Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Är Samsung Galaxy Spica fortfarande bra nog?

Permalänk
Medlem

Är Samsung Galaxy Spica fortfarande bra nog?

Nu är det snart dags för sambon att köpa en ny telefon och hon är sugen på en Android. Antagligen efter att ha sneglat på min Desire...

Jag undrar om ni som har eller har använt en Samsung Galaxy Spica kan avgöra om den fortfarande står sig bra mot övriga Androidlurar på marknaden idag. Den börjar ju bli lite gammal rent tidsmässigt.

Fördelarna är ju att den är snygg enligt henne, (tycker jag med för den delen)
Den har 2.1
Kapacitiv skärm
Högre upplösning än QVGA
Relativt snabb väl?
Billig

Jag undrar:

Går det bra att köra Spotify med offline-playlistor på den?
Är ljudkvaliteten med hörlurar bra?
Den har väl 3.5mm-jack?
Fungerar skärmen tillräckligt bra med skärmtangentbordet för smidigt smsande?
Bra batteritid i verkligheten?
Hanterar den stora SD-kort? 16GB t ex.

Jag fattar ju att Desire, Legend och Galaxy S är bättre mobiler egentligen, men om man ser till dess prisklass, är Spican fortfarande bland de bästa väl? Tattoo, Wildfire och Hero känns betydligt sunkigare, särskilt de två första med sin låga upplösning.

Vad tror ni?

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

Min kompis har en sån, och den är mycket rappare än min U8220. Den har 3,5 mm jack (vilket min inte har ), kör tangentbord bra, och min polare har 16 GB minneskort i, men sen vet jag inte mer, eftersom jag inte har använt den så mycket. Verkar vara en väldigt prisvärd telefon, iaf

Permalänk
Medlem

http://www.phonehouse.se/Mobiltelefoner/Samsung/Samsung-I5700...

För under 2000 måste den vara oslagbar.

Här diskuteras erbjudandet lite Samsung Galaxy Spica i5700 för en billig slant [Tips] | Swedroid

Verkar som att den inte är låst till Comviq enligt vissa kommentarer i länken ovan.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

den må vara gammal men när det gäller tangentbordet så är den precis som alla andra andriod telefoner med samma storlekt på skärmen och upplösning.. och skulle kunna tippa på att det gäller samma med ljuedet..

det ända jag kan klaga på är batteri tiden.. i början så höll batteriet max 1 dag för mig. men efter att ha haft den en månad så typ 2-4 dagar beroende på hur mkt och hur jag använder den

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

den må vara gammal men när det gäller tangentbordet så är den precis som alla andra andriod telefoner med samma storlekt på skärmen och upplösning.. och skulle kunna tippa på att det gäller samma med ljuedet..

det ända jag kan klaga på är batteri tiden.. i början så höll batteriet max 1 dag för mig. men efter att ha haft den en månad så typ 2-4 dagar beroende på hur mkt och hur jag använder den

Vad menar du? Klagar du på batteritiden för att den håller 2-4 dagar?

OT: Jag är grymt sugen på ny mobil och denna värkar vara perfekt, 2000kr kan jag absolut tänka mig att lägga för en sånhär mobil! Enda jag saknar är väll isåfall en fotolampa

Förresten är det någon som vet hur det blir med Android 2.2 och denna mobil? när det kommer ?

Visa signatur
Permalänk

Det enda jag vet om den är att min kompis hade den och fick den utbytt efter flera misslyckade lagningsförsök. Tydligen så är det många klagomål på den när man googlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Vad menar du? Klagar du på batteritiden för att den håller 2-4 dagar?

OT: Jag är grymt sugen på ny mobil och denna värkar vara perfekt, 2000kr kan jag absolut tänka mig att lägga för en sånhär mobil! Enda jag saknar är väll isåfall en fotolampa

Förresten är det någon som vet hur det blir med Android 2.2 och denna mobil? när det kommer ?

Det har kommit en del rykten från fansiten samsung firmwares. Först hette det att den skulle få 2.2, men sedan gick de ut och sa tvärtom. En del östeuropeer hävdar att samsungs support sagt till dem att Spican ska få 2.2.

Det troliga är väl tyvärr att den inte får 2.2, mest för att det är en äldre modell, och praxis i androidvärlden är att telefonerna bara får en versionsuppdatering. Det är dock goda odds för att det kommer en customROM baserad på 2.2 framöver, om man orkar och vågar roota.

Permalänk
Medlem

Den är inte Desire-snabb, och kan lagga ibland, men med launcher pro flyter det mestadels bra.Snabb betyder snabb i förhållande till hur mycket man betalar.

Ja. Har 10 gb offlinelistor på min. Playback online hackar rätt ofta. Kan bero på tele2:s dåliga norrlandstäckning, men jag är inte säker på det.

Märker ingen direkt skillnad från mina tidigare walkmanmobiler K810i, xperia x1. Det medföljande headsetet funkar, även om lurarna ramlar ut ur örat hela tiden.

Den har väl 3.5mm-jack?
Ja.

Den är i minsta laget. I porträttläge skriver jag fel rätt ofta,men lägger man den i landskapsläge går det bra. Accelerometern är trög, så det laggar i någon sekund när man gör det. Det går att leva med.

Själv struntar jag i qwerty och kör med samsungs T9, som jag tycker funkar smidigare i porträtt. Nu har jag flashat min med JG2-firmwaren, så jag vet inte om detta finns med i jcf-firmware, som den levererades med.

Jag laddar varje kväll.

Jag har 16 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky:

Den är inte Desire-snabb, och kan lagga ibland, men med launcher pro flyter det mestadels bra.Snabb betyder snabb i förhållande till hur mycket man betalar.

Ja. Har 10 gb offlinelistor på min. Playback online hackar rätt ofta. Kan bero på tele2:s dåliga norrlandstäckning, men jag är inte säker på det.

Märker ingen direkt skillnad från mina tidigare walkmanmobiler K810i, xperia x1. Det medföljande headsetet funkar, även om lurarna ramlar ut ur örat hela tiden.

Den har väl 3.5mm-jack?
Ja.

Den är i minsta laget. I porträttläge skriver jag fel rätt ofta,men lägger man den i landskapsläge går det bra. Accelerometern är trög, så det laggar i någon sekund när man gör det. Det går att leva med.

Själv struntar jag i qwerty och kör med samsungs T9, som jag tycker funkar smidigare i porträtt. Nu har jag flashat min med JG2-firmwaren, så jag vet inte om detta finns med i jcf-firmware, som den levererades med.

Jag laddar varje kväll.

Jag har 16 gb.

Det är väl ändå inte accelerometern som är trög, utan vändningen som går trögt? Märker då inte någon som helst fördröjning i spel som kontrolleras med accelerometern.

Kör jag spotify med WLAN eller med stabil 3G så fungerar spotify fint. Programmet verkar dock kräva en del av telefonen så pillar man mycket samtidigt så kan det hacka till ibland.

Såklart kör man LauncherPro (Plus ) och telefonen flyter riktigt fint, i vissa fall flyter den bättre än min kompis Desire när man växlar mellan hemskärmarna. Tror dock det beror på någon bugg i Desiremjukvaran som han kör.

Kör jag med APNdroid (program för att stänga av dataanslutningar helt) så slipper jag ladda min telefon varje natt och är för tillfället inne på min tredje och ska precis till att börja ladda den. Helt godkänt för en smartphone alltså.

Ett stort minus går dock till Samsung för att de inte gett Spican drivrutiner till hårdvaruaccelererad 3D. Antagligen för att öka skillnaden till andra telefoner.

Permalänk
Medlem

Väldigt fin telefon detta. Har dessutom otroligt stor potential om vi får fler utvecklare som vill jobba med den!

- Den är kapabel till 3d. 2 killar på forum.samdroid.net jobbat med en drivrutin, hittills är det alpha-kvalité, men det funkar iaf!
- Skärmen klarar av multitouch. Ingen som jobbar på detta vad jag vet, mer än att ha kollat lite på det.
- Processorn klarar av överklockning. Samma chip som sitter i Samsung Moment (en Sprint-telefon med tbord) har blivit överklockat till 1,6GHz (ostabilt, men wtf?)
- 2 mikrofoner, behövs en driver eller något så har vi brusreducering i samtal, som Nexus One typ.

LeshaK (administratören på Samdroid board ) jobbar på 2.2 (FroYo) och har kommit en bit, men nu fastnat på ljud. Samsung vägrar släppa source-code för vissa drivers, annars hade vi haft 2.2 redan. LeshaK är fyi en av världens bästa utvecklare (tycker jag ), han har gjort detta helt ensam.. han stod bakom root till Galaxy S också. Helt sjukt... Creds till honom!
Finns även en Frozen Eclair-mod med FroYo's JIT compiler som ska vara rätt snabb och stabil om det nu är det man är ute efter.

I dagsläget är spican en prisvärd telefon med riktigt stor potential! Laggar ibland, jag kör stock-firmware rootad, kan bero på det.

Permalänk

Håller med ovanstående. Riktigt bra lur för pengarna.

Multitouch jobbas det på av flera personer, och det görs framsteg lite då och då, så snart har vi nog det med.
2.2 är som sagt också på gång. Ska tydligen funka bra, förutom visst hårdvarustöd. (Ljud, kameran och lite annat)

Accelerometern är lite trög, antar att det är nån säkerhetsgrej? Skakar man telefonen lite när man byter läge så går det fortare.

Just nu kör jag Kernel LK.02.7-beta1, med SamdroidMod(Kitchen) 1.2, med "Frozen Eclair libsen" (utan JIT), och får över 9Mflops.
Fått nån enstaka krasch dock, vet dock inte om det är pga libsen. Men det ska tydligen vara nya på gång, då de nuvarande verkar vara kompilerade med "-O3". (inte helt stabit alla gånger...)

Batteriet är nere på 30-40% efter 2 dagar (dag-natt-dag) om man använder den lite då och då. Sparar man, kör 2g only, och inte pillar på den så håller den utan problem 3-4 dar.

Men kör man standard så räcker det med att lägga in LauncherPro så blir den mycket rappare (precis som med vilken Android-lur som hellst).

Ang minneskort så klarar den SDHC.

Permalänk
Medlem

FrozenEclair ska ju höja batteritiden lite, så det säger inte så mycket

Men som flera sagt i tråden: lägg in LauncherPro så fort du kan, helt sjuk skillnad, Samsung's skräp pantheon måste vara någon 2 åring som suttit och mashat på tbordet mitt i några kodlinjer.

Permalänk
Medlem

Det blev en Spica! Kostade bara 1200kr på Telia om man band sig i 24 mån (ingen förhöjd avgift), så det var sjukt prisvärt. Hon verkar älska den...

LauncherPro, är det gratis?

Lekte även med en Galaxy S, usch... jättefin skärm men fy tusan vad slö den var i allting... Det kan ju varit utställningsexet på Mediamarkt som blivit sönderpillat men det tog typ 3+ sekunder att gå in i inställningarna, (går direkt på min Desire). Förstår inte hur Samsung kunnat dra ner den hårdvaran så mkt...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Launcher pro är gratis i grundversion. Om du betalar 30 spänn via paypal till Federico Carnales, får du plusversionen, där ett gäng HTC-inspirerade widgets ingår.

Permalänk
Medlem

Samsung Galaxy S är inte seg, det bara känns så
Typ sant, finns en lagfix man kan tanka (inte så insatt, tror det behövs root) och så vips får den drygt ungefär 2x bättre än en Nexus One med froyo och 3-4x bättre än innan. I benchmarks då. Alla som använt säger att den känns mkt rappare också.