Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem

Router med IP-telefon funktion?

Hejsan

Jag letar efter en "Router" eller något liknande man kan koppla in till den routern jag har nu, D-link DIR-300, Så man kan koppla in våran IP-telefoni, D-linken jag har stödjer inte detta.

Vi har en Thomson låda från Telia nu men vi vill köra utan den och med d-link routern istället. Men gör vi det så funkar inte telefonen. Så jag letar efter någon dosa eller nått man kan koppla i så telefon fungerar? Helst så billigt som möjligt.

Tack.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Itertex > http://www.intertex.se/
Skulle jag rekomendera för VoIP iaf.

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk
Medlem

Blir nog svårt att köra iptelefoni från telia med annat än med telias grejer, tyvärr.

Visa signatur

Hardware: iMac 27", 3.8GHz Intel Core i5, Radeon Pro 580 8GB, 24GB 2400MHz DDR4, 512GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weavex
Blir nog svårt att köra iptelefoni från telia med annat än med telias grejer, tyvärr.

Dom har skickat tekniker hit 2 gånger för att fixa vårt problem, Thomson routern klarar inte av alla oss i huset och dör ibland, och "glappar".
Han påstod att man kunde köpa en dosa och koppla in till en annan router.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Man kan använda en Tilgin adapter från telia. Den går att koppla till egen router eller i den gröna porten i det vanliga zyxel-modemet.

Det senare är att föredra då telefontrafiken prioriteras.

Visa signatur

Hardware: iMac 27", 3.8GHz Intel Core i5, Radeon Pro 580 8GB, 24GB 2400MHz DDR4, 512GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weavex
Man kan använda en Tilgin adapter från telia. Den går att koppla till egen router eller i den gröna porten i det vanliga zyxel-modemet.

Det senare är att föredra då telefontrafiken prioriteras.

Beställer man en sådan av telia? eller vart får jag tag på en?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

kan ju koppla på en VOIP box till routern. finns lite varstans på nätet att köpa.

en grej jag diggar är att ha asterisk (IP-PBX) och router på en linux burk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -ronz
Beställer man en sådan av telia? eller vart får jag tag på en?

Ja, en sådan kan man köpa av telia.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av X00L
kan ju koppla på en VOIP box till routern. finns lite varstans på nätet att köpa.

en grej jag diggar är att ha asterisk (IP-PBX) och router på en linux burk.

Problemet är att man inte får några inloggningsuppgifter till telias iptelefoni.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om det är Telia IP telefoni och deras Thomsonbox borde de absolut stå för kostnaden att skifta till en fullt fungerande enhet.

Tilgin Vood använder sig ett antal IP-telefonileverantörer av och de fungerar OK för IP-telefonidelen men stryper en hel del fart vid snabba internetuppkopplingar (100Mbps). Kör själv en Tilgin Vood 322 sittandes bakom en D-link router och det fungerar fint.

Om du lägger Thomsonboxen i DMZ-zon i D-link:en, borde både telefoni och uppkopplingar via D-link:en fungera. Problemet med att själva Thomsonboxen "lägger av" är ju dock inte löst.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Medlem

Data-----|
AT(iptele)|-server-internet
Data-----|

ingen risk att skicka för mycke paket
du kan kontrollera flödet 1000ggr bättre än med en sketen 3-400kr´s skrot router

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

En Tilgin från Telia verkar vara smidigaste lösningen, sitter en Tilgin hos far min och det funkar fint, vill inte krånga till det med värsting grejer som är dyra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tjena. Väcker lite liv i den här tråden...

Hade redan Telia-ADSL och beställde IP-telefoni med. Fick ett Thomson TG784 men insåg snabbt att jag aldrig kommer att kunna använda den. Den är helt enkelt kass.

Sitter idag med P-660H-D1 Triple Play (modem) och Linksys WRT54GL (router) och denna kombo är helt perfekt för mig. Är det så enkelt att jag kan skicka tillbaka Thomson-modemet och istället beställa en Tilgin för IP-telefonin? Grön port på modemet och så ska det funka?

Det verkar ju nästan vara för bra för att vara sant.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 2x16GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

Jag har samma fundering som sista inlägget.

Har en router jag trivs bra med men kommer att flytta till Telia-land med triple play. Och vill inte gärna byta till Thomson TG784...

Några tips?