Söker nåt som kan ersätta min stationära

Permalänk
Medlem

Söker nåt som kan ersätta min stationära

Jag går i funderingar på nytt datorköp och söker mig en bärbar dator som kan ersätta min stationära. (Dator i sign.)

Krav:
- HDMI
- 64-bit OS
- Sval dator med bra kylning
- Bra ljud
- Minst 3 USB
- Ska klara Civilization V, Battlefield 2, Dragon Age och kanske lite World of Nerdcraft Cataclysm. (Kör dock alltid mina spel i fönsterläge, i upplösning runt 1024x768 eller 1280x940. Bra om det klarar spelen på medium eller high. Prestanda är viktigare än grafiken för mig dock.)
- Inte på tok för liten skärm, minst 15". (Kommer dock ha den inkopplad till en 1920x1080 extern skärm för det mesta.)

Budget: Inte mer än 9999kr, gärna lägre. (Vill helst inte ge mer eftersom jag har budget till vissa tillbehör också.)

Plus, men inget måste:
- Finns det nåt bra nvidia kort till de bärbara? Har funderingar på att dualboota Ubuntu och orkar inte pilla med ati's kassa drivrutiner.
- Mer än 4GB RAM om det är möjligt att pressa in i priset?
- Kanske ska ta och beställa en trådlös router också (med kravet på att man också kan koppla in sladdar till den.) Nåt förslag?
- Så lite bloat som möjligt så man slipper att avinstallera en massa skräp i början.

Vill helt enkelt ha nåt som är lika rappt som min stationära eller t.o.m lite kvickare.

Visa signatur
Permalänk

Hejsan!
Hoppas jag kan hjälpa dig lite, finns väldigt många alternativ. De flesta av datorerna i denna prisklass presterar ungerfär samma.
Det du kan välja till är byggkvalité, "kändare märken" med känt bra kvalité och smådetaljer.

Denna dator tycker jag ser riktigt jävla vass ut:
Egenskaper för Asus X77JA-TY005V

5730 kort
(iof du ville ha nvidia, fast detta kort är riktigt bra)

Här har du en med nvidia, klenare grafik och klenare prolle:
Egenskaper för Asus N71JV-TY035V

Här har du en Toshiba (kanske inte riktigt lika bra kvalité som Asus, har ingen uppfattning dock, bara spekulationer)
Egenskaper för Toshiba Satellite A500-1E4

Spana in dem:)

Om du kan tänka dig köra ATI kan du få en riktigt prisvärda datorer med 5650 kort för under 7 000 kr, så har du budget över också.

Mer än 4gb kostar genast väldigt mkt extra.

Visa signatur

i5 2500k, 1x nvidia 560, 1 tb, 4gb ram, benq 24 tum

Permalänk
Visa signatur

i5 2500k, 1x nvidia 560, 1 tb, 4gb ram, benq 24 tum

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen. (Nvidia kort är inget måste, men typ det bästa valet om man ska köra GNU/Linux. Annars är väl spelen viktigare för min del. )

Asus X77JA-TY005V verkar mest intressant för tillfället. (Läste en kommentar om att den var sval också.) Har den några konkurenter? Kanske med nåt grafikkort som har gddr5.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lassekongo83:

Tack för tipsen. (Nvidia kort är inget måste, men typ det bästa valet om man ska köra GNU/Linux. Annars är väl spelen viktigare för min del. )

Asus X77JA-TY005V verkar mest intressant för tillfället. (Läste en kommentar om att den var sval också.) Har den några konkurenter? Kanske med nåt grafikkort som har gddr5.

Lägg till 700kr och köp en Msi gx640
Den har i5 430m cpu och ett gddr5 frafik kort.
Mycket bra och prisvärd data enligt mig.

Permalänk

Nvidia har tyvärr inget vettigt på mobila marknaden, jag också rekommendera msi gx640 eller gx740. 5850/70(samma gpu när det gäller mobilt bara lägre klock på 50) och gddr5. I princip ett nedklockat desktop 5770.

MSI GX640-086NE - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

MSI GX740-238NE - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Nvidia har tyvärr inget vettigt på mobila marknaden, jag också rekommendera msi gx640 eller gx740. 5850/70(samma gpu när det gäller mobilt bara lägre klock på 50) och gddr5. I princip ett nedklockat desktop 5770.

MSI GX640-086NE - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

MSI GX740-238NE - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Så GTX 260M/280M/285M är inte vettiga? Om man inte är en extrem spelare är ett GTX 260M ett utmärkt kort och har iaf tidigare gått att få tag i för runt 10k-strecket.

Permalänk

Jo det är inget fel på dom, men dom saknar tex. stöd för DX11 och är inte billigare än 5870m. Och då gx640 kostar 10400:- så tycker inte jag att det är vettigt med ett gtx260m då det inte blir billigare och ger sämre prestanda.