Gratis dator, gjorde företaget bort sig?!

Permalänk
Avstängd

Gratis dator, gjorde företaget bort sig?!

Hej.

För 2 dagar sen beställde jag en bärbar dator samt tillbehör, detta hände;

Jag lade en beställning på en bärbar dator, mus och musmatta.

Datorn var inte i lager hos företaget, utan de var tvungna att dra hem den av sin leverantör, dock så var de övriga grejerna i lager.

Jag ringer upp företagets kundtjänst och frågar killen i telefonen om de kan skynda på så att jag kan få min dator snabbare. Och det kunde dem, de skicka en elektronisk order tills sin leverantör som skulle skicka den direkt från de lagret.

Jag frågade honom om jag lär betala för 2 postförskottsavgifter, då grejorna var i 2 olika paket. Då svarade han, "Nej, jag lägger ihop det till en order, så du behöver bara betala frakt för 1 paket."

Bra tänker jag, grejerna kom.

Jag går till posten och visar mitt legg, hon tar fram 2 kartongen, varav i den stora där den bärbara datorn låg och det andra där musmattan och musen låg.

Hon drar "sedeln" och det visat 550kr i fönstret.

"VA!!?"

Ifrån posten gick jag med en bärbar dator i handen och mus/matta.

När jag sedan kollar på följesedeln ser jag att alla mina grejer är med, datorn kostar 0 kr står det, men de övriga sakerna kostar 550kr tillsammans.

Det verkar som om killen gjorde en tabbe och la med datorn i ordern och glömde kalkylera produkterna.

Vad kommer att hända? De kan inte skicka någon faktura till mig, då jag inte hade tillräckligt med inkomst.

Tror ni jag kommer få behålla datorn?

För på posten står det att jag hämtat ut båda paketet, samt att de är betalda.

Kan säga att det handlar om över 7000kr.

Är nervös, för vill verkligen gå 7000kr + haha.

Tycker ni jag ska kontakta dem och fråga om allt är okej och om den är betald? För att säkerhetsställa att jag kan spendera pengarna?
Rädd att de ska se de under inventering eller liknande.
Vad kan de göra?

Hur ska posten kunna bevisa att jag HAR betalat/inte har? Om jag betalade i kontanter tex. eller liknande? Det kommer ju bli så att företaget kräver pengar av posten, eftersom det kommer bara hala in 550kr?

Permalänk
Medlem

Du kommer få räkning. Och du bör ringa och snacka med dem, bättre att du tar hand om det nu än att vara en bedragare och sedan få betala när du har lite cash.

Var köpte du förresten? Rätt schysst att de betalar frakten och postförskott på ena paketet.

Permalänk
Medlem

företaget har ju säkert faktura på själva datorn så du kommer nog inte att komma iväg med 7k, dock kan det ju dröja eftersom de måste upptäcka detta, och om du nu inte har 'råd' att betala så kommer de bara att kontakta inkasso

Visa signatur

Fractal design R2 | Asus p5q deluxe | Intel Core 2 Quad 9650 @ 4ghz | 4x 2gb Corsair 1066mhz ddr2 | Gigabyte gtx 560ti SoC | raid0 - 2x Intel X-25 M G2 80gb

Permalänk
Medlem

frågan är altså, ska du betala för din dator eller ska någon annan göra det?

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

frågan är altså, ska du betala för din dator eller ska någon annan göra det?

Nja, frågan är mest sannolikt - När och hur han ska göra det, och hur han vill betraktas - Som ärlig, eller en bedragare och pajas.

Den extremt låga chansen att han skulle komma undan med det innefattar valet: Ärlig eller pajas och bedragare.

Permalänk
Medlem

Ring till företaget.. dom kommer garanterat att upptäcka det. Bättre att vara ärlig än en stinkande skithög.

Permalänk
Medlem

De kommer upptäcka det, ta det nu.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk

Var ärlig och ring till företaget! Chansen att du kommer undan är som sagt liten så det är lika bra att betala direkt.

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem

Minns inte hur lång tid ett företag har att kräva pengarna, det är minst ett år i alla fall. Så det är lika bra att du hör av dig till dem och verkar ärlig istället för att de i värsta fall upptäcker det i bokföringen och du får en stor räkning senare när du kanske glömt av den.

Permalänk
Medlem

Engång när jag beställde skivor ifrån något skumt företag, alltså sådanna man bränner. Så fick jag ingen faktura, bara frakt tror jag. Företaget upptäckte detta sedan och skickade en faktura hem till mig.

Visa signatur

i7 14700k, 32gb ram, massa lagring, Windows 11, Fractal Design North
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

Var ärlig och ring företaget, allt annat är ren stöld. Och snälla, inge ordivsor i stil med:
"Nej man vad då, har dom nu gjort ett misstag är det väl deras eget fel"
Gör rätt ifrån dig.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Tycker att du lägger undan pengarna under en tid ( summan av vad datorn kostar ) och ifall de kommer och vill ha sina pengar ger du dem pengarna ( varför vara " snäll " mot ett företag ) annars om vi säger 6 mån kan du ta ut dina 7k och göra nåt roligt med dem
Sen om du har ett så pass dåligt samvete att du sover dåligt pga av det slå dem en pling.

De kan inte annat än kräva pengarna, så det spelar ingen roll om du blir påkommen så om de inte inser sitt eget misstag.... too bad losers....

Och ja, jag är en ond jävel, ifall någon undrar

Visa signatur

Sapere Aude

Permalänk
Medlem

Det kan ju visa sig att dom uppskattar din ärlighet och fixar lite rabbatt eller någon pressent

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Det kan ju visa sig att dom uppskattar din ärlighet och fixar lite rabbatt eller någon pressent

Mr. Funnyguy Nej men om man ska vara helt ärlig så brukar de flesta företag vara spydiga med detta, om det inte kommer upp i deras månadsredovisning så kan man efter dubbla misstag konstatera att de har helt enkelt failat episkt. Gz åt 7k i sådant fall...

Sen kanske man ska förtydliga att risken att du blir påkommen är 95% skulle jag gissa, men som sagt så är det bara att vänta och se...

Visa signatur

Sapere Aude

Permalänk
Medlem
Skrivet av LuCkY21:

Mr. Funnyguy Nej men om man ska vara helt ärlig så brukar de flesta företag vara spydiga med detta, om det inte kommer upp i deras månadsredovisning så kan man efter dubbla misstag konstatera att de har helt enkelt failat episkt. Gz åt 7k i sådant fall...

Sen kanske man ska förtydliga att risken att du blir påkommen är 95% skulle jag gissa, men som sagt så är det bara att vänta och se...

Då kan man lägga pengarna i ett kuvert och vänta på fakturan då.
Jag tror iallafall att om företaget är seriöst så uppskattar dom ärlighet

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Killen i kundtjänst försöker att hjälpa dig med snabbare leverans och mindre kostnader.
När han gör detta begår han ett misstag och det enda du tänker på är hur du ska slippa betala det du är skyldig att betala...

Självklart kommer de upptäcka sitt misstag och begära in betalning.
Kom igen nu, istället för att gå och vara nervös varje gång posten kommer eller telefonen ringer, kontakta företaget och berätta vad som hänt.
De försökte faktiskt göra dig en tjänst. Det är vi andra som får betala för din bristande moral.

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Citat:

Vad kommer att hända? De kan inte skicka någon faktura till mig, då jag inte hade tillräckligt med inkomst.

Din inkomst är för låg för att du ska beviljas att handla på kredit. Men inkomsten är naturligtvis inget hinder för att företaget ska kunna skicka en faktura till dig i efterhand. Men det kanske var så du menade?

Rapportera gärna hur det går!

Permalänk
Medlem

"Gör rätt för dig". Det är nog vad man förlorar mest på i livet. Ställ upp och var schyst är också dåligt. Kommer de på det kan du ursäkta dig med att du glöm de av det^^ Är det ett stort företag så är det ju inte så att någon fattig förlorar på det. Men de kommer förmodligen märka det. Men du tjänar ju ihop ett par kronor i ränta under tiden!

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Avstängd

Tycker gott du kan betala!:)

För: man är ärlig.
Mot: Företag tackar sig sällan som konsument (läs: blir det problem - garanti etc - med varan brukar de flesta företag sk*ta på dig som kund, så till viss del förstår jag att det är frestande och tänka "Äh det kan dom ha så många ggr. som JAG har haft problem när jag ska ha hjälp med X reklamation eller Y byte...".
Sammanfattningsvis: jag tycker att man alltid ska vara ärlig jag tror man mår bra som människa av det i längden.:) Sen kan man alltid vrida och vända på det och säga: "Ja men de är så stort företag, de klarar smällen/det märks inte i redovisningen"...men jag tror att då försöker man bara hitta skäl att rättfärdiga sitt (egentligen kriminella) beteende. Nej ärlighet varar längst.:):)

Däremot anlitade jag en städfirma (hade bråttom att flytta:P) och jag tjatade på dem att få betala, skrev brev etc. men de hörde inte av sig..:O Så efter ett tag så tyckte jag att: "Ok nu har jag gjort vad jag kan" och lät saken bero. Poängen är att du bör kontakta firman och försöka etablera kontakt och vara ärlig, skulle de inte höra av sig efter ett tag är det en annan sak.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Massa snicksnack här "är det ett stort företag så är det inte så att någon fattig som förlorar på det" etc. Bara för att ett företag är stort betyder det inte att varje produkt räknas längre. De behöver fortfarande sina vinstmarginaler för att fortsätta utvecklas och nyanställa.

Ring upp supportdirekt och säg vad som har hänt, de har två, om inte tre år på sig att kräva pengarna. Så väntar Du med att ta tag i detta kommer du få bita i det sura äpplet. Ganska säker på att det även är straffbart att inte betala detta / ta kontakt med företaget. Har något med grovoaktsamhet att göra. Då du inte kan tro att företaget bjussar dig på en dator värd 7000.

Permalänk
Medlem

Du får nog bita i det sura äpplet ;P

Visa signatur

AMD Phenom X3 720 @ X4 3,0 | Asus Formula IV | A-Data 1600 Mhz 8 Gb | XFX Radeon HD 4870 BE | Crucial M4 64 Gb ssd| WD 500 Gb | Samsung Spinpoint F3 1 Tb | Corsair TX 750W | CM Haf 922 |

Permalänk

Om du hade ett företag och försökt vara extra tillmötesgående mot en kund vilket ledde till ett misstag, skulle du uppskatta om denna kund försöker blåsa dig? Vafan visa lite ryggrad och gör rätt för dig.. lite j-vla moral måste man väl ändå ha i kroppen?

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Tror inte Misco "glömmer" ta betalt för datorn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SUMITOMO:

Tror inte Misco "glömmer" ta betalt för datorn.

Misco? Nej, det var inte de företaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av haser:

Du snackar dynga.
Du har ju själv skrivit i miscos tråd att du köpt dator, mus och musmatta från dem.
Och sen skapar du en ny tråd där du hoppas få den gratis.

Misco är aktiva här, smart när du vill blåsa dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Du snackar dynga.
Du har ju själv skrivit i miscos tråd att du köpt dator, mus och musmatta från dem.
Och sen skapar du en ny tråd där du hoppas få den gratis.

Misco är aktiva här, smart när du vill blåsa dem.

Hahah alltså - GÖTT!

Permalänk
Medlem

Du är som privatperson skyldig att betala - även om du inte har fått någon faktura..
Någon som har exakt koll på vilka lagtexter som gäller kan säkert hänvisa dig till rätt lagrum.
En möjlig fortsättning är att förseningsavgift läggs till summan.

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonazz:

"Gör rätt för dig". Det är nog vad man förlorar mest på i livet. Ställ upp och var schyst är också dåligt. Kommer de på det kan du ursäkta dig med att du glöm de av det^^ Är det ett stort företag så är det ju inte så att någon fattig förlorar på det. Men de kommer förmodligen märka det. Men du tjänar ju ihop ett par kronor i ränta under tiden!

Att vara dryg är inte direkt min favoritsysselsättning, men om det är någonting ditt inlägg visar så är det att du saknar livserfarenhet.
Två saker som jag lärt mig (trots att jag inte är uråldrig än ) är att man alltid vinner i längden på att vara ärlig och "spela fair play". Ja, det kan kännas surt att du självmant betalar "trots att du inte behövt", men tro mig det hade känns tio resor värre när du sitter med en betalningsanmärkning istället för att du inte betalat. Har själv inte dragit på mig någon, men känner ett par som har och de är i princip omöjliga att bli av med innan de "avskrivs av sig själva" så att säga efter 3-5 år eller vad det nu är.
Valet är naturligtvis trådskaparens, men i dina kläder vet jag vad jag hade gjort..

Permalänk
Medlem
Skrivet av haser:

Skrivet av haser:

För alla er som undrar vart den ett dator från Misco. En Acer timelineX.

ATI 5650 1gb
4gb 1066mhz
500gb
15,6"
Tunn

osv.

Ringt och pratat med många och det där var tydligen en riktigt fin låda. Självklart så fick man 300kr rabatt hos Misco, det tackar man för.

Skall det inlägget också "försvinna" ?

Väx upp...

Permalänk
Medlem

Var ärlig och ring dem för helvete, annars gör jag det. Jag som trodde att Svenskar var ett hederligt folk.