AMD gör nytt förlustkvartal

Permalänk

Köpte ett 5850 kort för ett tag sedan och nyligen uppdaterade till min x6 cpu, så lite stöd får de iallafall=) speciellt eftersom de är billigare=)

hoppas på mer konkurens=)

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Inaktiv

De gick med vinst men de hade några omkostnader med global foundries (kommer inte ihåg vad det var men det lät som en gångs sak). Så profiten är där normalt.

Permalänk
Medlem

När AMD Bulldozer släpps kommer det säkert gå mycket plus. Teoretiskt iaf...

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Hoppas det går bra för AMD. Bra med starka konkurenter.

Visa signatur

-En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande
-Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rymdvanilj:

Ja, det konceptet gillar jag.

Det gjorde Porsche i samband med lanseringen av Boxster och nedläggningen av 928 i en period när det såg väldigt mörkt ut för tillverkaren. De rensade bort diverse chefslager i administrationen och gick rakt på business - att producera schyssta sportbilar!

Dock vet jag inget om AMD:s uppbyggnad, men om det går att göra en Porsche-manöver så bör den ju göras tycker jag!

Fler och bättre ingenjörer mindre chefer (slipsnissar) låter som ett bra koncept det skulle göra företaget mer dynamiskt.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, instead the palace becomes a circus.”

Permalänk
Avstängd

INTEL vill nog helst att AMD skall göra mycket förlust så att de inte har råd med NÅGON utveckling alls, då kan intel dra ifrån längre och det är en ond cirkel..

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk
Medlem

Förmodligen har den vinsten som borde ha funnits investerats i utveckling av nya produkter för att komma ikapp intel konkurrensmässigt.

Permalänk
Medlem

Beror inte Q1's fina siffror på böterna som intel fick betala till AMD?

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasted:

Hoppas det går bra för AMD. Bra med starka konkurenter.

Håller med. Kör mest med Intel själv men ser gärna att AMD blir lite starkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1mike20:

Jo.

Citat:

Processortillverkaren Intel betalar 1,25 miljarder dollar, motsvarande över 8,5 miljarder kronor i en uppgörelse med den främsta konkurrenten AMD.

Intel betalar AMD mångmiljardbelopp - Computer Sweden

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Fler och bättre ingenjörer mindre chefer (slipsnissar) låter som ett bra koncept det skulle göra företaget mer dynamiskt.

Mjo, det finns många exempel på företag med en upp-och-ned-vänd struktur (få ingenjörer med många chefer).
I mitt förra jobb kunde man följa herarkin med hur många chefer man hade, jag var långt ner och hade således bara tre till fyra chefer, min avdelningschef hade 5 till 7 chefer, fabrikschefen hade i runda slängar 10 till 12 chefer... Att saker och ting blev gjorda överhuvudtaget kan man tacka målmedvetna ingenjörer för.

Att AMD går med förlust är ju lite märkligt, de har bra produkter och säljer mycket grejor...undrar vad problemet är? Dyr utveckling av nästa generations grafikkort?

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Skrattretande dåligt resultat, de andra halvledarjättarna presenterar väldigt bra kvartal pga den ekonomiska återhämtningen.
INTEL presenterade precis den största vinsten på 40 år och amd lyckas inte ens få in lika mycket pengar som de gör av med, va fan sysslar de med?

Dags att äntligen kasta in handduken kanske?

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Skrattretande dåligt resultat, de andra halvledarjättarna presenterar väldigt bra kvartal pga den ekonomiska återhämtningen.
INTEL presenterade precis den största vinsten på 40 år och amd lyckas inte ens få in lika mycket pengar som de gör av med, va fan sysslar de med?

Spontant är det negativt för oss konsumenter om företagen gör för stora vinster... Det betyder att vi har betalat för mycket för produkterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1mike20:

Joo, men det skulle ha blivit vinst förra kvartalet ändå.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Relik 📜

Bötesbeloppet räknades dock in till Q4 2009 (som därför blev svarta siffror). Q1 2010 stod AMD på "egna ben".
http://www.sweclockers.com/nyhet/10424-amd-gor-forsta-vinstkv...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Bötesbeloppet räknades dock in till Q4 2009 (som därför blev svarta siffror). Q1 2010 stod AMD på "egna ben".
http://www.sweclockers.com/nyhet/10424-amd-gor-forsta-vinstkv...

Okej men kommer inte Intel pengarna in även i Q1 2010 eller gjorde AMD av med dom?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd

Jag förstår inte riktigt, jag tycker AMD går med förlust varje kvartal, något enstaka kvartal gör dom vinst, men går back det + mer det följande.

Borde inte det leda till Konkurs/nedläggning eller nått?

Permalänk
Skrivet av flukke:

Skojar du med oss?
Kolla in detta: IDC: AMD lost some CPU market share in first quarter - The Tech Report

Vad förväntar du dig? Att AMD ska omsätta mer än Intel? Att man ska gå + varje kvartal? Tror du att tex Nvidia skulle klara att gå + med så lite marknadsandelar? Intel är så mycket större att det nästan är skrattretande. Denna marknaden är inte frisk överhuvudtaget den är uppköpt. Vi har sett det innan angående deras "affärsmetoder" jag tycker det är så fruktansvärt illa när man attackerar AMD och påstår att dem bannu mig ska göra bättre ifrån sig. Är du också en av dem som tror att marknaden skulle vara bättre utan AMD? Jag ber dig att tänka om innan du påstår att dem ska kasta in handduken.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT I W10
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X I Ubuntu 24.04.3
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti I W11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av r3mpuh:

Jag förstår inte riktigt, jag tycker AMD går med förlust varje kvartal, något enstaka kvartal gör dom vinst, men går back det + mer det följande.

nja, de fick ju 1.5 miljardel dollar från intel, om de har överlevt företaget så här länge så är det bara att köra på ;). förlusten berodde väl på nån engångskostnad?

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

För alla som säger att AMD är kassa för att de går med förlust hela tiden och att de borde kasta in handduken.

AMD finns kvar tack vare ett par rika schejker och andra sponsorer med mycket pengar och om de har fått pengar hittills bör det knappast ändras när det går bättre och bättre hela tiden.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av adolf512:

INTEL vill nog helst att AMD skall göra mycket förlust så att de inte har råd med NÅGON utveckling alls, då kan intel dra ifrån längre och det är en ond cirkel..

Fel, om ingen utveckling sker från amds sida så behöver intel inte dra ifrån längre utan kan sälja dyra "gamla" processorer med ännu mer vinst. Mao riktigt illa för oss konsumenter.

Se bara på hd5800 serien, de är ju tamefan dyrare nu än när de lanserades.

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur pass mycket större företag Intel är än AMD så tycker jag inte det är särskilt konstigt att AMD ligger efter. När de väl hade ett teknisk försprång så var det Intels fulspel som satte stopp. Visst blev det en förlikning och mycket pengar till AMD, men om Athlon hade fått göra sitt mot usla Pentium så vet man inte riktigt var AMD (och Intel för den delen) stått idag.

De som tycker att AMD ska kasta in handuken är inte särskilt snabba i huvudet. Det är knappast så att Intel sysslar med välgörenhet. Försvinner konkurrensen så blir det lägre utvecklingstakt och höga priser.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av storsnusaren:

Fel, om ingen utveckling sker från amds sida så behöver intel inte dra ifrån längre utan kan sälja dyra "gamla" processorer med ännu mer vinst. Mao riktigt illa för oss konsumenter.

Se bara på hd5800 serien, de är ju tamefan dyrare nu än när de lanserades.

de gör säkert utveckling för att minimera risken för att AMD skulle komma ikapp, när AMD tillslut kursar kan intel ältligen höja priserna på sina modeller och börja tjäna ÄNNU mer pengar.

AMD har ju bekräftat radeon 6xxx.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av adolf512:

de gör säkert utveckling för att minimera risken för att AMD skulle komma ikapp, när AMD tillslut kursar kan intel ältligen höja priserna på sina modeller och börja tjäna ÄNNU mer pengar.

AMD har ju bekräftat radeon 6xxx.

Varken amd eller nvidia har ju kursat så ja självklart.

Permalänk
Hedersmedlem

Trolleri samt personliga och/eller ovidkommande diskussioner kan med fördel skötas via pm.

Permalänk
Medlem

Inget AMD = Monopol för Intel? Regler och lagar mot monopol?

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fire_Ice:

För alla som säger att AMD är kassa för att de går med förlust hela tiden och att de borde kasta in handduken.

AMD finns kvar tack vare ett par rika schejker och andra sponsorer med mycket pengar och om de har fått pengar hittills bör det knappast ändras när det går bättre och bättre hela tiden.

Vet inte ifall du räknade in mig i "alla" men, var sa jag att amd är "kassa"?

AMD måste skaffa sig fler volontär arbetande fanboys till marknadsföring så kanske de går plus!

/r3mp

Permalänk
Skrivet av MooDHooDs:

Spontant är det negativt för oss konsumenter om företagen gör för stora vinster... Det betyder att vi har betalat för mycket för produkterna.

+1

helt rätt intel tar för mycket.. där av deras vinst, amd ligger lågt därav deras "förlust"

kanske inte riktigt men det ligger något i det.. själv föredrar jag AMD då deras priser är bättre även vid uppdatering intel byter för ofta!

men men smak sak som det mesta..

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem

Inte direkt svårt att tänka lite innan man yttrar sig, de hade en stor vinst förra kvartalet och nu går de i förlust, det spelar ingen roll eftersom att de har en bra marginal genom att de gått i vinst det första kvartalet. De satsar givetvis pengarna på utveckling, dessutom så var gfx-korten "heta" när den först släpptes men nu börjar de bli något utdateradade. Personligen tycker jag att det ser bra ut för AMD och om de får till 6000 serien och fusion kommer de investerade pengarna mångadubblas.
Tänk lite innan ni snackar... Varför skulle de ha massa pengar som liggandes istället för att satsa det på utveckling speciellt när de behöver komma ikapp!
De skötte 5000 serien hur bra som helst medans nvidia gjorde bort sig vilket på sikt kommer att stärka AMDs varumärke (om 6000 serien är stabil).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Mjo, det finns många exempel på företag med en upp-och-ned-vänd struktur (få ingenjörer med många chefer).
I mitt förra jobb kunde man följa herarkin med hur många chefer man hade, jag var långt ner och hade således bara tre till fyra chefer, min avdelningschef hade 5 till 7 chefer, fabrikschefen hade i runda slängar 10 till 12 chefer... Att saker och ting blev gjorda överhuvudtaget kan man tacka målmedvetna ingenjörer för.

Nu spekulerar jag rätt mycket men jag tror AMD är ett mer ingenjörsdrivet företag. Dirk Meyer är ju ingenjör från början (var med i utvecklingen av Alpha och ledde designen av Athlon). Även den förre VD:n Hector Ruiz har ingenjörsbakgrund.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W