Köpråd - Linux kompatibel portabel bärbar i 5000 till 10000 kronorsklassen

Permalänk
Medlem

Köpråd - Linux kompatibel portabel bärbar i 5000 till 10000 kronorsklassen

Hej!

Har under ett antal månader planerat inför köp av en ny bärbar dator. Inköpet kommer göras i USA då jag flyger dit imorgon och blir kvar där i 2 månader. Jag skulle behöva era synpunkter då alla alternativ bara snurrar i huvudet.

Kravspecifikation

Portabel: 12" < skärmstorlek < 15"
Vikt: oväsentligt (stark rygg )
Batteritid: 8 h minimum (ok att köpa till 9-cells eller motsvarande)
Grafik: ej ATI
Minne: minst 4 GB
Ljudnivå: TYST!
Värmeutveckling: så låg som möjligt

Önskvärt

Processor: Core i5 520M eller Core i5 540M (dessa har Intel AES Native Instructions vilket avlastar processorn vid kryptering vilket behövs då hårddisken kommer vara krypterad med dm-crypt / aes-xts-plain).
Skärm: LED bakgrundsbelysning med 900 vertikala punkter istället för de vanliga 768
Grafik Switchable NVIDIA
USB 3.0
Inbyggt 3G modem för använding i Sverige och Schweiz.

Användingsområden (student):
Användande av Windows 7 gäst i VirtualBox under Ubuntu 10.04
Skrivande i Word
Beräkningar/Programmering i Matlab
Allmännt internetanvändande (kommer ha mobilt bredband från och med hösten, fördel om detta kan byggas in)
Läsande av PDF:er
Uppspelning av film

Linuxkompabilitet är viktigt för mig vilket mer eller mindre utesluter datorer med grafik från ATI. Prisvärdhet är givetvis också viktigt. Ifall datorn är billig (5 000-7 000) kan jag alltid köpa en bättre om ett år, något som är osannolikt ifall den kostar kring 10 000 SEK.

Hårddisk är inte viktigt, lär uppgradera denna vid senare tillfälle till SSD. Dessutom lagrar jag på extern hårddisk.

Kandidater:
ASUS UL30VT
Fördelar: Lågt pris, bra batteritid, Nvidia grafik, kompabilitet i Linux antagligen bättre än bleeding edge datorer då buggar hunnit fixas.
Nackdelar: Något föråldrad processor

Har även tittat på HP Envy 14 som släpps imorgon i USA och på Acer Timeline 3820TG men båda dessa faller på att de har grafik från ATI och jag har inget förtroende för deras linuxdrivrutiner.

ASUS UL30JT har ännu inte släppts i USA
Sony VAIO Z-series är ju häftiga men löjligt dyra.
Dell USA verkar inte erbjuda någon konfiguration som uppfyller min kravspecifikation till konkurrenskraftigt pris.

Med förhoppning om tips och insikter,

Björn Dahlgren

Visa signatur

AMD X2 4000+ | 4096 MB | 320 GB RAID1 | Vista x64 / Ubuntu x64 || VIA EPIA 800 512 MB / Ubuntu server

Permalänk
Medlem

skulle titta på Lenovo thinkpads
Bra Linux stöd ThinkWiki
Har stöd för inbyggt 3G
Ända laptop tillverkaren som tillåter styrning av fläkt (vad jag vet)

Borde inte vara svårt att hitta någon modell som passar just dig. Är något dyra men ska du köpa i USA lär det inte vara så farligt.
Ångånga ATI vs Linux så har stödet blivit bättre på senaste tiden även om det är långt kvar till samma nivå ssom NVIDIA. Har du inte tänkt spela fungerar ett enkelt intelkort utmärkt .