Optimera Corsair Obsidian 800D för luftkylning utan moddning!

Permalänk
Medlem

Optimera Corsair Obsidian 800D för luftkylning utan moddning!

Hej, i samband med att komplett har 48% rea på Corsair Obsidian 800D kommer jag och säkert många fler köpa hem detta chassi.
För de som inte vill köra luftklyning men vill köpa till fläktar för att göra det så bra luftkylt som möjligt kan vi diskutera vad som är bäst här.
(och jag behöver hjälp också )

Med h50! (Kom med idér detta är bara spotant, samt hur man ska göra med botten fläkten)
1. De tre fläktarna i taket som utblås, bak fläkten som inblås (med h50)
2. Som ovan fast med bak som utblås
3. De tre fläktarna i taket som utblås, (en av dom med h50) bakre fläkten som inblås
4. Som ovan fast bak med utblås
5. De tre fläktarna i taket som inblås, (bakre fläkten som inblås med h50)
6. Som ovan fast bak med ublås

Vad blir bäst? När jag får hem chassit kommer jag sitta och pilla men är det någon som har det som spotant kan säga vad som är bäst? att skapa ett positivt lufttryck verkar onekligen intresant!

Med detta säger jag godnatt, (kommer ligga och fundera in i sömnen)
mVH

Permalänk
Medlem

Skriver för att kunna kommer tillbaka hit och se svar, borde kunna hämta det imorgon!

Permalänk
Medlem

Mycket beror på hur starka fläktar du sätter i chassit.
Men personligen, så funderar jag på denna setup:

- Byta ut botten fläkten mot en med högre CFM (kanske i 80 snåret, sen styra neråt med fläktkontroller vid behov)
- Bakre fläkten utblås
- Torn med push-bull bakåt. Kommer införskaffa Scythe Mugen 2 och sätta 2st Slipstream fläktar i runt 800-1000rpm på den, borde ge bra kylning och vara väldigt tyst.
- Top front fläkten inblås
- Top mellan fläkten också inblås, men vid lägre RPM så luften vill gå bakåt i lådan.
- Bakre fläkt utblås
- Blockera bakre top gallret så det inte sugs in varmluft därifrån, eftersom det kommer vara väldigt negativt tryck i just det området
(- kanske införskaffa nåt liknande Scythe Kama Bay för en 120mm i fronten, men jag tror inte det kommer behövas)

Alla fläktarna kopplade till en Scythe Kaze Master Pro (det verkar vara OMÖJLIGT att få tag på en 4 kanalig svart Kaze Master, gillar egentligen den bättre).

Permalänk
Medlem

Att köra inblås på den bakre fläkten gör en väldigt stor skillnad. Testa det och om det inte duger så är det bara att byta ut den nedre fläkten den något som flyttar mer luft.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Också sugen på mer svar, därför jag skriver. Hämtar mitt idag :>

Permalänk
Medlem

Den där låter ju dock som ett reaplan, tycker inte det är värt det.
Men jag tycker att h50 är för dyr för vad man får så meh. Det är ju synd att Komplett inte hade nån rea på den också, lol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Men jag tycker att h50 är för dyr för vad man får så meh. Det är ju synd att Komplett inte hade nån rea på den också, lol.

Jag har en till salu helt komplett i låda. Den är inte för dyr. PM vid intresse.

OnT: Jag har inte den här lådan själv så ta det med en nypa salt. Jag tycker generellt att man ska akta sig för att blåsa in radiatorluften i burken. Ända anledning till att man vill göra det är för att tjäna några grader. Detta innebär i sin tur att man ska klocka hårt (får antas). Med placeringen i bakkant blåser man då varmluft på moderkortets bryggor och mosfets vilket inte är så bra om man inte har koll på den biten. Särskilt mosfets blir extremt varama på en del moderna kort. Sen bör man tänka på att man får mer damm i burken om man blåser in där det inte är tänkt från början, om man inte moddar dit andra filter. Sen är det väl iofs inte optimalt med undertryck i lådan vilket jag antar inträffar med 800d i originalsetup. En lösning skulle kunna vara att dra ner hastigheten på fläktarna i taket och öka kapaciteten nere och framme.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Skrivet av murklor:

Du har i princip missat hela poängen.
Han har kopplat en slang mellan sin H50 och utblås i toppen av sitt chassi, på så sätt så suger han in kall luft och blåser ut den (varmluft) utanför chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Han sa ju att han bara körde med den RPM på fläktarna i Prime95 stessrest.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pragmatiker:

Du har i princip missat hela poängen.
Han har kopplat en slang mellan sin H50 och utblås i toppen av sitt chassi, på så sätt så suger han in kall luft och blåser ut den (varmluft) utanför chassit.

Tekniskt sett så suger han ju in all varmluft från grafikkortet och PSUn...

Permalänk
Skrivet av murklor:

Tekniskt sett så suger han ju in all varmluft från grafikkortet och PSUn...

Om han hade haft den i ett väldigt begränsat utrymme tex under ett skrivbord så ja, men nu så har han inte det.

Om vi ska vara petiga så gäller det ju alltid, eftersom datorn värmer upp all luft i rummet och denna luft sugs in hur än man har konfigurerat sin kylning, men så petiga ska vi väl inte vara eftersom det är larvigt och tillför ingenting till diskussionen eller hur?

Permalänk
Medlem

Det finns ju inget som hindrar att man drar en likadan kanal från botten eller framkant om man vill det.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk

Är också sugen på en H50 men känns lite overkill till min C2D som jag inte överklockar.
Det som jag tvekar mest på är hur stor skillnad det faktiskt gör.
För ungefär samma peng får man 3xGt 1850 + Kaze Master Pro 5.25.
Med en hyffsad processerkylare tycker man att man borde kunna hålla nere temp. ändå.

Visa signatur

Phanteks XT PRO Ultra || Ryzen 7 9800X3D || RTX 3080 || Odyssey G95SC 49" || 32 GB 6000MHz CL30 || WD SN850X || || TR PS123SE || B650 Eagle AX || RME850e ||

Permalänk
Medlem

Sänkte tempsen med närmare 10grader genom att flippa bakre exhausten och plocka två fläktar från mitt Antec 900 och ha som utblås.