Permalänk

Hjälp med datorbygge

Tja, behöver lite hjälp med mitt datorbygge. Inte helt säker på vad man ska välja mellan amd och intel, vill ha en bra speldator. Vad tycker ni?
Vill att den ska vara ganska tyst också. Har plockat ihop det här än så länge, osäker på vad man ska ha för minnen och moderkort? Är de som jag valt bra eller finns det bättre?

Chasi: Fractal Design Define R2, Svart

HD: Western Digital Caviar Black 1TB 7200rpm 32MB cache SATA2

Nättagg: Fractal Design PSU Tesla, 550W, 80 PLUS

Grafikkort: Gigabyte ATI HD5870 1GB GDDR5, 2xDVI, DisplayPort, HDMI, DX11, 16x PCIe

Processor: AMD Phenom2 X4 955 3,2Ghz eller Intel Core i5 750, 2.66GHz?

Moderkort: Gigabyte GA-890GPA-UD3H SATA-600, USB3.0, AM3 Eller vad ska man annars välja? till både amd och intel.

Minnen: A-Data DDR3 4GB (2GBx2) 1600Mhz, CL9, PC3-12800, 1.65V~1.85V G Series Osäker här också vad man ska välja?

Måste man köpa något mer?

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Jag skulle valt Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 - Inet.se som minnen sen är moderkortet lite upp till vad du vill lägga dig i för prisklass. Du kommer inte känna någon vidare skillnad på AMD eller Intel när du spelar. Om du ska ha en tyst dator skulle jag köpt en tredjeparts kylare till cpun. Modulärt nätagg är också ett måste för mig men det är en budget fråga.

Edit: Föreslår också 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ - Inet.se hört mycket bra omdömen om den.

Visa signatur

i7 3770K, 8Gb Corsair Vengeance, Asus Sabertooth Z77, Asus GTX 680 DirectCU II OC, OCZ Agility 3 120Gb,
Corsair Force 60Gb, Samsung F3 Spinpoint 1Tb.

Permalänk
Skrivet av Robhead:

Jag skulle valt Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 - Inet.se som minnen sen är moderkortet lite upp till vad du vill lägga dig i för prisklass. Du kommer inte känna någon vidare skillnad på AMD eller Intel när du spelar. Om du ska ha en tyst dator skulle jag köpt en tredjeparts kylare till cpun. Modulärt nätagg är också ett måste för mig men det är en budget fråga.

Edit: Föreslår också 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ - Inet.se hört mycket bra omdömen om den.

Ok varför är de minnen bättre då? bara en undran. Vad ska man ha för kylare till cpun då? Priset för allt har jag tänkt mig runt 9-11k.
Vad är skillnaden mellan ett modulärt och vanligt agg? Skulle även behöva en bra skärm runt 2k.

Mvh

Permalänk
Medlem

Hej, i ett modulärt nättagg är det lösa kablar som du kopplar in efter behov. För övrigt hur stor skärm hade du tänkt? Har några förslag här:
Samsung TFT 23" P2350 Rose Black - Inet.se
BenQ TFT 22" V2220 LED - Inet.se
Samsung TFT 22" B2230H Svart - Inet.se
Byggde förresten ihop ett paket här åt dig ganska tyst
http://img709.imageshack.us/img709/9892/skrmklipp5.png
Edit: Cpu-kylaren är bra om du moddar då temperaturen är låg, är också tystare än standard kylaren som du får med Mvh Osbo22
Edit: Glömde visst nätagg här har du i alla fall ett https://www.inet.se/artikel/6900260/fractal-design-newton-r2-...

Permalänk
Medlem

Tog visst ett annat chassie men lägger du till en hundralapp får du R2 om du i framtiden ska köpa ett till 5870 så skulle jag rekomendera att lägga lite extra pengar på en nätdel.
Men annars tycker jag det ser bra ut, du har även sata6 och usb 3 på moderkortet

Imageshack - forswe.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gripenfalk:

Ok varför är de minnen bättre då? bara en undran. Vad ska man ha för kylare till cpun då? Priset för allt har jag tänkt mig runt 9-11k.
Vad är skillnaden mellan ett modulärt och vanligt agg? Skulle även behöva en bra skärm runt 2k.

Mvh

Corsair lämnar livstidsgaranti vilken är ganska okej A-data verkar funka bra men jag skulle kört Corsair eftersom du inte vill ha någon speciell färg.

Cooler Master Hyper 212 Plus - Inet.se Sett många som beskrivit det som ett smått under för pengarna. Verkar också väldigt tyst.

Visa signatur

i7 3770K, 8Gb Corsair Vengeance, Asus Sabertooth Z77, Asus GTX 680 DirectCU II OC, OCZ Agility 3 120Gb,
Corsair Force 60Gb, Samsung F3 Spinpoint 1Tb.

Permalänk

Tack för svaren grabbar!
Båda paketen ser bra ut. Är det stor skillnad på cpu kylare eller kan man ta den billigare? Är samsung hddn bättre än WD? Tystare, snabbare?
Behöver man köpa till skruvar och sånt?, får det som tillval när jag köper chassit.

Tror jag nöjer mig med 22tum. Dina alternativ verkar rätt bra, vad tycker ni om denna då? Komplett.se - LG 21,5" LCD W2253TQ-PF

Permalänk
Medlem

Om jag köpt hade jag nog tagit Led skärmen på grund av att den har LED men den är också bra, sen tycker jag då att samsungs skärmar är snyggast. Men som sagt ta den du vill ha, Benq har en billigare 22-tummare med led som kostar 1690:-
Mvh Osbo22