Vilken laptop ska jag köpa? (pokerspel mm)

Permalänk
Medlem

Vilken laptop ska jag köpa? (pokerspel mm)

Tja

Funderar på att köpa en laptop att ha med ut nu i sommar.

Ska användas till:

Poker multitejbling 4-6 bord.
Kolla film, lyssna musik, bildredigering photoshop
surfa
FL studio

Antagligen behöver jag inte nån jätteavancerad maskin för dessa behov, men jag antar att det är bra med en stor skärm + hög upplösning.

Har kikat lite på dessa:

HP PROBOOK 4515S AMD 2.0 2GB/160 15.6# W7HP - Fantastiskt pris på populära ProBook 4515s med Windows 7 Home Premium! - Produktinformation
ACER EMACHINES E525 CEL 2.2 2GB/250 15.6# W7HP - Prisvärd Acer med 16:9 HD-skärm - Specifikationer
COMPAQ 615 AMD 2.2 2GB/160 15.6# W7HP - 15.6-tums bärbar med ATI Radeon 3200 - Produktinformation

Nåt att ha för mig? Rätt billigt iaf.

Vilka specs ska man kolla efter gällande grafik processor?

Har inte ägt nån laptop förut så skulle vara tacksam för lite köpråd

Permalänk
Medlem

alla fungerar med det du skall göra, men det är inga kvalitets laptops direct, men priset är ok

Permalänk
Medlem
Skrivet av chander:

alla fungerar med det du skall göra, men det är inga kvalitets laptops direct, men priset är ok

På vilket sätt är det inga kvalitets laptops?
Varför ska man betala för saker man inte behöver?
Motivera gärna.

Vilken av dessa tre är att föredra?
Vilket är bästa alternativet under 5000 kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonpet88:

På vilket sätt är det inga kvalitets laptops?
Varför ska man betala för saker man inte behöver?
Motivera gärna.

Vilken av dessa tre är att föredra?
Vilket är bästa alternativet under 5000 kr?

billiga laptops, är inte byggda med komponenter som är avpassade för ändamålet, där av blir de ganska varma, en billig laptop är ofta lite tjockare än en "dyr", som har delar som är "bättre", ofta har en billig, dåligt batteri:Lenovo , Asus är mycket bra, Dell är bättre än rykte.

Permalänk
Medlem

hmf

har jämfört specs på flera olika bärbara och tycker inte det verkar vara någon större skillnad på en för 4000 och en för 10 000 om man ser till vad man får.
ditt inlägg hjälper ju egentligen inte så mkt, byggda med komponenter som är bättre? vilka komponenter? processor?
batteritypen finns dessutom sällan specificerad

vadå asus och dell är bra? rätt pointless. Är som att säga intel eller amd är bra.

ta inte illa upp, men skulle vara kul med lite mer "konstruktiv" hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonpet88:

hmf

har jämfört specs på flera olika bärbara och tycker inte det verkar vara någon större skillnad på en för 4000 och en för 10 000 om man ser till vad man får.
ditt inlägg hjälper ju egentligen inte så mkt, byggda med komponenter som är bättre? vilka komponenter? processor?
batteritypen finns dessutom sällan specificerad

vadå asus och dell är bra? rätt pointless. Är som att säga intel eller amd är bra.

ta inte illa upp, men skulle vara kul med lite mer "konstruktiv" hjälp.

Kvalitet är att datorn är byggd med komponeter som är avpassade för Laptops, billiga använder inte detta, så en BRA klarar att inte bli så varm, är ofta tunnare, har ett metal chassi, billiga i plast

Permalänk
Medlem

Det var något av de dummaste argumenten jag hört. Komponenterna kan mycket väl vara identiska.
Väljer tillverkaren ett litet större chassi går det snabbt att konstruera datorn och den är lättbyggd. Om samma komponenter ska in på ett minimalt utrymme tar det längre tid att konstruera datorn och monteringen tar förmodligen längre tid. Det är sådant som ger en prisskillnad.

De flesta tillverkare har flera serier som riktar sig till olika användare. Skillnaden mellan tex HP probook och valfri Asus är förmodligen mindre än mellan HP probook och HP DV-serien.

Till TS, alla dina förslag har lågupplösta 1366 x 768 med spegelblank yta. Det är förmodligen största hindret för att du ska bli nöjd med datorn, oavsett vilken av datorerna ovan du väljer. Jag förmodar att du har högre upplösning på din nuvarande. Pröva att sänka till 1366x768 för att få en känsla av hur trångt det blir på skärmen.
Så länge du inte ska spela nyare 3D-spel så räcker prestandan från integrerad grafik utmärkt. Minne och hårddisk kan lätt byggas/bytas ut till större men skärmen är du fast vid (visst kan den bytas men knappast försvarbart på en billig bärbar).

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk

Skulle valt Compaq 615 främst för att det sitter en AMD Athlon X2 QL-66 2,2 GHz i den. Har själv denna dator och är riktigt nöjd med denna budgetdator.

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

sökfunktionen

Visa signatur

Sony VAIO VPC-F11M1E/H Intel Core i5 520m, 4 GB RAM, nvidia geforce 330m, 500 GB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Det var något av de dummaste argumenten jag hört. Komponenterna kan mycket väl vara identiska.
Väljer tillverkaren ett litet större chassi går det snabbt att konstruera datorn och den är lättbyggd. Om samma komponenter ska in på ett minimalt utrymme tar det längre tid att konstruera datorn och monteringen tar förmodligen längre tid. Det är sådant som ger en prisskillnad.

De flesta tillverkare har flera serier som riktar sig till olika användare. Skillnaden mellan tex HP probook och valfri Asus är förmodligen mindre än mellan HP probook och HP DV-serien.

Till TS, alla dina förslag har lågupplösta 1366 x 768 med spegelblank yta. Det är förmodligen största hindret för att du ska bli nöjd med datorn, oavsett vilken av datorerna ovan du väljer. Jag förmodar att du har högre upplösning på din nuvarande. Pröva att sänka till 1366x768 för att få en känsla av hur trångt det blir på skärmen.
Så länge du inte ska spela nyare 3D-spel så räcker prestandan från integrerad grafik utmärkt. Minne och hårddisk kan lätt byggas/bytas ut till större men skärmen är du fast vid (visst kan den bytas men knappast försvarbart på en billig bärbar).

Större chassi betyder ofta att mer luft behöver komma in för att kyla komponenter, som är avpassade för stationära datorer, ej för bärbara, läs många trådar här om värmeproblem, billiga laptops, billiga komponenter. Du kan ju läsa den länken jag skickar Köpa bärbar dator: Allt du behöver veta inför datorköpet!

Om att köpa en bärbar.MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Jag sitter på en 22 tums med 1680x1050 på min stationära.
Kör med din inbyggda grafiken hd3200 på mitt gigabyte ma78g och det funkar utmärkt.
Så behöver inte ha bättre grafik än det. Har en amd athlon x2 6000 processor, så behöver inget snabbare än det.

Jag funderar på om jag kanske bör köpa en 17 tums istället, men frågan är hur mkt jag egentligen tjänar på det jämfört med en 15,6 tums.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arne Anka:

Skulle valt Compaq 615 främst för att det sitter en AMD Athlon X2 QL-66 2,2 GHz i den. Har själv denna dator och är riktigt nöjd med denna budgetdator.

Jo den verkar intressant, enda är väl att den saknar hdmi.

Permalänk
Medlem

Som sagt så är Compaq 615 fortsatt väldigt prisvärd och ett mycket bra köp. Själv skulle jag nog överväga Dell Vostro 1015 istället (c2d, svalare, tystare, n-draft och anti-glare skärm) för 4494 på dustin, DELL VOSTRO 1015 C2D 2.1 2GB/160 15.6" W7HP - Kolla priset - Kraftfull Core 2 Duo-processor & Windows 7! - Produktinformation.
17" är framförallt trevligare att sitta vid längre stunder tycker jag, vinsten av skärmupplösning är ju inte jättestor. Men det ökar ju priset en hel del om du ska ha en ok burk. 5500 får du väl ge för en vettig 17-tummare (exempelvis Acer Extensa 7630EZ-432G16Mn (LX.ECA0X.085) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer).

Visa signatur

Asus X550J, Core i5-4200H, 8GB ram, GTX 850M 2GB gddr3, Windows 8.1 64-bit
LG Nexus 5 (Android 5 Lollipop)

Permalänk
Medlem

compaq 615 har en AMD Athlon X2 QL-66 2,2 GHz processor
hp probook 4515s har en AMD Sempron M100 2 GHz processor
acer emachines e524 har en Intel Celeron M900 2,2 GHz processor
dell vostro 1050 en Intel Core 2 Duo T6570 2,1 GHz

Vilken/vilka processorer är snabbast av dessa?

compaq 615 har ATi Radeon HD 3200 grafik precis som hp probook
acer har Intel GMA 4500M grafik

dell vostro har Intel GMA 4500MHD

Vilken gpu är att föredra på bärbara?

Btw, finns det hdmi adaptrar att köpa och laptopen inte har hdmi?

om man köper t.ex. en compaq 615 och vill koppla den till en större skärm.

Permalänk
Medlem

Kom på en sak till

Batteritiderna verkar ligga runt 4 timmar, får man betala mkt mer för en bärbar med typ 8 timmars batteritid?

Permalänk
Medlem

helt klart ett intressant alternativ.

Permalänk
Avstängd

Jag tror att du kan köpa till bättre batterier från t ex Dell, antagligen till de andra också. Vet dock inte priset men kan tänka mig att ett med bättre tid kostar 1000-1500kr. Fast för att få bäst batteritid så är det en laptop med bra Lågenergi-komponenter som gäller i princip, det chander snackar om stämmer in här t ex..

Permalänk
Medlem

hmm ok

svårt att bestämma sig här.

blir en 17 tums inte mer släpbar än bärbar?

Permalänk
Medlem

Hittade några till intressanta:

PC City - Toshiba Satellite L670-10K

PC City - Toshiba Satellite C650D-113

PC City - HP G61-420so

Hur bra är dessa?
Toshiba bra på laptops?

Permalänk
Medlem

Lite klent med answers här tycker jag

Permalänk
Medlem

Tycker du ska köpa en laptop från Lenovo. Grymt bra kvalitets känsla och väldigt prisvärd. Bra skärmar och högtalare också!

Undvik dock lenovo om du vill spela krävande spel, har haft mycket strul med bluescreens och liknande. Men aldrig några problem med poker och business program. Min nuvarande speldator har inte alls lika bra tangentbord och högtalare som min gamla lenovo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mookie:

Tycker du ska köpa en laptop från Lenovo. Grymt bra kvalitets känsla och väldigt prisvärd. Bra skärmar och högtalare också!

Undvik dock lenovo om du vill spela krävande spel, har haft mycket strul med bluescreens och liknande. Men aldrig några problem med poker och business program. Min nuvarande speldator har inte alls lika bra tangentbord och högtalare som min gamla lenovo.

Ok men chander sa ju att lenovo hade dåliga batterier
Nu får ni bestämma er

Är det nån här som har en toshiba lap och berätta mer om dom?

Permalänk
Medlem

Har hittat en till billig som verkar intressant:

Compaq CQ61-402 Compaq CQ61-402

Nån som har den?