Kan jag ha någon neurologisk störning?

Permalänk

Kan jag ha någon neurologisk störning?

Hallå.

Jo, jag tänkte se om det finns någon på Sweclockers som kanske är lite insatt i detta ämne. Det är nämligen så att jag länge misstänkt att något inte riktigt står rätt till i kolan på mig. Ska försöka formulera fram anledningarna till denna misstanke.

För det första har jag så länge jag kan minnas haft ganska svårt att koncentrera mig på saker och ting. Hade svårigheter i skolan då jag lätt tappade tråden i föreläsningar och började tänka på annat, även då jag aktivt försöker koncentrera mig på vad läraren pratade om. Uppgifter i t.ex matteböcker måste jag läsa om och om igen innan jag förstår vad det handlar om. Matte i sig har jag alltid haft stora problem med. Jag kan lära mig olika räknesätt osv men har enormt svårt att förstå hur och när jag ska tillämpa dem t.ex. Att läsa är också svårt då jag efter ett par meningar sitter och läser utan att tänka på vad som faktiskt står i texten, och måste läsa stycken flera gånger om innan det fastnar.

Jag har även riktigt svårt att förstå mig på t ex spelregler. Spelar jag t ex något simpelt som kubb måste jag ofta fråga polarna vad som gäller. Ännu värre blir det med brädspel som monopol eller liknande, och t ex kortspel verkar helt omöjligt för mig att förstå.

Sedan har jag riktigt dåligt orienteringssinne. Jag har bott i en liten byhåla hela mitt liv och kan fortfarande ha svårt att hitta runt emellanåt. Och jag åker aldrig själv till t.ex närliggande Borås eftersom jag direkt skulle åka vilse där, även fast jag varit där otaliga gånger med familj och polare.

Den sociala biten är också knepig. Jag har aldrig förstått mig på grejen med "småprat". Har aldrig något att säga utan sitter oftast tyst och lyssnar på dem andra tjattra på medan jag själv oftast bara svarar på tilltal. Och jag har enorma problem med att återberätta saker och ting. T.ex en film jag sett eller berätta om en dröm, etc. Har svårt att strukturera upp det hela i något sammanhängande.

Sen vet jag inte om det är relevant eller ens ovanligt, men det tog en riktigt lång tid för mig att både lära mig knyta skorna och lära mig klockan när jag var liten.

Till sist har vi ett problem som iofs dem flesta säkert känner igen, och det är att utföra monotona arbeten, som arbeten inom industrifabriker. Kan ta mitt senaste gig där jag hade i uppgift att mata in brädor i en maskin som spikade pallar. Jag gick in i jobbet med en positiv attityd och försökte hålla huvudet över ytan och vara glad att jag äntligen hittat ett jobb. Men efter 6 månader var jag tvungen att sjukskriva mig och började äta antidepressiva.

Ojdå. Blev lite längre än jag tänkt. Svårt att summera det hela. Anyway. Det ena behöver visserligen inte ha något med det andra att göra, och jag kanske helt enkelt inbillar mig. Har alltid varit ganska självkritisk. Men det känns ändå som om dessa problem börjar bli mer och mer tydliga nu när man vuxit upp, varit en sväng i arbetslivet och gått ett par terminer på komvux, och fortsätter misslyckas med både jobb och skola. Hursomhelst. Tycker ni dessa kriterier stämmer in på någon störning ni vet om?

Permalänk

Jag tycker generellt ett fel många gör är att de anstränger sig för att leta fel, sedan googlar de efter olika psykiska sjukdomar & störningar och missbrukar konfirmeringsbias för att passa in på någon. Och när de har hittat någon, så har de en ursäkt som de för sin egen del negativt kan missbruka.

Om vi tar den beskrivningen du har så tror jag väldigt många kan skriva upp sig på listan och kanske lägga till eller ta bort en sak. Nå det verkar som om du har dålig koncentrationsförmåga vilket kan förklara dina studieproblem, detta kan även påverka andra saker som orientering.

Jag tycker detta med psykologi är intressant och är nyfiken på om någon mer insatt svarar. Annars tycker jag faktisk det finns många bra på flashback i området. (de har en underforum om området, där det i o.f.s. finns en massa knepigt folk) Och så en varning att man ska passa sig för självutnämnda experter som kan finnas där, även här också för den delen.

*edit* jag kan länka, men var rejält källkritisk mot det som sägs där.
https://www.flashback.org/f80
Och har man stora problem så uppsök såklart professionell hjälp.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Haha shit. ifall du får reda på vad det kan vara, så säg till. För det där passar in som fan på mig

Det enda som inte stämmer är orienteringsminne, jag hittar ganska bra. Och det där med regler i spel är snarare osäkerhet hos mig. Utöver det passade det exakt på mig

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dampela:

För det första har jag så länge jag kan minnas haft ganska svårt att koncentrera mig på saker och ting. Hade svårigheter i skolan då jag lätt tappade tråden i föreläsningar och började tänka på annat, även då jag aktivt försöker koncentrera mig på vad läraren pratade om. Uppgifter i t.ex matteböcker måste jag läsa om och om igen innan jag förstår vad det handlar om. Matte i sig har jag alltid haft stora problem med. Jag kan lära mig olika räknesätt osv men har enormt svårt att förstå hur och när jag ska tillämpa dem t.ex. Att läsa är också svårt då jag efter ett par meningar sitter och läser utan att tänka på vad som faktiskt står i texten, och måste läsa stycken flera gånger om innan det fastnar.

Den sociala biten är också knepig. Jag har aldrig förstått mig på grejen med "småprat". Har aldrig något att säga utan sitter oftast tyst och lyssnar på dem andra tjattra på medan jag själv oftast bara svarar på tilltal. Och jag har enorma problem med att återberätta saker och ting. T.ex en film jag sett eller berätta om en dröm, etc. Har svårt att strukturera upp det hela i något sammanhängande.

Sen vet jag inte om det är relevant eller ens ovanligt, men det tog en riktigt lång tid för mig att både lära mig knyta skorna och lära mig klockan när jag var liten.

Till sist har vi ett problem som iofs dem flesta säkert känner igen, och det är att utföra monotona arbeten, som arbeten inom industrifabriker. Kan ta mitt senaste gig där jag hade i uppgift att mata in brädor i en maskin som spikade pallar. Jag gick in i jobbet med en positiv attityd och försökte hålla huvudet över ytan och vara glad att jag äntligen hittat ett jobb. Men efter 6 månader var jag tvungen att sjukskriva mig och började äta antidepressiva.

Just dessa sakerna hade vi uppe på diskussion när jag gick på gymnasiet, då vi var flera (10-12st) i min klass, bland andra jag själv, som upplevde precis det du nämner.
Våra diskussioner hade vi aldrig på lektioner eller så, utan på raster oss elever emellan utan att ta det med någon lärare.

Så du är inte ensam, bara lite tankspridd och okoncentrerad. Om något är tråkigt, så blir det ointressant och därför kan det vara lättare att fastna i andra tankar än just det man håller på med.

Gällande jobbet så sa min far till mig när jag började jobba på mitt första jobb, och det kan vara värt att ha i åtanke:

Skrivet av Min pappa:

På alla jobb du kommer ha, så kommer den dagen komma då ditt jobb är det absolut tråkigaste som finns och man får kämpa för att ens gå dit. Dessa perioder kommer komma och gå, men samtidigt försvinna. Försvinner inte dessa stunder, sök ett annat jobb

Inte världens bästa grej att tillämpa på dig kanske, men jag tycker det är värt en liten funderare... att det ska gå så långt som att du får gå på antidepp, betyder troligen att det är något annat bakomliggande kanske?

Personligen så är det så att jag efter en viss tid helt enkelt tröttnar på saker, på jobb, på hobbys, till och med på vänner, och behöver kanske ett avbrott eller liknande.

Känner du att detta är större och djupare än att helt enkelt ha tröttnat på det, bör du söka professionell hjälp precis som Bud_Bundy säger.

Lycka till!

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk

Som bud bundy säger, hitta inte på några egna störningar bara. Fundera på att ta kontakt med en psykolog eller liknande. Om du tycker att det skulle hjälpa så är det inte helt omöjligt att få en diagnos (om du har en sådan... fast numer är det ju populärt att ge halva befolkningen en eller annan psykisk sjukdomsdiagnos, så söker du tillräckligt länge finns det säkert någon psykolog som vill stämpla dig).

Lite som Zlayphir säger så är du knappast ensam om dessa problem. Det finns säkert ett gäng supportforum för neurotypiska (självutnämnda och psykologutnämnda) om du vill prata om dina problem/få reda på mer om andra som har liknande problem. Dåligt lokalminne och liknande är ju oerhört vanligt (jag är en av de som "lider" av detta problem).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Som du beskriver dig själv passar det inte in så jättebra på adhd. Å andra sidan inleder du med att skriva att har svårt att koncentrera dig vilket hos de med adhd brukar kallas för uppmärksamhetsstörning.

Jag uppfattar det som att många med adhd inte märkt/märker att uppmärksamheten fungerar mycket sämre än hos genomsnittspersonen, vilket av olika oraker är förståligt. Däremot är det något som är ganska enkelt testa jämfört med många andra faktorer.
Visar det sig att man har kraftig uppmärksamhetströrning kanske man borde överväga att prata med en läkare eller åtminstone tänka igenom hur man fungerar och hur det påverkar ens liv.

Efter lite kort googlande hittade jag inget uppmärlsamhetstest utan bara massa formulärbaserade "adhd test" vilket är trist eftersom massa enkla flashspel skulle kunna användas för att få en fiingervisning.

Man kanske skulle kunna ta det så här i stället. När du upplever att saker inte fastnar, beror det på att du inte kan få tankarna att hålla sig till ämnet? Alltså på ett så dominerande sätt att du inte klarar av att styra detta även om du verkligen försöker.

Men som sagt så låter din beskrivning inte direkt typisk för någon med adhd.

Permalänk
Medlem

Asperger, ADD, (Inte ADHD, ifall du inte är "hyper"), svåra diagnoser t.o.m. för yrkesmän att ställa.
Gå till utbildat folk, helst - & be att få diagnos. Sweclockers är kanske inte rätt ställe?

Jag träffade en 45-47 årig snubbe för ett par veckor sedan som nyss fått sin diagnos. (Asperger+ADHD.)
Han var iaf överlycklig över att äntligen fått ett namn på eländet .. och medicin mot symptomen. Lycka till.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av getskägg:

Asperger, ADD, (Inte ADHD, ifall du inte är "hyper"), svåra diagnoser t.o.m. för yrkesmän att ställa.
Gå till utbildat folk, helst - & be att få diagnos. Sweclockers är kanske inte rätt ställe?

I princip helt rätt. Däremot tar man inte upp saker med sin läkare som man inte känner till.
Fasen när man överväger om något är fel går säkert de flesta igenom vare sig det gäller cancer, aspergers eller benbrott. Dampela verkar vara i inledningen av den fasen och då är det säkert inte negativt att lufta tankarna på något forum.

Permalänk
Medlem

Aspies for freedom!

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem
Skrivet av ed76:

I princip helt rätt. Däremot tar man inte upp saker med sin läkare som man inte känner till.
Fasen när man överväger om något är fel går säkert de flesta igenom vare sig det gäller cancer, aspergers eller benbrott. Dampela verkar vara i inledningen av den fasen och då är det säkert inte negativt att lufta tankarna på något forum.

Jo, sant. Det är dock synd att gå & vänta en massa år med att gå till farbror doktorn med ett sådant här "problem".
Han jag nämnde här ovan hade ju troligen haft det bättre totalt sett med en diagnos i ung ålder, istället för så sent i livet.
Det är ju inget skamligt i ta tag i sin eventuella "problematik", för att sedan få ett bättre liv, om diagnos finns.
Aspies t.ex., är det ju inget fel på alls, nästan. De är bara "annorlunda".

Mvh

Permalänk
Medlem

Dampela, kan du inte räkna upp vad som är lätt och vad du är bra på? Att vara dålig på matematik är du inte ensam om och kollar du dig omkring så ser du minst två bekanta som har samma svårigheter gällande just matematik, ytterligare två som aldrig fattat hur man lägger patiens och någon ytterligare som blivit deprimerad efter monotont arbete en längre tid.
Damn, vi är olika, vissa mer extremt olika än andra. Det är visserligen bra att du funderar och luftar och tillsammans med flera försöker analysera detta, men försök att vända på det och se om det är en fråga om person, inte bokstavsdiagnos.
Vidare, det är inte ovanligt med allehenada psykiska problem i gråskala. Depression, schizofreni, ångest. "Neurologisk störning" tror ivf jag mindre på.
Inkontinens, alzhemiersdemens, ataxi eller afasi. Du verkar enligt din beskrivning inte lida av något som tydligt räknas till neurologiska sjukdomar.

Fortsätt leta just nu och ge inte upp förrän du fått eller inte fått diagnos.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

Haha, den beskrivningen passa ganska bra på mig med.
Förutom den där sista biten med antidepp
Att komma vilse i sin egen stad är lite intressant

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Skrivet av bud_bundy:

Jag tycker generellt ett fel många gör är att de anstränger sig för att leta fel, sedan googlar de efter olika psykiska sjukdomar & störningar och missbrukar konfirmeringsbias för att passa in på någon. Och när de har hittat någon, så har de en ursäkt som de för sin egen del negativt kan missbruka.

Om vi tar den beskrivningen du har så tror jag väldigt många kan skriva upp sig på listan och kanske lägga till eller ta bort en sak. Nå det verkar som om du har dålig koncentrationsförmåga vilket kan förklara dina studieproblem, detta kan även påverka andra saker som orientering.

Jag tycker detta med psykologi är intressant och är nyfiken på om någon mer insatt svarar. Annars tycker jag faktisk det finns många bra på flashback i området. (de har en underforum om området, där det i o.f.s. finns en massa knepigt folk) Och så en varning att man ska passa sig för självutnämnda experter som kan finnas där, även här också för den delen.

*edit* jag kan länka, men var rejält källkritisk mot det som sägs där.
https://www.flashback.org/f80
Och har man stora problem så uppsök såklart professionell hjälp.

Ja, du har rätt i det att jag möjligtvis anstränger mig lite för mycket att leta efter fel. Har alltid haft vääldigt lågt självförtroende. En stor anledning till varför jag analyserar mina brister så mycket är för att de dominerat mitt liv ganska stort ända sedan högstadiet, och har gjort att jag är ganska vilsen när det gäller vad jag kan och vill göra med mitt liv. Antar att jag försöker se om jag lider av något specifikt, och om det sedan finns någon behandlingsform för detta och/eller vägledning till något yrke jag skulle fungera bra i, och trivas i. Jag förstår att detta förmodligen är något jag behöver prata med en läkare om, men jag har haft lite dåliga erfarenheter av inkompetenta människor på min vårdcentral här i bonnhålan, och vill väl först höra lite synpunkter på om det kan vara värt besväret att hälsa på dem igen ;D

Skrivet av Zlayphir:

Just dessa sakerna hade vi uppe på diskussion när jag gick på gymnasiet, då vi var flera (10-12st) i min klass, bland andra jag själv, som upplevde precis det du nämner.
Våra diskussioner hade vi aldrig på lektioner eller så, utan på raster oss elever emellan utan att ta det med någon lärare.

Så du är inte ensam, bara lite tankspridd och okoncentrerad. Om något är tråkigt, så blir det ointressant och därför kan det vara lättare att fastna i andra tankar än just det man håller på med.

Gällande jobbet så sa min far till mig när jag började jobba på mitt första jobb, och det kan vara värt att ha i åtanke:
Inte världens bästa grej att tillämpa på dig kanske, men jag tycker det är värt en liten funderare... att det ska gå så långt som att du får gå på antidepp, betyder troligen att det är något annat bakomliggande kanske?

Personligen så är det så att jag efter en viss tid helt enkelt tröttnar på saker, på jobb, på hobbys, till och med på vänner, och behöver kanske ett avbrott eller liknande.

Känner du att detta är större och djupare än att helt enkelt ha tröttnat på det, bör du söka professionell hjälp precis som Bud_Bundy säger.

Lycka till!

Jo det din far sa stämmer ju ganska bra faktiskt. Och antidepp började jag ta på grund av att jag mått dåligt redan tidigare, vilket bara förvärrades av det tråkiga jobbet. Innan jag började jobba igen var datorn mitt antidepp. Kunde dyka ner i datorspel hela dagarna och slapp på så vis tänka på mina problem. Något som jag dock försöker åtgärda. Och visst är det svårt att koncentrera sig på något tråkigt. I slutändan är kanske problemet att jag har för få intressen ;D *shrugs*

Skrivet av ed76:

Man kanske skulle kunna ta det så här i stället. När du upplever att saker inte fastnar, beror det på att du inte kan få tankarna att hålla sig till ämnet? Alltså på ett så dominerande sätt att du inte klarar av att styra detta även om du verkligen försöker.

Det stämmer. Känns inte som om det spelar så stor roll hur mycket jag än anstränger mig. Även när det gäller ämnen som intressera mig någorlunda, som vissa tidsepoker i historia t.ex. Var ändå påtagligt svårt att ta till mig det som lärarna sa samt det jag läste, om och om igen, i böckerna.

Skrivet av getskägg:

Jag träffade en 45-47 årig snubbe för ett par veckor sedan som nyss fått sin diagnos. (Asperger+ADHD.)
Han var iaf överlycklig över att äntligen fått ett namn på eländet .. och medicin mot symptomen. Lycka till.

Mvh

Ja, jag tror nog att det skulle kännas bra om man kunde få ett namn på det hela. Det, eller konfirmation på att man bara är paranoid och ska sluta klanka ner på sig själv ;D får överväga ett besök till vårdcentralen (Vet du eller någon annan om det är vårdcentralen man vänder sig till angående sånt här?)

Skrivet av ed76:

Precis. Jag har brottats med detta i ganska många år på egen hand och tror att det vore bra att få några andras synvinklar på saker och ting.

Skrivet av Alakai:

Dampela, kan du inte räkna upp vad som är lätt och vad du är bra på? Att vara dålig på matematik är du inte ensam om och kollar du dig omkring så ser du minst två bekanta som har samma svårigheter gällande just matematik, ytterligare två som aldrig fattat hur man lägger patiens och någon ytterligare som blivit deprimerad efter monotont arbete en längre tid.
Damn, vi är olika, vissa mer extremt olika än andra. Det är visserligen bra att du funderar och luftar och tillsammans med flera försöker analysera detta, men försök att vända på det och se om det är en fråga om person, inte bokstavsdiagnos.
Vidare, det är inte ovanligt med allehenada psykiska problem i gråskala. Depression, schizofreni, ångest. "Neurologisk störning" tror ivf jag mindre på.
Inkontinens, alzhemiersdemens, ataxi eller afasi. Du verkar enligt din beskrivning inte lida av något som tydligt räknas till neurologiska sjukdomar.

Fortsätt leta just nu och ge inte upp förrän du fått eller inte fått diagnos.

Jag har aldrig haft några speciella intressen så därför är det väl svårt att säga om det finns något jag är bra på. Det enda intresse jag egentligen har är datorer och spel, men det är inget jag direkt orkat fördjupa mig i. Jag har visserligen alltid varit lite för mycket av en "slacker" Har väl aldrig riktigt lagt manken till förutom nu under senare år då jag försöker vända på det hela.

Tack för alla svar.

Permalänk
Avstängd

Ingen här kan avgöra om du bara är lite ofokuserad och tankspridd eller om din problematik beror på en NPF.
Ska jag, med min kunskap som antagligen är större än de som svarat men knappast i nivå med en professionell, gissa så skulle jag gissa på ADHD.

ADHD är en bred diagnos på så sätt att det innefattar både de som inte är speciellt hyperaktiva men där uppmärksamhet, koncentrationssvårigheter och uppskjutarbeteende är problemet (de som kallas ADD i folkmun) och andra där hyperaktiviteten är det största problemet.
Det är även den vanligaste NPF, man räknar med att mellan ca 3-6 procent har ADHD (alltså kanske så högt som en per skolklass). I Sverige har ADHD historiskt underdiagnosticerat vilket lett till att många går med ADHD odiagnosticerat. För många blir problematiken mycket mindre med åldern men så är det långt ifrån med alla.

Skulle det visa sig att du har ADHD så finns det väldigt bra läkemedel att få. Så skulle du ha ADHD och du dessutom kunde tänka dig läkemedel så skulle din livssituation kunna förändras dramatiskt.
Jag vill understryka att jag inte har någon förmåga att diagnostisera dig. Du får inte fastna i att du har ADHD. Men gå till vårdscentralen och berätta om din problematik, de kan nog skriva en remiss. Stryk under eventuell problematik som uppstått i ditt liv pga eventuella besvär.

Om jag förstår ditt svar till Alakai så finns det alltså inget område där du märkt att det varit mycket lättare för dig?
Påverkar din intressegrad din förmåga att ta till dig material mycket? Finns det texter eller liknande där din förmåga att ta till dig den är betydligt över din förmåga att ta till dig tråkigare material?

Är dina skolbetyg ovanligt spridda eller ligger de på ungefär samma spridning som andras?

Är du virrigare än andra? Händer det att du glömmer bort saker du tänkte på mer än andra? Känner du att dina tankar hoppar från en sak till en annan oftare än andras? (kanske svårt att avgöra)
Har någon nämnt att det verkar som om du inte lyssnar när de pratar med dig?

En annan viktig fråga är ju om du har någon ADHD i släkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dampela:

Ja, jag tror nog att det skulle kännas bra om man kunde få ett namn på det hela. Det, eller konfirmation på att man bara är paranoid och ska sluta klanka ner på sig själv ;D får överväga ett besök till vårdcentralen (Vet du eller någon annan om det är vårdcentralen man vänder sig till angående sånt här?)

Absolut, så får du remiss till lämplig hjärnskrynklare.
Eller - om du går i skolan kan du gå via skolsköterska, fungerar likadant.

Skrivet av Dampela:

Jag har aldrig haft några speciella intressen så därför är det väl svårt att säga om det finns något jag är bra på. Det enda intresse jag egentligen har är datorer och spel, men det är inget jag direkt orkat fördjupa mig i. Jag har visserligen alltid varit lite för mycket av en "slacker" Har väl aldrig riktigt lagt manken till förutom nu under senare år då jag försöker vända på det hela.

Tack för alla svar.

Det är dock väldigt vanligt att människor med "medfödda beteendestörningar" blir väldigt intresserade/inriktade/bra på några få saker.
Jag har en grabb i släkten som troligen har ADD (odiagnostiserat/bekräftat) - och han är typ fastvuxen på sin
datorstol, har inga avgångsbetyg, inget arbete osv. Jag har försökt pusha (i 6-7 år) där med, men har inte kommit nånvart än. 20.5år gammal.

Nu säger jag inte att du "har" (snarare är) något av ovanstående, men det är alltid bra att prata om saker man själv upplever som problem eller hinder med någon annan, förslagsvis utbildat folk i ett senare skede iaf, eftersom IFALL det finns jobbig problematik (som kräver proffs) - kan inte lekmän hjälpa dig, snarare tvärtom.

- Det kan ju också vara din egen lilla paranoia, som du uttrycker det, men i det fallet har du också nytta av vänliga & utbildade lyssnare som förstår vad du säger bättre än vi andra, kanske.

Mvh

Permalänk

Man kan ju inte klaga på din stavning/meningsuppbyggnad iallafall

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

Känner igen mej en del i vad ts skriver. Har flera gånger under lektioner behövt fråga klasskompisarna vad läraren sa under lektionen för att jag har mitt under lektionen börjat tänka på annat och sådana liknande saker.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Haricots:

Ingen här kan avgöra om du bara är lite ofokuserad och tankspridd eller om din problematik beror på en NPF.
Ska jag, med min kunskap som antagligen är större än de som svarat men knappast i nivå med en professionell, gissa så skulle jag gissa på ADHD.

ADHD är en bred diagnos på så sätt att det innefattar både de som inte är speciellt hyperaktiva men där uppmärksamhet, koncentrationssvårigheter och uppskjutarbeteende är problemet (de som kallas ADD i folkmun) och andra där hyperaktiviteten är det största problemet.
Det är även den vanligaste NPF, man räknar med att mellan ca 3-6 procent har ADHD (alltså kanske så högt som en per skolklass). I Sverige har ADHD historiskt underdiagnosticerat vilket lett till att många går med ADHD odiagnosticerat. För många blir problematiken mycket mindre med åldern men så är det långt ifrån med alla.

Skulle det visa sig att du har ADHD så finns det väldigt bra läkemedel att få. Så skulle du ha ADHD och du dessutom kunde tänka dig läkemedel så skulle din livssituation kunna förändras dramatiskt.
Jag vill understryka att jag inte har någon förmåga att diagnostisera dig. Du får inte fastna i att du har ADHD. Men gå till vårdscentralen och berätta om din problematik, de kan nog skriva en remiss. Stryk under eventuell problematik som uppstått i ditt liv pga eventuella besvär.

Om jag förstår ditt svar till Alakai så finns det alltså inget område där du märkt att det varit mycket lättare för dig?
Påverkar din intressegrad din förmåga att ta till dig material mycket? Finns det texter eller liknande där din förmåga att ta till dig den är betydligt över din förmåga att ta till dig tråkigare material?

Är dina skolbetyg ovanligt spridda eller ligger de på ungefär samma spridning som andras?

Är du virrigare än andra? Händer det att du glömmer bort saker du tänkte på mer än andra? Känner du att dina tankar hoppar från en sak till en annan oftare än andras? (kanske svårt att avgöra)
Har någon nämnt att det verkar som om du inte lyssnar när de pratar med dig?

En annan viktig fråga är ju om du har någon ADHD i släkten.

Uppskjutarbeteende kan jag relatera till mycket väl. Väntar oftast till sista möjliga tillfället innan jag tar tag i saker och ting. Det gör visserligen många andra jag känner också

Betygsfrågan är lite svår att svara på då jag inte hunnit läsa färdigt mer än ett fåtal kurser. Och jag hoppade av de två linjer (teknik och industri) som jag gav mig in på första året. Kommer inte ihåg hur det såg ut i högstadiet, men där var jag inte så aktiv heller så betygen därifrån är nog inte så relevanta.

Om jag är virrig beror på hur man ser på det. Datum och tider brukar jag hålla. Men hade jag inte skrivit upp dem hade det nog varit en annan femma. Jag vet t ex inte när någon av mina vänner eller familj fyller år, då jag aldrig lyckas peta in datumen i skallen, vilket jag försökt göra. Jag hade en textfil med samtliga födelsedatum på datorn, men den försvann någon månad sedan vid formatering, och nu kan jag inte ens komma ihåg när min kära mor fyller år

jag inser ofta att jag mitt i en konversation med t.ex en kompis helt plötsligt sitter och nickar utan att faktiskt lyssna på vad h*n snackar om, medan jag börjar filosofera om något helt annat. Får ibland dåligt samvete eftersom det kan hända även när min närmaste vän pratar om något allvarligt/viktigt, så det handlar inte bara om att samtalsämnet kanske helt enkelt är tråkigt och att jag inte bryr mig. Ingen har dock påpekat detta för mig, men jag har själv låtit många av dem veta att dem får ge mig en örfil om dem märker att jag hamnar i zombie mode och inte verkar lyssna. ^^

Jag har faktiskt ingen aning om det ligger ADHD i släkten. Jag känner knappt någon utöver mina föräldrar och bröder eftersom resten bor i Finland. Mina föräldrar eller bröder verkar dock inte lida av samma problematik som jag. Tvärt om, när jag jobbade med bröderna på deras firma kunde de bli jävligt irriterade eftersom jag ofta var ganska förvirrad över vad som skulle göras och hur jag skulle bära mig åt även efter att jag fått instruktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dampela:

Hallå.

Jo, jag tänkte se om det finns någon på Sweclockers som kanske är lite insatt i detta ämne. Det är nämligen så att jag länge misstänkt att något inte riktigt står rätt till i kolan på mig. Ska försöka formulera fram anledningarna till denna misstanke.

Jag har även riktigt svårt att förstå mig på t ex spelregler. Spelar jag t ex något simpelt som kubb måste jag ofta fråga polarna vad som gäller. Ännu värre blir det med brädspel som monopol eller liknande, och t ex kortspel verkar helt omöjligt för mig att förstå.

Sedan har jag riktigt dåligt orienteringssinne. Jag har bott i en liten byhåla hela mitt liv och kan fortfarande ha svårt att hitta runt emellanåt. Och jag åker aldrig själv till t.ex närliggande Borås eftersom jag direkt skulle åka vilse där, även fast jag varit där otaliga gånger med familj och polare.

Ojdå. Blev lite längre än jag tänkt. Svårt att summera det hela. Anyway. Det ena behöver visserligen inte ha något med det andra att göra, och jag kanske helt enkelt inbillar mig. Har alltid varit ganska självkritisk. Men det känns ändå som om dessa problem börjar bli mer och mer tydliga nu när man vuxit upp, varit en sväng i arbetslivet och gått ett par terminer på komvux, och fortsätter misslyckas med både jobb och skola. Hursomhelst. Tycker ni dessa kriterier stämmer in på någon störning ni vet om?

Tycker spontant att det inte låter alltför avvikande, men är det något som du upplever som ett problem så är det ju bra om du kanske försöker få en diagnos (vilket kan hjälpa dig att förstå dina svårigheter bättre och att få hjälp). Som någon annan här skrev låter det lite som att det skulle kunna röra sig om ADD/ADHD.
Det du beskriver om den sociala biten att ha svårt att förstå sig på småprat och veta vad man ska säga och så är något som mer hör till Asperger.

Att bli nedstämd eller deprimerad av att utföra monotona arbeten är knappast något som beror på något fel på dig dock. De flesta skulle nog reagera likadant av bristen på variation. Om du nu lider av ADHD kan jag dock tänka mig att just sådant kan upplevas som särskilt påfrestande.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Avstängd

Hur länge har de beteenden som orsakar problem funnits för dig?
Hur tror du att du var som barn?

Permalänk
Medlem

Jag tycker också det låter mer och mer som adhd och/eller eventuellt aspergers. Problemet när det diskuteras på det här sättet plus med folk som inte är experter är att det är svårt att bedömma graden av problematiken och vilka andra saker det skulle kunna bero på. Till exempel tycker alla att de är tankspridda i bland.

Det går att dra massvis med frågor runt tex adhd.
-Hur känns det när du gör absolut ingenting? Alltså utan all form av yttre stimuli som ljud, dator, tv, saker att läsa och titta på under en längre tidsperiod än 30 sekunder. En del med adhd beskriver dylika situationer som nästan tortyrliknande, men inte alla.
Föregående exempel är något som vissa med adhd har svårt att svara på eller svarar missvisande på innan de testar eftersom de undermedvetet alltid undvikit att försätta sig in liknande situationer. Gäller igen dock givetvis inte alla.
-Har det alltid varit likadant? Kommer du ihåg hur du var när du var när du var i tioårsåldern, kanske finns händelser du kommer ihåg från förskola eller dagis osv.
-Är du småglömsk? Exempel: Tänker att du ska klä på dig innan du kan gå iväg på morgonen. När du gjort det kommer du på att du skulle käka en macka. Sen kanske du kommer på att de här papperna skulle plockas ihop också. Och så vidare. Applicera på andra situationer som uppgifter i skolan, arbete etc.

Går att köra på med massvis med liknande saker men även om du tycker att det stämmer skitbra så kan det ha andra orsaker än till exempel adhd även om just adhd råkar vara relativt vanligt.
Så jag skriver under på vad Haricots skrev:

Skrivet av Haricots:

Du får inte fastna i att du har ADHD.

Eller andra eventuella diagnoser.

Det är så klart bra ju mer kunskap om sig själv man har när man har kontakt med läkare. Men, när man är vuxen blir man inte tvingad till något. Tvärt om så är det vanligen en dialog och man väljer i slutändan alltid själv vad man vill göra.
Jag känner till en hel del som fastnat lite i vad de tyckt varit fel eller haft svårt att ta till sig vad läkarna sagt. Det har lett till att det dragit ut på tiden mer än nödvändigt, i vissa fall flera år av "förlorad tid".

Permalänk
Medlem

För att kontra så tycker jag det låter helt normalt. Jag känner flera bokstavsfria människor som har ungefär samma egenskaper som du. Vi är alla olika och man kan inte vara 100 på allt. Jag vet inte heller när mina föräldrar fyller år, än mindre kompisar.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Aspie-quiz är lite kul att göra. Knappast någon diagnos, men kanske kan peka åt nåt håll. Min resultatfigur blev inte alldeles symmetrisk, men jag har känt någon med Aspberger och har en referenspunkt.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Wooo!

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av olafett:

För att kontra så tycker jag det låter helt normalt. Jag känner flera bokstavsfria människor som har ungefär samma egenskaper som du. Vi är alla olika och man kan inte vara 100 på allt. Jag vet inte heller när mina föräldrar fyller år, än mindre kompisar.

Naturligtvis är det normalt.
Dels är det ju väldigt vanligt (En per skolklass, om inte mer.) och dels är det antagligen så att de störningar eller förändringar som orsakar problematiken i ADHD finns i varierande grad även bland de som inte har ADHD. Det blir först ADHD när problemen ställer till med stora besvär.

Sedan är inte det där med födelsedagarna ett klockrent exempel på ADHD. Det finns sätt där ADHD kan ge sådant, men det är långt ifrån en bra indikator på ADHD.
Uppskjutarbeteendet, problem med att följa instruktioner och bristande fokus vid samtal är tre mycket bättre exempel som tyder på ADHD.
Du kan inte singla ut en enstaka egenskap och påpeka att andra också har det, och förvänta sig att det är ett argument mot att han skulle ha ADHD. Ingen påstår ju att han är onormal.

Permalänk
Medlem

Det där testet tog en liten stund att göra.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | Aorus Xtreme WB 3080 | Samsung 970 EVO Plus | Corsair HX1000i | Windows 10

Permalänk
Medlem

Vet dock att jag inte är Aspie... resultatet beror nog bara på att jag blev uttråkad av alla dessa frågor så jag orkade inte vara lika engagerad i dom mot slutet.....

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Bara en koll så att jag tolkar charten rätt: Man är screwed om man får högt åt aspie-hållet va?

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk

Så här hamnade jag. Var många frågor det blev ett "?" på dock.

@ Haricots: Jag har knappt några minnen från min barndom så det är svårt att säga hur jag var back then. Det är svårt att säga när jag började känna att allt detta var ett problem/hinder. Genom tonåren var det inte ofta jag utmanade mig själv varesig i skolan eller socialt utan spenderade mestadelen av tiden hemma framför datorn och teven eller i dagdrömmar när jag satt på skolbänken.