Permalänk
Medlem

Köpa ny "rejäl" bärbar

Update!
Lite inne på denna nu. 7500 kr på Media Markt.
Kommer jag ångra att jag inte spenderade 1000 kr extra för att få 450M på Intel Coren istället för 430M?

Hejhej!

Nu är det dags för mig att byta upp mig till en rejäl bärbar dator.
Jag har sökt runt lite på prisjakt, med kriterierna:

> 4 gb ram
> 2 GHz
0 - 15000 kr (även om jag tänkt mig runt 10000)

Samt försökt kolla vad grafikkorten datorer med de egenskaperna klarar. Jag spelar inga krävande FPS (utan egentligen bara Heroes of Newerth just nu), men det händer ju att man lanar t. ex. CoD4, och jag har gärna lite marginal, så jag fastnade för sådana i nivå med ATI Mobility Radeon HD 5650.

Det ledde mig först in på Acer TimeLineX-serien, som jag har lite som reserv.

För av någon anledning har jag fastnat för Acer Aspire AS8943G. Verkar grymt snygg, och har t.o.m något bättre prestanda än TimeLine.

Men så min fråga är egentligen; är 12000 ett bra pris? Är den bland de bästa 17-18 tummarna man kan få för det priset? Dvs missar jag någon med samma storlek och prestanda för halva priset?
Är den på väg ut? Dum fråga kanske, eftersom "Släppt 2010", men jag har dålig koll om det just nu är på väg något revolutionerande som får denna dators prestanda att vara värd en spottstyver om ett halvår.
Det är ju nästan, nästan samma prestanda på Acer TimelineX AS5820TG, för bara 9000, men jag är lite inne på stor skärm eftersom det kommer vara min "main" dator.
Sökte även på stationära för att se så att prisskillnaden för samma prestanda inte var alltför extrem, och det verkar som att man får ge åtminstone 7000+ för en stationär med samma, och det kan jag väl leva med.

Annat jag gör med datorn förutom att spela (väldigt gärna hos kompisar, därav bärbarheten), är surfar, kollar på film, skriver, och det kan ju hända att jag nu när jag börjar på högskolan ska använda lite mer krävande program.

Tacksam för all feedback!

Permalänk
Medlem

säger en sak MSI
WEBHALLEN.com - MSI GX740-238NE - Core i5-450M / 4GB / 500GB / 17" TFT / HD 5870 / Windows 7 HP 64bit - Black/Red

aningen bättre än acern du var intresserad av samt att båda är märkbart bättre än den för 9000kr..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Undvik Acer till det blir bekräftat att deras kvalitet har gått upp, de har med god marginal varit sämst på returfrekvensen de senaste 3 åren. De har dessutom den sämsta supporten jag har haft onöjet att kontakta (jobbar med inköp, blir då och då samtal till supportnumren)

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk

eeh...

En Sony Vaio VPC-EB1M1E för 7990 kr.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Avstängd

gx740 är överlägset bäst för dom pengarna.

Visa signatur

MSI GX740 17" 1680x1050
Intel Core i5 430@ 2,52 GHz
Mobility Radeon 5870 1GB DDR5@ 835/1100mhz
4GB RAM@ 1066mhz
500GB HDD(7200 RPM)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk

Du kan få mycket mer prestanda i en stationär, du kan inte jämföra tex 5870m med ett 5870 desktop. Ett 5870m är i praktiken ett nerklockat 5770 desktop.

Hur som, för spelprestanda så är det msi gx640/740 som gäller.

Permalänk
Medlem

Jag skulle föreslå en stationär om du tänker spela men vill du ha en allround bärbar dator så kan du nöja dig med en billigare bärbar. ;P

Visa signatur

BERRA was here!!

Permalänk
Medlem

Han sa ju ganska tydligt att tyckte om att spela, speciellt hos vänner. Tycker inte du också att det då vore smidigare med en bärbar?

mvh,
GnomeN.

Visa signatur

"A person who never made a mistake never tried anything new." - Albert Einstein

CPU: Intel® Pentium® 4 EE @ 3.73 GHz Grafikkort: ATI Radeon HD2900 XT 512MB Minne: DDR2 PC6400 2048MB Hårddisk: Western Digital Black™ 640GB OS: Windows 7 Ultimate x32

Permalänk
Medlem

HoN är väl ändå mer krävande än CoD?

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Nu har jag stött på den här, fast med 320 gb hårddisk på Media Markt för 7500 kr.

Kommer jag ångra att jag inte spenderade 1000 kr extra för Intel Core i5 450M istället för 430M?

Permalänk

Nej, det kommer du verkligen inte göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GnomeN:

Han sa ju ganska tydligt att tyckte om att spela, speciellt hos vänner. Tycker inte du också att det då vore smidigare med en bärbar?

mvh,
GnomeN.

Jo, men då kan de räcka med en billigare variant... Som den han verka bestämt sig för som kommer fungera utmärkt.

Visa signatur

BERRA was here!!