den normala referensgruppen så skulle nog betraktas som normal även om du kanske är mer neurotypisk än genomsnittet. Med neurotypisk menas normal eller motsatsen till det icketypiska man försöker mäta.

Permalänk

Din Aspie poäng : 63 av 200
Din neurotypiska (icke-autistiska) poäng: 124 av 200
Stor sannolikhet att du är neurotypisk

Ehm... jahapp.

Visa signatur

| Sony A580 | Sigma 10-20/4-5.6 | Tamron 17-50/2.8 | Sigma 70/2.8 Macro | Konica Minolta 50/1.7 | Konicha Minolta 75-300/4.5-5.6 |

Permalänk
Permalänk

Jag... håller inte riktigt med om den där bilden. Jag har inget behov av att vara social hela dagarna, tvärtom så föredrar jag att vara social någon timme eller tre om dagen. Fast jag har inget emot att vara social, varför jag får ett skyhögt värde som egentligen inte på något sätt stämmer överens med mig. Speciellt då jag inte behöver någon "uppladdningstid" som ju är populärt att tala om.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Har du svårt att fylla i formulär?
hnnnggggggg...

Har du avvikande uppfattning om vad som är attraktivt hos det motsatta könet?
Bögar göre sig icke besvär

Blandar du ihop siffor i tal som t.ex. 95 och 95?

Brukar behov hoppa över

Brukar du

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Permalänk
Medlem

Jag vart lite... jag vet inte vad när jag fyllde i formuläret. Man var tvungen att erkänna den dystra sanningen om sig själv :S

Jag fattar inte riktigt "diagrammet" eller vad man ska kalla det. Någon som vill förklara?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Hedersmedlem

Ala_95 strunta i alla orden och bara gå på färgen på diagrammet och titta sen på vad majoriteten av din inringning täcker. Då ser du iaf om du mer normal eller mer åt "aspie"-hållet.

Permalänk
Medlem

Jag verkar ju vara väldigt mycket mer åt normala hållet än åt det andra hållet.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk

Så udda var man ju inte.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk

Din Aspie poäng : 116 av 200
Din neurotypiska (icke-autistiska) poäng: 79 av 200
Stor sannolikhet att du är Aspie

Visa signatur

Senast redigerad av HomeBurneR, 1945-04-30 klockan 16:50

Permalänk

Din Aspie poäng : 69 av 200
Din neurotypiska (icke-autistiska) poäng: 130 av 200
Stor sannolikhet att du är neurotypisk

Visa signatur

Alienware 15R3, 7820HK, 16 GB DDR4 2667 MHz, 1080 Max-Q, 512 GB SSD + 1 TB 7200 RPM, 15.6" 120 Hz TN+WWA G-Sync, Killer 1550

Permalänk
Medlem

Vad menas med Jakt?

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

också intresserad av vad "jakt" innebär.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Ojdå, Propan var väldigt neurotypisk ;P Liten liten spik där på kommunikation ;P

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Ojdå, Propan var väldigt neurotypisk ;P Liten liten spik där på kommunikation ;P

Javisst, därför jag hänger på Swec Antagligen så svarar man lite oärligt även fast man försöker vara rättvis mot sig själv.

Visa signatur

Citera för svar!