Permalänk
Medlem

GTX465 för 2295:-

Tjo,

Såg att dustin har kampanj på Zotac GTX465 för priset 2295:-. Är detta värt en investering måntro? Har funderat på att köpa ett till GTX260, men detta kostar ju ungefär lika mycket (och köper jag ett till GTX465 senare blir ju det bättre än två GTX260).

Vad tror ni?

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Avstängd

Hade jag haft pengar hade jag kört på det billiga GTX465

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Slå till, det är prisvärt.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att du kan ha tur å låsa upp de till ett GTX 470 http://www.sweclockers.com/forum/4-grafikkort/916211-geforce-... ...kör på ba

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem

Ett GTX465 för de priset är väldigt prisvärt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av snozan:

Med tanke på att du kan ha tur å låsa upp de till ett GTX 470 http://www.sweclockers.com/forum/4-grafikkort/916211-geforce-... ...kör på ba

Nej, inte med ett Zotac. PNY eller PoV är det som gäller för sånt.

Permalänk
Medlem

Hur står det sig mot hd5850 i nyare tester?

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk

man kanske ska slå till:) funderade på att köpa 470, btw är det stor skillnad på 470 och 465?

Permalänk
Medlem

Vad är mer värt, fixa SLI på 465 eller 1 5870?

Visa signatur

| Asus Z97-AR | 1 TB Samsung Spinpoint HD103SJ + Samsung EVO 840 250GB| Intel i7 4790K, 4.00GHZ | Noctua NH-D14 | Corsair HX 750W/80+/Modulära kablar | Fractal DesignDefine R2, Silver | DVD+RW Samsung 22X DL Svart LightScribe | Corsair 4GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL-7-8-7-20/1.65V + Corsair Veng. 2x4GB| GTX 970 MSI

Permalänk
Medlem

Så ni anser alltså att jag bör köpa det? Hmm, kanske blir så. Hade ställt in mig på ett köra GTX260 i SLI, men detta kanske är bättre för framtiden ändå. Hur mycket bättre är ett GTX465 mot ett GTX260 och hur mycket bättre blir de två i SLI mot varandra? Vet att det är svårt att svara på, men ungefärligt

Hur står sig GTX465 mot ATIs motsvarigheter? Motsvarar det 5850, eller är det mer som 5770? Köper helst nVidia, då mitt moderkort stödjer SLI, och inte CF, men om man kan få ett kort från ATI till ungefär samma pris men med bättre prestanda kanske jag får tänka om. Vad tycker ni?

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Hur står sig GTX465 mot ATIs motsvarigheter? Motsvarar det 5850, eller är det mer som 5770? Köper helst nVidia, då mitt moderkort stödjer SLI, och inte CF, men om man kan få ett kort från ATI till ungefär samma pris men med bättre prestanda kanske jag får tänka om. Vad tycker ni?

GTX 465 motsvarar HD5830 men har generellt ett litet prestandaövertag. Däremot är HD5830 rätt mycket billigare, svalare och strömsnålare.
Sapphire Radeon HD5830 HDMI DisplayPort Dual-DVI 1GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Grafikkort (PCI Express)

Permalänk
Medlem
Skrivet av getskägg:

Nej, inte med ett Zotac. PNY eller PoV är det som gäller för sånt.

Mina två sparkle kunde låsas upp till GTX 470 och gav 2500mer poäng i vantage (1kort) båda korten lyckades, inget annat var vid det tillfället klockat.

Visa signatur

7900xtx och 7800x3d är min setup. Så nu vet ni det om jag kritiserar AMD ibland.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Arginj:

Så ni anser alltså att jag bör köpa det? Hmm, kanske blir så. Hade ställt in mig på ett köra GTX260 i SLI, men detta kanske är bättre för framtiden ändå. Hur mycket bättre är ett GTX465 mot ett GTX260 och hur mycket bättre blir de två i SLI mot varandra? Vet att det är svårt att svara på, men ungefärligt

Frågan du kanske bör ställa dig är om du behöver ett GTX 465 i dagsläget?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Du har väl inte tänkt köpa ett helt nytt gtx 260 om du ska köra sli?

Man kan säga att ett gtx 465 presterar ungefär som ett gtx 275.
Nvidia GeForce GTX 465 Review: Right for Rehabilitation - X-bit labs

Permalänk
Medlem
Skrivet av person:

Mina två sparkle kunde låsas upp till GTX 470 och gav 2500mer poäng i vantage (1kort) båda korten lyckades, inget annat var vid det tillfället klockat.

Trevligt! Då finns det hopp i alla fall.

Skrivet av Dinoman:

Frågan du kanske bör ställa dig är om du behöver ett GTX 465 i dagsläget?

Nja, det är väl det... Är egentligen nöjd med mitt GTX260 då jag kan maxa i princip allt jag spelar för tillfället (dock utan AA på de mer krävande spelen). Är väl dock köptarmen som suger som fan, men i något enormt behov är jag väl egentligen inte.

Skrivet av Dani05:

Jo, är lite allergisk mot begagnad elektronik faktiskt. Okej, låter väl ok för den prislappen i alla fall.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dani05:

Skulle tom vilja påstå att det är en hel del bättre än GTX275 iaf i det test du länkade till.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Skulle tom vilja påstå att det är en hel del bättre än GTX275 iaf i det test du länkade till.

Jaha varför är det en hel del bättre än gtx 275 då? Visst 3dmark testen vann 465 på alla punkter.

Men i spel så presterade dom ju väldigt lika. Vissa spel presterade 275 lite bättre medans på andra presterade 465 lite bättre. Sen fanns det ju också spel som det skiljde mer än några fps på bägge sidor.

Men visst det är väl snäppet vassare bättre med tanke på dx11 samt att framtida drivrutiner kan få ut mer av kortet. Men att påstå att det är en hel del bättre än 275 skulle jag nog inte göra just nu ialla fall inte om man tittar på detta test ialla fall.

See det som såhär skulle någon fråga mig om att han/hon vill byta ut sitt nuvarande 275 kort mot ett kraftiagare så skulle jag inte rekommendera ett 465 kort och säga att det är en hel del bättre.
För om jag skulle göra det tror jag dom blir rätt besvikna över resultatet på (exempel) 5 fps mer i spel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dani05:

Jaha varför är det en hel del bättre än gtx 275 då? Visst 3dmark testen vann 465 på alla punkter.

See det som såhär skulle någon fråga mig om att han/hon vill byta ut sitt nuvarande 275 kort mot ett kraftiagare så skulle jag inte rekommendera ett 465 kort. För isåfall skulle jag nog tro att dom blir rätt besvikna över resultatet på (exempel) 5 fps mer i spel.

Nej, det är ju ingen mening precis som du skriver, sedan tittade jag nog för mycket på den ÖK:s stapeln, darav min konstiga bedömning av kortet

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Nej, det är ju ingen mening precis som du skriver, sedan tittade jag nog för mycket på den ÖK:s stapeln, darav min konstiga bedömning av kortet

Ah ok för jag började ju liksom fundera om det var samma test vi tittat på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Läste du vad dem skrev i testet?

"We also found the GeForce GTX 465 to be inferior in some situations to its predecessors, even to the mainstream GeForce GTX 275"

"Yields to GeForce GTX 275 in a number of cases"

Så att det skulle vara en hel del bättre än gtx 275 i det testet får du nog ge en bra förklaring till.

Edit läste 2 rader upp, hade inte uppdaterat webläsaren på ett tag

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Arginj:

Nja, det är väl det... Är egentligen nöjd med mitt GTX260 då jag kan maxa i princip allt jag spelar för tillfället (dock utan AA på de mer krävande spelen). Är väl dock köptarmen som suger som fan, men i något enormt behov är jag väl egentligen inte.

Jo det är ju lite så att det är alltid roligt med uppgradering.

Nu vet jag inte vilka spel du lirar mest, men jag tänkte på det när jag köpte mitt senaste spel; Mass Effect 2, så kunde jag spela i 1920x1200 och med alla effekter aktiverade m.m. Det flyter på alldeles utmärkt med ett 9800GTX.

Det är ju få spel som det krävs ett sådant kraftfullt grafikkort som GTX 465.

Jag tycker personligen att det är ett smartare drag att avvakta till hösten/vintern då ATi troligtvis kommer med en uppdatering på HD5800-serien. Eller till och med vänta till nästa generations Fermi.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av person:

Hur stort minne har du på dina kort?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av person:

Ja ok, Sparkle också då, ASUS har jag också läst om upplåsta.
Det handlar ju iaf om att det måste vara kort med tio minnesmoduler på PCBt. Annars går det inte.

Permalänk
Medlem

Brukar inte inet vara behändiga med att svara på sådan frågor. Om man undrar över ett speciellt märke?

Vet att de var väldigt tillmötesgående när folk ville ha E0 stepping på sina processorer.

Kan vara lönt att slå dem en signal om ni är i valet och kvalet

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tannat:

Brukar inte inet vara behändiga med att svara på sådan frågor. Om man undrar över ett speciellt märke?

Vet att de var väldigt tillmötesgående när folk ville ha E0 stepping på sina processorer.

Kan vara lönt att slå dem en signal om ni är i valet och kvalet

Nackdelen är att det behövs kollas så att det sitter 10 minnesmoduler på kortet. Inte helt lätt för butiken med tanke på att både antistat-påse och kartong är plomberade.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Nackdelen är att det behövs kollas så att det sitter 10 minnesmoduler på kortet. Inte helt lätt för butiken med tanke på att både antistat-påse och kartong är plomberade.

Åh, de har nog kollat lite

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Hd5870@1052/1331

Permalänk
Medlem

Såg detta idag, har varit sugen på att köpa ett HD 5770 för ca 1500 - 1700 kr.

Men detta verkar ju vara ett klockrent köp för pris/prestanda... Enda nackdelen är att jag behöver ett nytt chassi för att få plats med det.

Permalänk
Medlem

Mändag - GTX460 - Håll ut till efter recensionerna.

Visa signatur

Hd5870@1052/1331