Kan jag ha någon neurologisk störning?
Hallå.
Jo, jag tänkte se om det finns någon på Sweclockers som kanske är lite insatt i detta ämne. Det är nämligen så att jag länge misstänkt att något inte riktigt står rätt till i kolan på mig. Ska försöka formulera fram anledningarna till denna misstanke.
För det första har jag så länge jag kan minnas haft ganska svårt att koncentrera mig på saker och ting. Hade svårigheter i skolan då jag lätt tappade tråden i föreläsningar och började tänka på annat, även då jag aktivt försöker koncentrera mig på vad läraren pratade om. Uppgifter i t.ex matteböcker måste jag läsa om och om igen innan jag förstår vad det handlar om. Matte i sig har jag alltid haft stora problem med. Jag kan lära mig olika räknesätt osv men har enormt svårt att förstå hur och när jag ska tillämpa dem t.ex. Att läsa är också svårt då jag efter ett par meningar sitter och läser utan att tänka på vad som faktiskt står i texten, och måste läsa stycken flera gånger om innan det fastnar.
Jag har även riktigt svårt att förstå mig på t ex spelregler. Spelar jag t ex något simpelt som kubb måste jag ofta fråga polarna vad som gäller. Ännu värre blir det med brädspel som monopol eller liknande, och t ex kortspel verkar helt omöjligt för mig att förstå.
Sedan har jag riktigt dåligt orienteringssinne. Jag har bott i en liten byhåla hela mitt liv och kan fortfarande ha svårt att hitta runt emellanåt. Och jag åker aldrig själv till t.ex närliggande Borås eftersom jag direkt skulle åka vilse där, även fast jag varit där otaliga gånger med familj och polare.
Den sociala biten är också knepig. Jag har aldrig förstått mig på grejen med "småprat". Har aldrig något att säga utan sitter oftast tyst och lyssnar på dem andra tjattra på medan jag själv oftast bara svarar på tilltal. Och jag har enorma problem med att återberätta saker och ting. T.ex en film jag sett eller berätta om en dröm, etc. Har svårt att strukturera upp det hela i något sammanhängande.
Sen vet jag inte om det är relevant eller ens ovanligt, men det tog en riktigt lång tid för mig att både lära mig knyta skorna och lära mig klockan när jag var liten.
Till sist har vi ett problem som iofs dem flesta säkert känner igen, och det är att utföra monotona arbeten, som arbeten inom industrifabriker. Kan ta mitt senaste gig där jag hade i uppgift att mata in brädor i en maskin som spikade pallar. Jag gick in i jobbet med en positiv attityd och försökte hålla huvudet över ytan och vara glad att jag äntligen hittat ett jobb. Men efter 6 månader var jag tvungen att sjukskriva mig och började äta antidepressiva.
Ojdå. Blev lite längre än jag tänkt. Svårt att summera det hela. Anyway. Det ena behöver visserligen inte ha något med det andra att göra, och jag kanske helt enkelt inbillar mig. Har alltid varit ganska självkritisk. Men det känns ändå som om dessa problem börjar bli mer och mer tydliga nu när man vuxit upp, varit en sväng i arbetslivet och gått ett par terminer på komvux, och fortsätter misslyckas med både jobb och skola. Hursomhelst. Tycker ni dessa kriterier stämmer in på någon störning ni vet om?