Permalänk
Medlem

hej fractal design,
ursäkta om jag är trög men kommer r3 säljas med och utan plexiglas sida eller kommer man vara tvungen att köpa till en sidopanel med plexiglas? jag är väldigt intressera av att köpa ett fractal design chassi om det nu kommer med plexiglas

Permalänk
Medlem

Jag inhandlade mitt Define R2 för uppskattningsvis ett par månader sedan. Angående lukt, så gav chassit ifrån sig en märkbar doft ett par veckor, men avtog sedan till en helt klart acceptabel nivå. Nu är det inget jag tänker på ö h t. De två första veckorna var heller inga problem att leva med.

Bitumenplattorna sitter fortfarande fint på plats, men jag har nu upptäckt att de har "svettats" lite. Då chassit var nytt hade bitumenplattorna en fet yta, vilket är helt naturligt för materialet. Denna feta yta är nu mer åt det flottiga och hala hållet. Detta är inget som påverkar chassits funktion, men gör sidorna mindre trevliga att handskas med. Någon som har tips på hur jag råder bot på detta?
Planen jag har nu är helt enkelt att torka av bitumen med en bit trasa. Tror dock att jag behöver en fuktad trasa med aningen mild såpa eller diskmedel i. Jag misstänker att bitumen kan vara känslig för vissa kemikalier...

För övrigt så ser jag fram emot Fractal Designs kommande produkter. Inte bara de senast presenterade produkterna, utan även framtida. Företagets närvaro här på forumet och dess konsumenters återkommande historier om FD:s kanonservice, oftast i form av kostnadsfria utbytesdelar, är värd en stor eloge! Jag hoppas att denna satsning från företaget lönar sig i längden!

Visa signatur

Under uppdatering. Nästan alltid.

Permalänk

Hej, funderar på ett r3 när det släpps i höst och har en liten fundering:
Kommer det på något sätt kunna gå att få lådan utan några fläktar monterade? Sitter själv på en hel hög med snurror som jag ändå tänker montera in i lådan och tycker det verkar onödigt och smått oansvarigt mot miljön, att först tillverka X antal fläktar för att sedan skeppa de tvärs över jordklotet fast jag ändå inte ska använda dem.
Något sorts "retail"-system som Intel har med sina SSD-diskar. Där man får välja vilken version man vill ha.

Det är alltså inte priset som är det viktiga, någon hunka hit eller dit, utan ur en rent praktisk och miljösynvinkel.

Permalänk
Medlem

När kommer sidan med plexi? Väntar å längtar!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RubberDucc:

Hej, funderar på ett r3 när det släpps i höst och har en liten fundering:
Kommer det på något sätt kunna gå att få lådan utan några fläktar monterade? Sitter själv på en hel hög med snurror som jag ändå tänker montera in i lådan och tycker det verkar onödigt och smått oansvarigt mot miljön, att först tillverka X antal fläktar för att sedan skeppa de tvärs över jordklotet fast jag ändå inte ska använda dem.
Något sorts "retail"-system som Intel har med sina SSD-diskar. Där man får välja vilken version man vill ha.

Det är alltså inte priset som är det viktiga, någon hunka hit eller dit, utan ur en rent praktisk och miljösynvinkel.

Skänk fläktarna till någon bekant miljöbov som behöver 2 nya friska fläktar.
Så kan bekantingen kasta sina strömslukande gammla på återvinningsstationen

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Hej Fractal
Har sett att ni funderar på htpc marknaden. Ett förslag skulle ju kunna vara att göra en lägre variant av erat array chassie för mini-itx

Permalänk

Kommer det komma en plexi sida till FD XL med?

Permalänk
Medlem

Köpte nätagg och chassi från Fractal Design (se sig), men har inte blivit lika nöjd som jag hoppats. Kollar jag igenom hålen till nätagett så ser det riktigt stökigt ut och det ligger någon fast vätska utdroppad lite överallt. Chassit är mycket fint men små detaljer talar om att det ändå är ett budget chassi. Tänker då på bitumenplatta som är ihoptryckt ovanför dvd samt bl a fläktfilter i undermålig kvalité. Allt det där var jag dock beredd på och i sammanhanget så väger fördelarna upp med råge. Tyvärr finns det dock ett stort problem, inga ordentliga instruktionsmanualer. Hur funkar fläktkontrollern? Hur rekommenderas att jag installerar fläktar? Det är något som hade varit bra att få en instruktionsmanual till.

Permalänk
Medlem

Har ni några planer på att tillverka några mindre tower-chassin anpassade till microATX moderkort? Har väldiga problem att hitta något bra och stilrent chassi i den storleken utan att det skall kosta skjortan.

Permalänk
Medlem

Jag måste bara klaga igen på hur dåligt bitumenplattorna i taket sitter, nyligen ramlade även den tredje plattan ned.
Det är ju helt oacceptabelt egentligen hur dåligt dom sitter och borde inte vara så svårt att åtgärda tycker jag.

Synd på ett så otroligt bra och prisvärt chassi i övrigt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kilroy:

Jag måste bara klaga igen på hur dåligt bitumenplattorna i taket sitter, nyligen ramlade även den tredje plattan ned.
Det är ju helt oacceptabelt egentligen hur dåligt dom sitter och borde inte vara så svårt att åtgärda tycker jag.

Synd på ett så otroligt bra och prisvärt chassi i övrigt.

Jag tror att det är rätt så bra fixat i de nyare versionerna.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk

Hej,

Jag undrar hur det går med detta problem, och hur lång tid ni tror det tar? från Kompletts tråd här på Sweclockers:

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Daddykane Visa inlägg
Hej,

Kommer ni ta in fractal design define r2? De verkar vara slut.

Tack
Define r2-serien har dessvärre drabbats av ett tillverkningsfel som påverkar USB-uttagen i fronten. Vi håller just nu på att lösa detta tillsammans med Fractal Design men fram tills att det är löst så har vi tagit bort R2-serien ur sortimentet. De kommer att vara tillgängliga så snart problemet med USB-uttagen är åtgärdat.

Permalänk
Medlem

Och hur vet man om ens chassi är drabbat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daddykane:

Hej,

Jag undrar hur det går med detta problem, och hur lång tid ni tror det tar? från Kompletts tråd här på Sweclockers:

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Daddykane Visa inlägg
Hej,

Kommer ni ta in fractal design define r2? De verkar vara slut.

Tack
Define r2-serien har dessvärre drabbats av ett tillverkningsfel som påverkar USB-uttagen i fronten. Vi håller just nu på att lösa detta tillsammans med Fractal Design men fram tills att det är löst så har vi tagit bort R2-serien ur sortimentet. De kommer att vara tillgängliga så snart problemet med USB-uttagen är åtgärdat.

Det förklarar nog varför inte mina funkar...

Permalänk
Medlem

Är det mer Define R2 påväg till sverige eller är det R3 som gäller?

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Inaktiv

Måste berömma FD för ohyggligt snabb och problemfri hantering av reklamation på en fläkt jag fick med mitt chassi. Inget tjafsande utan ny fläkt kom på posten inom 2 dagar. Så ska det funka!

Sen undrar jag om det finns några planer på att lansera en HTPC-låda som tar ATX-kort? Fanns en sån i samma fina design som FD's övriga lådor skulle det genast bli ett köp!

Permalänk
Fractal Design

Konichiwa: Den sista R2-sändningen ankommer till Sverige i dagarna. Därefter kommer R3 i mitten av augusti.

Juggernawt: HTPC-låda finns i planeringsstadiet, dock blir det nog dock först en för mATX.

Permalänk
Medlem

Kommer alle Fractal Design R3ene til å ha rød LED? Eller er det bare den hvite modellen?

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Kilroy:

Och hur vet man om ens chassi är drabbat?

Skicka ett PM till oss, så hjälper vi dig.

Permalänk
Medlem

Hur fungerar garantin på mitt Integra 500w om man sleevar och kanske sätter kontakter i början av sladdarna som inte används så att man kan koppla bort dem?
Mycket bra budget nätaggregat, fungerar perfekt

Permalänk
Medlem

Hej, jag ville ha min fractal design fläkt som insug längst ner i mitt chassi, men då den suger in luft så gör den missljud i mitt Define R2, hur/vad ska jag göra med den fläkten så den inte låter? Den hänger som ner och tar i då den är "upp och ner". Kan ni byta den eller är det bara att acceptera att den inte kan suga in luft från golvet?

Visa signatur

Facebookdatorn:: Define R6 TG, Aourus Master Z390, 8700K 5.0GHz, 32GB RAM 2666MHz, 2x RTX2080, Samsung C32HG70, 250GB 970 SSD, 500GB 860 SSD + 2TB WD Green, 2TB WD Red
Bild: Nikon D300s m. grepp, Nikon D700 m. grepp, Nikon D3000 IR-konverterad, SX60HS, FZ200, FZ300, EOS M, SB910, 24-70 f/2.8, 50mm f/1.8 mm. Hero 3 Black, Hero 4 Black, Hero 4 Silver Övrigt: Laptop U500VZ-CM083H m. 12GB RAM. HTPC: Äldre i5 1080TI, 32GB Ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av of-doom:

Det förklarar nog varför inte mina funkar...

Jag har en kabel över till frontpanelen, jag kan skicka den till dig mot frakt!

Visa signatur

Facebookdatorn:: Define R6 TG, Aourus Master Z390, 8700K 5.0GHz, 32GB RAM 2666MHz, 2x RTX2080, Samsung C32HG70, 250GB 970 SSD, 500GB 860 SSD + 2TB WD Green, 2TB WD Red
Bild: Nikon D300s m. grepp, Nikon D700 m. grepp, Nikon D3000 IR-konverterad, SX60HS, FZ200, FZ300, EOS M, SB910, 24-70 f/2.8, 50mm f/1.8 mm. Hero 3 Black, Hero 4 Black, Hero 4 Silver Övrigt: Laptop U500VZ-CM083H m. 12GB RAM. HTPC: Äldre i5 1080TI, 32GB Ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av david311:

Jag har en kabel över till frontpanelen, jag kan skicka den till dig mot frakt!

Det var väldigt snällt men jag behöver den iaf inte Så spara den till någon som använder usb offta

Kul med folk som orkar engagera sig för andras väl! Creeds till dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av of-doom:

Det var väldigt snällt men jag behöver den iaf inte Så spara den till någon som använder usb offta

Kul med folk som orkar engagera sig för andras väl! Creeds till dig

Inga problem!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Problem med chassi

Hej Fractal Design, jag inhandlade ett chassi från NetOnNet som heter Define R2.
När jag kom hem så såg jag att ena fläkten fattades samt att usb kabeln var helt urflippad och nu har förstört min kingston ssd disk som jag använder som extern disk.
Bitumen plattorna på insidan släpper även hela tiden och det är glapp i start knappen.

Netonnet vägrar hjälpa mig och hänvisar till er (CapTech). Efter ett samtal med er så skulle jag åka till butiken för att få en ny burk men de vägrar fortfarande byta ut den.

Vad ska jag göra och hur ska jag göra med min ssd disk?

Och nej mitt användarnamn har ingen koppling till Fractal Design utan namnet på min 14 år gammla hund.

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Koog:

Kommer alle Fractal Design R3ene til å ha rød LED? Eller er det bare den hvite modellen?

Det är bara den vita som kommer att ha röd LED.

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Normano:

Hur fungerar garantin på mitt Integra 500w om man sleevar och kanske sätter kontakter i början av sladdarna som inte används så att man kan koppla bort dem?
Mycket bra budget nätaggregat, fungerar perfekt

Normalt sett gäller ju att alla modifikationer av produkten upphäver garantin. Vi är dock inte omöjliga och gäller det bara yttre kosmetiska förändringar som bevisligen inte kan ha något att göra med ett eventuellt garantifel, så hjälper vi såklart till.

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av david311:

Hej, jag ville ha min fractal design fläkt som insug längst ner i mitt chassi, men då den suger in luft så gör den missljud i mitt Define R2, hur/vad ska jag göra med den fläkten så den inte låter? Den hänger som ner och tar i då den är "upp och ner". Kan ni byta den eller är det bara att acceptera att den inte kan suga in luft från golvet?

Vänligen kontakta support@fractal-design.com för att lösa den här frågan.

OBS till alla användare på forumet, använd inte denna tråd för supportärenden. Vi hänvisar där till vårt kontaktformulär på webben, ni får där snabbare och bättre hjälp!

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Fractal:

Hej Fractal Design, jag inhandlade ett chassi från NetOnNet som heter Define R2.
När jag kom hem så såg jag att ena fläkten fattades samt att usb kabeln var helt urflippad och nu har förstört min kingston ssd disk som jag använder som extern disk.
Bitumen plattorna på insidan släpper även hela tiden och det är glapp i start knappen.

Netonnet vägrar hjälpa mig och hänvisar till er (CapTech). Efter ett samtal med er så skulle jag åka till butiken för att få en ny burk men de vägrar fortfarande byta ut den.

Vad ska jag göra och hur ska jag göra med min ssd disk?

Och nej mitt användarnamn har ingen koppling till Fractal Design utan namnet på min 14 år gammla hund.

Vänligen kontakta support@fractal-design.com för att lösa den här frågan.

OBS till alla användare på forumet, använd inte denna tråd för supportärenden. Vi hänvisar där till vårt kontaktformulär på webben, ni får där snabbare och bättre hjälp!

Permalänk
Medlem

En fråga till er på Fractal Design. Nu när kommande R3 är på G så undrar jag om ni har planer på att släppa chassiet med blank vänster sida? Om ni inte förstår vad jag menar så vill jag ha vänstra sidopanelen utan fläktplats eller om det finns möjlighet att köpa till sidopanel utan fläktplats?. Det är en sak som jag strör mig på med R2an.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late