Hitta i smarthetdjungeln.

Permalänk
Medlem

Hitta i smarthetdjungeln.

Hejsan, har precis flyttat ihop med min sambo och söker nu en bra helhetslösning för allt möjligt.

Innan hade jag en blandad kompott med första generationen lifx, tplink wifi uttag, plejd+hub, Chromecast audio och Google home.

De här är väl inget jag vill fortsätta med och efter en veckas sökande och x antal videos så vet jag inte om jag blivit mer klok alls.

Vad rekommenderas?

Hub, home assistent verkar mest rimlig. Är de då en färdig home assistent hub eller en gammal Intel minipc som är bäst? Vilken usb sticka behövs för zigbee m.m.?

Lampor både e14 och e27. Vad är de som funkar lokalt till ett rimligt pris. Men funktion och att de bara funkar är prio ett. Även längre ledlist kommer behövas till en del av vardagsrummet som just nu har lysrör. Här tillkommer några wifiuttag är de samma märke?

All el kommer dras om i denna lägenhet. Är de shelly, sonoff eller något helt annat system man ska ha som dimmer? Måste funka med vanliga återfjädrande brytare.

Viktigaste är ju att de alltid funkar och enkelt även för sambon. Kanske en mindre batteridriven skärm för att styra musik, volym, gärna med fysiskt vred. Något liknande denna? https://flic.io/twist

Även brandvarnare som funkar inom samma system hade varit uppskattat.

Är detta görbart eller något önsketänkande?

Mvh
Humper