Permalänk
Medlem

Bluescreen, problem med ram?

Försöker konfigurera mina minnen rätt.

Moderkort: gigabyte 890gpa-ud3h
Minnen: Corsair 4GB (KIT) 1600MHz XMS3 (Corsair 4GB (KIT) 1600MHz XMS3 - Inet.se)

Det står på minnena att de rekomenderas till i7 och i5.

Om jag kör allt på auto i bios så verkar datorn köra stabilt. Den kör då minnena på x6.66 (1333MHz). Om jag manuellt ändrar till x8.00 (1600MHz) så verkar det som det blir problem. Datorn bootar utan problem och kör ett tag, men ibland så får den bluescreen och startar om (hinner inte läsa vad det står på bluescreenen). Jag gissar att det är minnesproblem som orsakar omstarterna.

Klarar kortet inte av att köra minnena i 1600MHz eller måste jag bara konfigurera dom rätt? Isåfall vad ska jag ha för inställningar i BIOS?

Oerhört tacksam för er hjälp!

Gigabyte 890gpa-ud3h, konfigurera minnen
Permalänk

du måste ge dom mer kräm, standard inställningen är nog 1,5v men minnena vill nog ha lite mer för att gå i 1600MHz,,typ 1,6-1,65v

Visa signatur

[cm Storm Trooper][GA-Z68X-UD5][8gb corsair Vengeance 1866mhz][Intel I7 2600K]
[corsair H100][Asus GTX 580 DcuII][corsair TX 850w]
[ HTPC.. nzxt duett][ GA-M720-US3][4gb a-data 800mhz][ athlon2 x3 455][ xfx hd 5770][LG b-ray][ corsair 400w]

Permalänk
Medlem

Jag gissade det också. Den kör som du säger på 1.5v.

Sen undrar jag angående latencyn, det står ju att den ska köra 7-8-7-20. Men om jag kollar i CPU-Z så säger den såhär

Det stämmer även överens med vad som står i BIOS. Behöver det också justeras?

edit: Det viktiga är väl egentligen, behöver jag bry mig? Eller kan jag bara låta den vara på auto och köra minnena i 1333MHz och med den latencyn som bilden visar, hur mycket prestanda förlorar jag på det? Hittade det här i ett annat forum: "AMD officially only supports 1333 ram. Anything over that is considered an over clock."