Permalänk
Medlem

Speldator, 8-9000:-

Hej! Jag hade tänkt slänga ihop en dator med följande komponenter:

AMD Phenom II X4 945
inWarehouse.se - AMD Phenom II X4 945
Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 4GB
inWarehouse.se - Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 4GB
Radeon HD 5830 eller 2 Radeon HD 5750
inWarehouse.se - Sapphire Radeon HD 5830 1GB GDDR5
inWarehouse.se - XFX Radeon HD 5750 1GB GDDR5
Cooler Master Hyper TX3
inWarehouse.se - Cooler Master Hyper TX3 CPU Kylare

Det jag undrar först och främst är väl: är jag helt ute i skogen och cyklar runt på en enhjuling och vad bör man isådana fall välja istället? Om inte behöver jag även kompatibelt moderkort, det som på engelska kallas "optical", ett chassi samt nätaggregat. Några fina förslag? Hårddisk med operativsystem har jag redan.

Min totala budget är väl i runda slängar 8-9000 (vilket efter ovanstående lämnar mig med ~4000 om jag räknat rätt) och där någonstans vill jag hålla mig, att lägga till någon tusenlapp till kan dock göras om det verkligen förbättrar det ena eller det andra.

Permalänk
Medlem

Hade kört nåt i den här stilen istället och tror de flesta kommer hålla med mig om det:

i5-760 > Phenom x4
GTX460 > 5830

Tog även med chassi och nätdel ifall du behövde det.

Visa signatur

Intel core i5-3570k - Asrock z67 Extreme7 - 2x4gb Corsair low profile ddr3 - Samsung EVO 250GB - Intel 520 240gb ssd - GTX970 4GB - Define R4 Black - WD Black 1.5TB

Permalänk
Medlem

Ett förslag...

Samsung 22X DL SH-S223C, Svart - Inet.se
Fractal Design Define R2, Titanium - Inet.se
Fractal Design Integra 500W - Inet.se
AMD Phenom2 X4 955 3,2Ghz BE AM3 - Inet.se
Corsair 4GB (2x2GB) Value Select DDR3 1333MHz - Inet.se
Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H - Inet.se
1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ - Inet.se
XFX Radeon HD5870 1GB - Inet.se

Gratis frakt: Fraktfritt Sweclockers vid köp över 500kr - Inet.se

ESD-armband: ESD - Armband Engångs Eurostat - Inet.se

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk
Medlem

GTX460 i SLI är det självklara valet för den budgetmedvetna gamern, tycker jag. Kan ej länka förslag, är på jobbet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

inet.se grabben

x6 1055T ->i5 760 x4 955. sen är det ingen ide att ni bygger packs med R2 då dom kommer att ersättas av R3 som kommer någon gång i slutet av augusti.

ingen hårddisk, 650w för uppgradering, H50 såg att du hade kylning i dit egna paket.
Som sagt finns möjlighet att uppgradera till att köra GTX 460 i SLI vilket betyder att du kör 2st grafikkort för maximal prestanda.
(du behöver alltså bara köpa ett till GTX 460 för att det ska funka)

Skrivet av Pelle|N:

GTX460 i SLI är det självklara valet för den budgetmedvetna gamern, tycker jag. Kan ej länka förslag, är på jobbet.

är för 10lax build men om TS är redo att lägga ut det för att få troligen den mest framtidssäkra datorn så kan han bara droppa in en post

Är denna builden då

Permalänk
Skrivet av Mimematis:

inet.se grabben
sen är det ingen ide att ni bygger packs med R2 då dom kommer att ersättas av R3 som kommer någon gång i slutet av augusti.

Bara för att R3 skall komma så är det ingen idé att köpa R2 nu då eller? R2 är fortfarande riktigt bra och är billigare och tystare än den Cooler Master du har valt i ditt paket.
Om han skall vänta med att köpa paketet till R3 har släppts så rekommenderar jag att köpa det. Det kostar ungefär lika mycket som "lillebror" R2.

Här är mitt förslag:

Om du inte skall överklocka så rekommenderar jag att du köper 1333MHz minnen och spara någon hundralapp istället.
Vill du köra i SLI så är det bara att köpa ett till grafikkort. Jag lade till några tysta fläktar paketet också.
Ett litet plus i kanten är att nätagget är modulärt Om du inte bryr dig om det så köp Fractal Design 650W Tesla 80+ istället.

Visa signatur

Silverstone Fortress FT02B | XFX XXX Edition 750W| be quiet! DarkRock Pro C1 | Intel Core i5 2500K | Corsair 16GB 1600MHz 9-9-9-24/VENGEANCE LP | Asus Sabertooth p67 | Asus GTX 680 DirectCUII | Samsung Evo 850 250gb + 1tb western digital green

Permalänk
Medlem
Skrivet av Detektivbyrån:

Bara för att R3 skall komma så är det ingen idé att köpa R2 nu då eller? R2 är fortfarande riktigt bra och är billigare och tystare än den Cooler Master du har valt i ditt paket.
Om han skall vänta med att köpa paketet till R3 har släppts så rekommenderar jag att köpa det. Det kostar ungefär lika mycket som "lillebror" R2.

Kanske för jag läste i en annan tråd att Inet inte kommer att ta in mer chassin.
+ så kör du stock kylare på 1055Tan så du kan nog vadda på i chassit för att det ska vara tyst.
try again

Permalänk
Skrivet av Mimematis:

Kanske för jag läste i en annan tråd att Inet inte kommer att ta in mer chassin.
+ så kör du stock kylare på 1055Tan så du kan nog vadda på i chassit för att det ska vara tyst.
try again

Varför inte köpa ett fractal design r2 på något ställe där det finns i lager som komplett.se. Eller så kan man köpa chassit från en inet butik.

Att köra på stock kylare är inte roligt, jag tog dock inte med det i paketet eftersom budgeten skulle spricka.
Att köpa en Noctua NH-D14 140mm fläkt för 765kr är att rekommendera. Den kyler som en gud och är väldigt tyst
Har du inte så mycket pengar kan en Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2 för 252kr rekommenderas istället. Inte lika bra, men dock bättre än stock kylaren.
try again?

Edit: Scythe Kama Grand Cross för 303kr fungerar också bra. Har dock hört att kvaliteten på fläkten är sisådär...

Visa signatur

Silverstone Fortress FT02B | XFX XXX Edition 750W| be quiet! DarkRock Pro C1 | Intel Core i5 2500K | Corsair 16GB 1600MHz 9-9-9-24/VENGEANCE LP | Asus Sabertooth p67 | Asus GTX 680 DirectCUII | Samsung Evo 850 250gb + 1tb western digital green

Permalänk
Medlem
Skrivet av Detektivbyrån:

Varför inte köpa ett fractal design r2 på något ställe där det finns i lager som komplett.se. Eller så kan man köpa chassit från en inet butik.

Att köra på stock kylare är inte roligt, jag tog dock inte med det i paketet eftersom budgeten skulle spricka.
Att köpa en Noctua NH-D14 140mm fläkt för 765kr är att rekommendera. Den kyler som en gud och är väldigt tyst
Har du inte så mycket pengar kan en Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2 för 252kr rekommenderas istället. Inte lika bra, men dock bättre än stock kylaren.
try again?

Edit: Scythe Kama Grand Cross för 303kr fungerar också bra. Har dock hört att kvaliteten på fläkten är sisådär...

sant går alltid att beställa från andra butiken men är ju bäst att hålla det inom samma.
grand cross fläkten är det inget fel på kyler som en gud (sig) är bara ett rent helvete att få på rätt.
man måste verkligen ta i för kung och fosterland därför som hyper 212an kommer in i bilden, kyler bättre kanske aningen högre ljudnivå men betydligt lättare att montera. (freezer 7 pro är rriktigt usel för 250kr låter som fan men kyler nada)

Permalänk
Medlem

OK, så just nu ser det väl ut någonting såhär då: