Permalänk
Medlem

Define R2 - Project BWB

Edit 3 : Lagt till nya bilder, och information om systemet och mig.

______________________________________________________________________________
Project Black White Blue

För det första är jag en 30+are. Kanske många fler som är. har alltid överklockat och haft mig. Men aldrig brytt mig om hur saker ser ut. Men jag började tycka om detta efter jag såg Sacks och Jazids byggen (Stor cred till er). Efter detta vart jag frälst. Och detta är mitt första riktiga försök till ett seriöst bygge. Men med detta så känner jag mig nu "nästan" färdig med mitt system. Alltid nått som kan förbättras dock.

Så Betygsätt gärna och kom med kommentarer.
Och har en hel del mer bilder som jag kommer lägga upp med tiden. Så titta gärna in igen.

Ja, inte mycket mer att säga just nu. Bilderna talar för sig själv. Men kom gärna med frågor och synpunkter.

Mvh
Rizzt

______________________________________________________________________________
Fakta:

Jag har vänt fläktarna!
Måste nog förtydliga lite här. Eftersom många skakar på huvudet åt att jag vände på fläktarna.
Detta gjorde jag för att Radiatorn fram drog in för varm luft innuti chassit. Har ca 40 grader åt det hållet. Vänder jag på fläktarna så luften från främre radiatorn blåser ut fram så går temperaturen ner till 30. Enkelt val eller hur? Och nu har även minnen och dess omgivning det svalare, då dom också blev rätt varma av att luften betydligt höjde temperaturen på komponenterna. Nu vet ni varför jag gjort som jag gjort. Ett tips för er därute.

Många har frågat om min blåa etikett på nätaggregatet.
Jag har gjort så att jag tagit av originalet och scannat. Sedan modifierat den i Photoshop. Efter detta skrivit ut på etikett papper och laminerat (Går utmärkt med vanlig 50mm tejp, om man är noggrann).

_______________________________________________________________________________
Systemet:

Låda: Fractal Design Define R2
Cpu: Intel i5-750 @ 3800
Moderkort: Asus P7P55D
Minne: Corsair XMS3 4GB @ 1600
Grafik: Asus RADEON HD 5850 @ 900, 1100
Nätdel: Corsair HX520
System disk: Intel X25-M G2 80Gb
Lagrings disk: Western Digital Black 640Gb

Kylning:

Scythe 120mm Gentle Typhoon 1150rpm fläktar x4
EK-Supreme LT Acetal universal, CPU block
EK-FC5850 - Acetal, GPU block
EK-DCP 2.2 Pump med EK-Reservoir Combo DCP 2.2 reservoar
EK-CoolStream RAD XT 240 radiator, fram
EK-CoolStream RAD XT 120 radiator, bak
Masterkleer 10/16 UV White slang.

Temps: 35-40 idle. 50-55 Load på CPU något mindre på GPU(!)

Övrig Hårdvara:

Asus VW 222 Skärm
Logitech G500 mus
Logitech UltraX Premiuim tangentbord
Creative Inspire T3100 högtalare
Canon Pixma IP3000 skrivare
______________________________________________________________

Define R2 - Project BWB

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Lite tunna slangar, annars riktigt fint!

Permalänk
Medlem

blev ju nice..

Visa signatur

AMD FX-Series FX-8370 4,3GHz Socket AM3+-Corsair Hydro iCUE H100x RGB Elite 240mm-Asus TUF Sabertooth 990FX R3.0-Corsair XMS3 Vengeance Black DDR3 1600MHz 4x4GB-Asus Radeon RX 7700 XT TUF Gaming OC Edition HDMI 3xDP 12GB-OCZ Vertex 4 250Gb-Corsair 1200AX-CoolerMaster CmStacker-Win8x64-Vantage P20600-Fire Strike 24000

Permalänk
Medlem

Har du dammfiltren för fläktar som blåser utåt?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Har du dammfiltren för fläktar som blåser utåt?

Kom också att tänka på det, men bilden kanske är ifrån när han hade utblås i fronten, och därmed luftintag på baksidan ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lambi:

Kom också att tänka på det, men bilden kanske är ifrån när han hade utblås i fronten, och därmed luftintag på baksidan ?

Så är det nog. Jag hade inte läst beskrivningen helt.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Snyggt, tycker att du har gjort ett bra jobb.

Permalänk

Väldigt fint sleevade du hela agget ? hade varit kul att se, skulle som andra vela veta om det sitter filter på intagen.

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt, du fick till sleeves riktigt snyggt ihop med moderkortet!

Som det står i beskrivningen och kommentarer på bilderna så är det filter på alla intagen

Permalänk
Medlem

Mycket fint bygge, sleeves och allt

full pott från mig!

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Medlem

som sakt... som han skrev "Så jag vände på steken och lät luften komma bakifrån och toppen."
Ja.. varför inte

Visa signatur

AMD FX-Series FX-8370 4,3GHz Socket AM3+-Corsair Hydro iCUE H100x RGB Elite 240mm-Asus TUF Sabertooth 990FX R3.0-Corsair XMS3 Vengeance Black DDR3 1600MHz 4x4GB-Asus Radeon RX 7700 XT TUF Gaming OC Edition HDMI 3xDP 12GB-OCZ Vertex 4 250Gb-Corsair 1200AX-CoolerMaster CmStacker-Win8x64-Vantage P20600-Fire Strike 24000

Permalänk
Medlem

Förbannat snyggt!

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Proffsmoddare

Mycket snyggt gjort mannen. Det är alltid svårt att dra slang, balansera färgerna osv, jag tycker att du klarade det galant. Det är ju lite synd att pump>cpu går över hela skiten, men det finns ju inte så mycket att göra åt det alla gånger.

Allt som allt, ett riktigt välgjort system i ett Fractal-Design R2, inte många som lyckas med det. Och den vita sleeven mitt i allt ger lite extra krydda och originalitet, mycket finurligt.

Byggen blir aldrig klara, 50 spänn på att du kommer pilla i datorn redan ikväll.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk

Snyggt, lite udda med fläktgaller överallt men det kan vara snyggt det med : D
Kan man få se någon mer bild på hur din adapter ser ut monterad? skulle vara kul

Visa signatur

-Sir, we are surrounded -Excellent, we can attack in any direction
Amd 2500+, 1gb, 500gb http://www.sweclockers.com/album/?id=4244

Permalänk
Medlem

Jag gillar färg valet Körde ungefär likadana färger i mitt bygge.
http://www.sweclockers.com/galleri/5591-lite-mod-och-vattenky...

Permalänk

Snyggaste R2 bygget jag sett sjukt snyggt måste jag tillochmed säga,

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Väldigt fint sleevade du hela agget ? hade varit kul att se, skulle som andra vela veta om det sitter filter på intagen.

Japp, jag sleevade hela agget. Trodde inte först att 30m skulle räcka, men jag räknade noga. Och inte något gick till spillo. har nog ca 50cm sleeve kvar. hehe, Kan ta ett kort och lägga upp om du vill se. Ska se när jag hinner.

Skrivet av sack:

Mycket snyggt gjort mannen. Det är alltid svårt att dra slang, balansera färgerna osv, jag tycker att du klarade det galant. Det är ju lite synd att pump>cpu går över hela skiten, men det finns ju inte så mycket att göra åt det alla gånger.

Allt som allt, ett riktigt välgjort system i ett Fractal-Design R2, inte många som lyckas med det. Och den vita sleeven mitt i allt ger lite extra krydda och originalitet, mycket finurligt.

Byggen blir aldrig klara, 50 spänn på att du kommer pilla i datorn redan ikväll.

Tackar, Det är ju trots allt första "riktiga" projekt jag har satt mig in i. Byggt datorer hela mitt liv. Men det är ni alla, inklusive dig som fått mig till att "styla" datorn. hehe

Jo, hittar säker nått jag vill förbättra. Är som du säger inte helt nöjd med dragningen av slangarna. Får nog inköpa lite anslutningar, typ 90grader och 45graders. Då kanske jag kan få till det lite bättre. En lite större reservoar skulle också vara snyggt under ATX sleevningen.

Skrivet av 427_Cobra_Jet:

Snyggt, lite udda med fläktgaller överallt men det kan vara snyggt det med : D
Kan man få se någon mer bild på hur din adapter ser ut monterad? skulle vara kul

Fläktgaller var jag också imot. Men så testade jag bara för skoj. Och tyckte det var lite coolt. Vart snyggt med vitt också som kontrast mot de svarta radiatorerna.

Ska ta en bild på adaptern monterad så får du se.

Skrivet av Watte^:

Jag gillar färg valet Körde ungefär likadana färger i mitt bygge.
http://www.sweclockers.com/galleri/5591-lite-mod-och-vattenky...

japp, såg ditt galleri. Var lite ifrån det jag valde just blå sleeve. Tänkte ta vit först.

Jag får tacka alla för det goda omdömet. Sånt är altid kul att höra. Och det triggar en till att bygga vidare.

Mvh
Rizzt

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk

har me bytt ut logon på mitt HX agg :D, hur gjorde du?

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arne-Mohammed:

har me bytt ut logon på mitt HX agg :D, hur gjorde du?

Ja just! tack vare dig, haha. Om du kollar bilden under så har jag skrivit en rad om just det.

Jag scannade in och redigerade i PS. Sedan skrev jag ut på etikett papper. Funkar underbart och snyggt blir det ju.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Varför har du fläktarna så? Är det inte bättre att ha utblås där bak?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goo5e:

Varför har du fläktarna så? Är det inte bättre att ha utblås där bak?

Om du läser så så får du svar. Blir ca 40 grader i burken med det "vanliga" sättet. Satt jag dom åt andra hållet vart det 30.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Rizzt:

Tackar, Det är ju trots allt första "riktiga" projekt jag har satt mig in i. Byggt datorer hela mitt liv. Men det är ni alla, inklusive dig som fått mig till att "styla" datorn. hehe

Jo, hittar säker nått jag vill förbättra. Är som du säger inte helt nöjd med dragningen av slangarna. Får nog inköpa lite anslutningar, typ 90grader och 45graders. Då kanske jag kan få till det lite bättre. En lite större reservoar skulle också vara snyggt under ATX sleevningen.

Alltid kul att höra att man varit någon form av inspiration för någon. CL[M]EAN-MACHINE var också mitt första riktiga projekt. Alla ska vi ju börja någonstans, kanske är detta början på någonting riktigt intressant?

I mina ögon kan ingenting bli riktigt klart, man kan vara nöjd, eller sakna inspiration och motivation till att arbeta vidare, men det är ju helt andra saker. Min drivande kraft just nu är att jag vill ha en stationär dator att sitta vid. Aldrig mer ska jag vara mellan datorer så att säga. En större reservoar är det som jag ttcker saknas, och det råder ju bot på din slangdragning också. En EK Multioption 250 res skulle passa fint. Det och några 90* eller 45* adaptrar. Sen kan man ju alltid leka med mesh, aluminium och plexi/acryl och göra mycket kul och originella grejer.

Lycka till mannen.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Skrivet av Rizzt:

Ja just! tack vare dig, haha. Om du kollar bilden under så har jag skrivit en rad om just det.

Jag scannade in och redigerade i PS. Sedan skrev jag ut på etikett papper. Funkar underbart och snyggt blir det ju.

haha, jaha exakt så gjorde jag med :D, dock så tror jag att jag måste limma min logo me nått slags lim, för när jag drar ca 900w från mitt agg så blir de riktigt varmt, och så släpper logon lite i kanterna

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Medlem
Skrivet av sack:

Alltid kul att höra att man varit någon form av inspiration för någon. CL[M]EAN-MACHINE var också mitt första riktiga projekt. Alla ska vi ju börja någonstans, kanske är detta början på någonting riktigt intressant?

I mina ögon kan ingenting bli riktigt klart, man kan vara nöjd, eller sakna inspiration och motivation till att arbeta vidare, men det är ju helt andra saker. Min drivande kraft just nu är att jag vill ha en stationär dator att sitta vid. Aldrig mer ska jag vara mellan datorer så att säga. En större reservoar är det som jag ttcker saknas, och det råder ju bot på din slangdragning också. En EK Multioption 250 res skulle passa fint. Det och några 90* eller 45* adaptrar. Sen kan man ju alltid leka med mesh, aluminium och plexi/acryl och göra mycket kul och originella grejer.

Lycka till mannen.

Jo, tror jag ska dra om pump slangen så den går jämsides med slangen från GPU till 240 radiatorn. vad tror du om det?

Tror ni att om jag tex köper mig en reservoar 250 basic, att man kan skruva på den direkt på Combo reservoaren till pumpen. Alltså att bara byta "glaset" på pumpen som jag har det till ett längre. Och plugga båda hålen i botten och sen dra in vattnet däruppe.
Hoppas EK har nån standard på sinna reservoarer. Med samma gänga och omkrets.
Om nu detta är möjligt slipper jag en slang och då tänkte jag vinkla in pumpen så att den står snett i chassit. Svårt att förklara. Men jag tror det kan bli rätt bra.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Rizzt:

Jo, tror jag ska dra om pump slangen så den går jämsides med slangen från GPU till 240 radiatorn. vad tror du om det?

Tror ni att om jag tex köper mig en reservoar 250 basic, att man kan skruva på den direkt på Combo reservoaren till pumpen. Alltså att bara byta "glaset" på pumpen som jag har det till ett längre. Och plugga båda hålen i botten och sen dra in vattnet däruppe.
Hoppas EK har nån standard på sinna reservoarer. Med samma gänga och omkrets.
Om nu detta är möjligt slipper jag en slang och då tänkte jag vinkla in pumpen så att den står snett i chassit. Svårt att förklara. Men jag tror det kan bli rätt bra.

EK säljer bara rör, och det tar inte lång tid att få sakerna direkt ifrån dem. Släng iväg ett mail till Eddy på Ek så berättar han om gängan. Ta ett rör och en botten, sen sätter du den på din kombo där. Sen tar du från CPU - RES
Och PUMP - 240 Rad. Om det går. Då har du väl en schysst loop utan massa överbliven slang?

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem

Satiken, precis det jag har planerat göra med mitt r2 ^^ kul att se det gjort möjligt. Väldigt intresserad av din radiator"adapter"

Permalänk
Medlem
Skrivet av N4kame0:

Satiken, precis det jag har planerat göra med mitt r2 ^^ kul att se det gjort möjligt. Väldigt intresserad av din radiator"adapter"

Kan ju alltid lägga upp ritningen till dig/er som är intresserade. Tänkte göra den med CNC-fräs först. Men det slutade med att polaren som jobbar med CNC hade semester i Thailand. Så jag tog saken i egna händer. Inte lika snyggt. Men men. Går ju alltid göra om det om man vill. Syns inte så väl ändå.

..

Beställt tjockare slangar nu iaf och 90 graders kopplingar. Märkte att jag fått några "kinkar" på slangarna. Och det gillar vi inte.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Tack gärna, sitter o finslipar mitt r2 under sommaren ^^. De ritningarna hade vart guld värda

Permalänk
Medlem

Hade samma tema på mitt nya bygge, du hann bara före mig med bilderna
Har dock inte vattenkylning, körde på noctua så det är det enda som sticker ut lite ur färgerna.. Noctuas fläktar

Men väldigt snyggt bygge!! (y)

Visa signatur

| AMD 8350 8-Core || Asus R9 270X ||
Corsair 8Gb 1866MHz || Asus Sabertooth 990FX R2.0 || Corsair CS750M ||
Windows 8.1 x64 ||

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt!

Skrivet av knegil:

Hade samma tema på mitt nya bygge, du hann bara före mig med bilderna
Har dock inte vattenkylning, körde på noctua så det är det enda som sticker ut lite ur färgerna.. Noctuas fläktar

Du kan ju bygga datorn med rost och fyllespya som tema. Då passar fläktarna perfekt.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario