Permalänk
Medlem

Speldator 10 000

Hej hej

Blivit dags att köpa en till dator så att flickvännen kan få ärva min. Vill ha en som är inte nödvändigtvis är top notch men orkar med allt. (inkl dx11)

Har setat och plockat ihop lite grejer själv men budgeten sprack lite + att jag inte är 100% insatt i vad som är bra eller bäst till bästa pris själv. Uppskattar alla svar!

Skulle gärna få ner priset iaf en tusenlapp utan att förlora så mycket. Är medveten om vilken windows 7 version det är jag lagt till också, men vill ha den utgåvan för vissa funktioner.

Länken nedan leder till min inköpslista på komplett.se
Komplett.se

Permalänk
Medlem

Du kan ju spara in en tusenlapp genom att välja ett 5850 som inte är "toxic edition" t.ex. det här: Komplett.se - XFX Radeon HD 5850 1GB GDDR5

Permalänk
Medlem

Blir det inte mycket sämre prestanda då? Såg att det var 2gig internminne på den jag hade lagt till och bara 1 på den där.

Permalänk

ett tips är att välja en annan hårdisk då den du valt är en lite långsammare o svalare lagrings disk. ta en WD Black eller samsung spinpoint F3 så kortar du ner laddnings o uppstarts tiderna lite

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ketchawp:

Blir det inte mycket sämre prestanda då? Såg att det var 2gig internminne på den jag hade lagt till och bara 1 på den där.

Jag tror inte att prestandan påverkas särskilt mycket av det i spel faktiskt, isåfall så är ett 5870 ett bättre val som är bättre än 5850 toxic och kostar lika mycket, t.ex. det här: Komplett.se - XFX Radeon HD 5870 1GB GDDR5
Edit: Här kan du se att skillnaden är marginell mellan 1GB och 2GB versionen: Sapphire?s Radeon HD 5850 Toxic Edition: Our First Fully-Custom 5850 - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Permalänk
Medlem

Uppdaterat listan lite efter era råd:

Komplett.se

Duger grafikkortet till att spela nya spel med på höga inställningar eller borde jag ta något högre? Ligger dock nu inom min budget

added: Såg att nätagget jag lagt till precis tog slut - klarar jag mig på ett 450w eller tror ni jag behöver mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ketchawp:

Uppdaterat listan lite efter era råd:

Komplett.se

Duger grafikkortet till att spela nya spel med på höga inställningar eller borde jag ta något högre? Ligger dock nu inom min budget

added: Såg att nätagget jag lagt till precis tog slut - klarar jag mig på ett 450w eller tror ni jag behöver mer?

Grafikkortet räcker absolut att spela med, jag funderar själv på att köpa ett 5850
ang. nätagget så är det stor skillnad mellan nätagg och nätagg, så ett kvalitetsagg på 450W borde funka.

Permalänk
Medlem

Du kanske skulle fundera på en X6 1055T istället, 200kr mer, 2 kärnor mer, och mer framtids säker skulle jag vilja påstå.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Skrivet av voro12:

Jag tror inte att prestandan påverkas särskilt mycket av det i spel faktiskt, isåfall så är ett 5870 ett bättre val som är bättre än 5850 toxic och kostar lika mycket, t.ex. det här: Komplett.se - XFX Radeon HD 5870 1GB GDDR5
Edit: Här kan du se att skillnaden är marginell mellan 1GB och 2GB versionen: Sapphire?s Radeon HD 5850 Toxic Edition: Our First Fully-Custom 5850 - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Men kom ihåg att de har glömt det viktigaste, eyefinity så om det är aktuellt så skulle jag rekommendera 2GB.

Skrivet av pekkasteele:

Du kanske skulle fundera på en X6 1055T istället, 200kr mer, 2 kärnor mer, och mer framtids säker skulle jag vilja påstå.

Inget är framtidssäkert:O

Visa signatur

i5 2500k@stock ** P67A-GD65 ** AMD 6950 ** 1TB F3 ** Lian-Li PC-FI8

Permalänk
Medlem

Är det inte konstiga timings på minnena?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Citat:

ang. nätagget så är det stor skillnad mellan nätagg och nätagg, så ett kvalitetsagg på 450W borde funka.

Några tips?

Skrivet av pekkasteele:

Helt rätt, byter till den

Skrivet av mikatataku:

Men kom ihåg att de har glömt det viktigaste, eyefinity så om det är aktuellt så skulle jag rekommendera 2GB.

Tror inte att eyefinity blir aktuellt, har inte rum för en till skärm

Skrivet av KKay:

Är det inte konstiga timings på minnena?

Konstig timing? Borde jag byta till några andra?

Permalänk
Medlem

Corsiar nätagg är väldigt bra!

Angående minnena tänkte jag på att det står CL7-8-7-20, samt att det står "for Core i5 and i7".
Vet inte om det gör något, det får någon annan svara på

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Uppdaterade till ett corsait nätagg

Komplett.se
Uppdaterad lista. Någon som har någon input om minnena? Annars tror jag att jag är good to go

Permalänk
Medlem

Du har inte CSN kort? Isåfall kan du få Windows 7 Professional gratis

Permalänk
Medlem

Gratis? Kollade på deras hemsida och det var bara 500 kr billigare

Permalänk

ta ett fractal design newton r2 650w ist det kostar några kronor mer + att det är modulärt

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Ändrade till ett sånt nätagg Speed.

Fortfarande någon som vet om jag borde byta minnet?

Permalänk
Visa signatur

| Sony A580 | Sigma 10-20/4-5.6 | Tamron 17-50/2.8 | Sigma 70/2.8 Macro | Konica Minolta 50/1.7 | Konicha Minolta 75-300/4.5-5.6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Du har inte CSN kort? Isåfall kan du få Windows 7 Professional gratis

Det skulle jag vilja veta

Visa signatur

Dator : Intel i5 750 @ stock | ASUS P7P55D | A-Data 1600MHz+ | PC4870 1GB | 1.3TB | FD Newton R2 650W | FD Define R2 |
Laptop HP ProBook 4520s fr NTI-Gymnasiet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrJohan:

Det skulle jag vilja veta

Följ länken som Son of Qwerty skickade. Funkade perfekt för mig men tog ca 1,5 vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Corsiar nätagg är väldigt bra!

Angående minnena tänkte jag på att det står CL7-8-7-20, samt att det står "for Core i5 and i7".
Vet inte om det gör något, det får någon annan svara på

Back on topic ^^ Ingen som vet något om detta?

Permalänk
Medlem

Bytte minnena och nätagget (det andra tog slut ) Så här ser det slutgiltiga ut, några kommentarer innan jag beställer?

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna lägga till 200kr och få en 1TB hårddisk. Annars tycker jag att det ser bra ut

Permalänk
Medlem

Suck! Så är ju minnet slut, bra att jag helt missade det!