Permalänk
Medlem

Nikon d5000 vs Nikon d90?

Hej!

Jag ska nu köpa min första system kamera. Valet står mellan nikon d500 och nikon d90. Nu har deålig med pengar så prisvärdhet är det som avgör. Nu lutar det mot en d5000, och sen om jag vill uppgradera kan jag sälja den och köpa en d90. Vad tycks? Övertyga mig!

Permalänk
Hedersmedlem

De har nästan samma sensor så bildkvalitén kommer bli mycket snarlik utan det är saker som sökare, antal knappar och konstruktion som skiljer då D90 är en mer påkostad kamera.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

D90 har bättre sökare och bättre skärm, snabbare seribildstagning (och även ett konfigurerbart lågfartsläge), inbyggd AF-motor, dubbla inmatningshjul (och några fler knappar), kan fjärrstyra externa blixtar med inbyggda blixten.
D5000 har vinklingsbar skärm.

Om egenskaperna som D90 har, som inte D5000 har, är värda pengarna är ju individuellt. JAG tycker D90 är värd merkostnaden, men för någon som är helt ny på systemkameror så har man ju inget att jämföra med och man har ändå fullt upp med att lära sig både foto och kameran så...
Jag tror dock att du kommer att klara dig längre utan att känna sug efter att uppgradera om du köper D90, om du inte är sån att du alltid måste ha senaste och ballaste. D90 har det mesta som en semipro-kamera har, utom vädertätningen.

Bildkvaliteten är, som sagt, mer eller mindre identisk.

Permalänk

De extra knapparna på D90 är enligt mig ovärderliga, kommer ihåg på min äldre D40x hur man var tvungen att gå in i menyer för att ändra saker som ISO, vitbalans och bildkvalité, detta var ju dock inget som jag visste skulle begränsa mig vid köpet av D40x. att den kan styra blixtar har hjälpt mig en del också, men om detta kommer att hjälpa dig beror ju på huruvida du tänker bygga ut din fotoutrustning mycket.

Visa signatur

Stationär: {Fractal Design R2 [Cosair TX 650W | Asus P7P555D EVO [i5 750 @3.6GHz [Corsair H50] | 16GB Corsair @1333MHz | Gigabyte GTX 670]] | Benq g2220HD 22" TFT x3 i nVidia Surround} , HP 2560p: {i7-2620M @ 2.7GHz | 128GB SSD | 1TB HDD}
Ljud: {Yamaha RX-V667 | Front: Heco Celan XT 500 | LAB12 Tapped Horn}
Kamera: {Nikon D90 | Nikkor 18-105 | Nikon SB-800 | Tamron 90 | Tamron 70-300}

Permalänk
Avstängd

nu är jag rätt ny på foto området men jag vill rekomendera Pentax K-x + 18-55/3,5-5,6 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Digitala systemkameror istället. mycket kamer för pengen, inbyggd IS så man kan använda sig av gamla objektiv (utan AF så klart då) och mycket fina bilder.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Köp d90 om du har pengarna. Annars funkar d5000 också riktigt bra då bildkvalitén borde bli samma eftersom de har samma sensor. Har själv en d5000. Det fick bli en sådan framför d90 eftersom jag köpte bättre optik. Skulle gärna byta upp mig nu till en d90, då den är mer kompetent pga fler knappar, bättre/fler blixtfunktioner, autofokus motor, högupplöst lcd skärm (ganska svårt att avgöra om skärpan ok med d5000).

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Jag har pengarna, men som 14-åring har jag svårt att prioritera en dyr kamera framför mycket annat kul. Nu lutar det mot d5000, och sen om jag verkligen gillar att fota så kan jag sälja den och lägga på lite pengar och byta upp mig.

Men, finns det någon annan kamera som med objekt kostar runt 5500 kr som är bättre än nikon d5000? Imorgon ska jag in till staden för att känna och klämma på några olika kameror.

Permalänk
Medlem

Vet inte om du kikat pa Canon, men de har modellerna 450D, 500D (och ev. 550D) som ligger i det omradet. Vet dock inte hur de ar i forhallande till Nikon D5000, nagon?

Du gor ratt i att aka till butik och kanna pa kamerorna!

Visa signatur

..:: RiJo ::..
Computer: Lenovo X300
Platform: Gentoo

Permalänk
Medlem
Skrivet av csmannen:

Tack för alla svar!

Jag har pengarna, men som 14-åring har jag svårt att prioritera en dyr kamera framför mycket annat kul. Nu lutar det mot d5000, och sen om jag verkligen gillar att fota så kan jag sälja den och lägga på lite pengar och byta upp mig.

Det "farliga" med att göra så är att andrahandsvärdet på digitala kameror ofta är väldigt dåligt. Köper du en D5000 idag och säljer den om ett år kommer du knappt att få något för den, så i praktiken får du nästan pynta för en hel D90 (eller modellen som kommer att ersätta den så småningom).
Jag säger inte att du inte ska köpa en D5000, det är en fin kamera, men du bör vara medveten om att det kanske inte blir så billigt att uppgradera som du kanske tror.

Citat:

Men, finns det någon annan kamera som med objekt kostar runt 5500 kr som är bättre än nikon d5000? Imorgon ska jag in till staden för att känna och klämma på några olika kameror.

Du har ju tex dessa åxå:
Canon EOS 500D + 18-55/3,5-5,6 IS - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Digitala systemkameror
Pentax K-x + 18-55/3,5-5,6 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Digitala systemkameror

Ingen av dem är väl direkt bättre (inte sämre heller) än D5000, men lite annorlunda. Funktionerna skiljer lite och utformning osv. PEntax K-x har bildstabilisering i huset. 500D har bättre skärm, men sämre AF än de andra två. I det stora hela är de rätt likvärdiga.
Canons och Nikons system är större och begagnatmarknaderna lika så, vilket KAN vara till fördel för dem (men behöver inte vara det).

Permalänk

En kompis har en d5000. Fin kamera. Men gillar min d90 mer ;).
Känns lite rejälare osv. Den bättre sökaren i d90 är enligt mig jätteviktig, och det är också det extra hjulet för inställningar.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar (igen)!

Det blir en Nikon D90 + 18-55/3,5-5,6 VR . Blir det bra? Eller ska man köpa kamerahuset separat och satsa på ett annat objektiv? Jag kommer senare köpa blixt, stativ och fler objektiv. Funkar det att köpa objektiv begagnade från blocket eller tradera?

Permalänk
Medlem

Nu lutar det mot Nikon Digital Kamera D90 + AF-S DX NIKKOR 18-105mm. Vad tycks?

Permalänk
Medlem

D90 är en mycket kompetent kamera varför du säkert blir nöjd med denna. Du klarar dig säkert ett bra tag med 18-105mm objektivet också eftersom den har bra brännviddsomfång (18-15mm) och fin bildkvalité. Senare kan du ju alltid komplettera med den billiga och utmärkta Nikon 50/1.8 objektivet (för mer ljusstyrka).

Permalänk
Medlem

Vet du vilken storlek man ska ha på en nikon d90 för uv-filter? Är det 52mm?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av csmannen:

Vet du vilken storlek man ska ha på en nikon d90 för uv-filter? Är det 52mm?

Storleken på uv-filtret bestäms av objektivet. Vill minnas det är 67mm på 18-105 och 52mm på 18-55.

På såpass billiga objektiv är det sällan lönt med uv-filter, de gör inget bra för bildkvaliten och skyddet de bidrar med är begränsat. Ett motljusskydd gör mer nytta som skydd för frontlinsen liksom förbättrar bildkvaliten.

Men om man vet med sig att man ska använda kameran i miljöer med (salt)vattenstänk eller risk för flygande stenar etc så kan ett billigt uv-filter vara bra att använda i de tillfällena. Vid mer normalt fotande kan det istället ligga i väskan.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Kameran har redan inbyggt uv-filter så bildkvalitén blir inte bättre av att använda uv-filter på objektivet. Sedan kan ju uv-filter också försämra bildkvalitén eftersom tillförs extramaterial vilket ljuset måste färdas igenom innan den träffar sensorn. Och om uv-filtret är billigt lär problemet med ev. brytningsfel eller reflexion bli större.

Som jag ser det är användningen av uv filter väldigt bra för den som köper objektiv begagnat (mindre risk för repor på glas). Men det krävs rejäla ”kratrar” på glaset innan dessa syns på bilderna, så oron för att skada glaset är kanske något överdrivet… Men det är klart om objektivet kostar 20kkr är man säkert mer försiktig, eftersom repor kan göra den mer svårsåld för en viss summa pengar…

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Storleken på uv-filtret bestäms av objektivet. Vill minnas det är 67mm på 18-105 och 52mm på 18-55.

På såpass billiga objektiv är det sällan lönt med uv-filter, de gör inget bra för bildkvaliten och skyddet de bidrar med är begränsat. Ett motljusskydd gör mer nytta som skydd för frontlinsen liksom förbättrar bildkvaliten.

Men om man vet med sig att man ska använda kameran i miljöer med (salt)vattenstänk eller risk för flygande stenar etc så kan ett billigt uv-filter vara bra att använda i de tillfällena. Vid mer normalt fotande kan det istället ligga i väskan.

Tack!

Skulle du kunna länka ett "motljusskydd"? Jag hittar nämligen inga. Btw så tycker jag det är lite humoristiskt att du har två kategorier på din fotoblogg som heter "bussar" och "tåg"

Permalänk
Medlem
Skrivet av csmannen:

Tack!

Skulle du kunna länka ett "motljusskydd"? Jag hittar nämligen inga. Btw så tycker jag det är lite humoristiskt att du har två kategorier på din fotoblogg som heter "bussar" och "tåg"

Motljusskydd kommer med objektivet. Men om du vill ha ett annat är det bara att leta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokoza:

Motljusskydd kommer med objektivet. Men om du vill ha ett annat är det bara att leta...

Tack, är det det som ser ut som en skärm runt (en sån som hundar har när de har så i ansiktet)? Haha konstig förklaring, men men.

Permalänk
Medlem
Skrivet av csmannen:

Nu lutar det mot Nikon Digital Kamera D90 + AF-S DX NIKKOR 18-105mm. Vad tycks?

Kör på det. Jag är en skarp fan av 18-105. lite tråkig ljusstyrka, men omfånget är guld så länge det finns ljus och i övrigt är det helt okej.
Har även kört 18-55 och det är två olika klasser av objektiv om man går på ren känsla.

Permalänk

Jag köpte en Canon EOS 50D med EF-S 15-85/3,5-5,6 IS USM för några dagar sedan. Jag beställde på en torsdag den 29 juli från Rajala Pro Shop och fick det levererat på en måndag den 2 augusti direkt efter helgen. Så det var inga problem med leveransen, den levererades inom 3 arbetsdagar precis som utlovat.

Jag hade från början ställt in fokus på Canon EOS 550D och Nikon D5000. Men då det var många som pratade om hur man snabbt växer ur de enklaste systemkamerorna om man tänker ägna sig mycket åt fotografering så valde jag att gradera mig lite och började istället titta på de ett snäpp mer kompletta modellerna från både Canon och Nikon. Ett steg upp från Canon EOS 550D är Canon EOS 50D, och ett steg upp från Nikon D5000 är Nikon D90.

Jag tvekade länge mellan Canon EOS 50D och Nikon D90. Och så började det ryktas om uppföljare till bägge kameror som skulle heta Canon EOS 60D respektive Nikon D90s. Jag väntade från i Maj på att få se någon av dessa modeller och i slutet av juli orkade jag inte vänta längre och nu bryr jag mig inte alls om och när deras uppföljare ska komma.

Enligt de senaste rönen så bör åtminstone Canon EOS 60D dyka upp någon gång i oktober eller november. Då tror jag att de räknar med att den når butikerna. Men den lär nog presenteras redan nu i september. Det blir då antingen på Canon EXPO 2010 mellan 2-3 september i New York, eller IFA mellan 3-8 september i Berlin, eller eventuellt Photokina mellan 21-26 september i Köln.

Jag bad en kille på Media Markt kolla när de skulle få in Canon EOS 50D och Nikon D90 med de objektiv som jag ville ha. Han ringde två dagar senare och sa att han hade pratat med både Canon och Nikon, och de kunde inte leverera någon av dem förrän i slutet av augusti. Så länge kunde jag inte vänta. De hade en 50D som de kunde erbjuda med ett ljusstarkt fastobjektiv på 50 mm men det ville jag inte ha.

Jag bestämde mig till slut för Canon EOS 50D dels för att jag fick ett bra erbjudande på den med ett i mitt tycket mycket bra objektiv och dels för att den kändes mer som en semiproffs kamera än Nikon D90. Det är inget fel på Nikon D90 annars, men den kändes liten och lite för lätt i min hand för att vara semiproffs eller s.k. "prosumer" modell.

Hade jag inte valt Canon EOS 50D med EF-S 15-85/3,5-5,6 IS USM så hade jag valt Nikon D90 med 18-105/3,5-5,6 VR. Andra objektiv som jag funderade på var 16-85/3,5-5,6 VR till Nikon D90 och 17-85/4,0-5,6 IS eller 18-135/3,5-5,6 IS till Canon EOS 50D.

Det här är min personliga värdering, men så här skulle jag rangordna de här fyra kamerorna.

1. Canon EOS 50D
2. Nikon D90
3. Nikon D5000
4. Canon EOS 550D

Som du ser så placerar jag Canon EOS 50D högre än Nikon D90. Jag har förklarat ovan varför jag föredrar den före Nikon D90. Canon EOS 50D är större och tyngre och känns därför bättre i min hand, och överlag så känns det som ett bättre bygge. Båda har sina för- och nackdelar och det gäller att väga upp vad man själv tycker är viktigast. Det finns t.ex. många tillbehör till Nikon D90 som inte finns till Canon EOS 50D. Jag tänker då t.ex. på diverse GPS tillbehör för s.k. geo-tagging.

Du ser också att jag placerar Nikon D5000 högre än Canon EOS 550D. Också här är det känslan och byggkvaliteten som avgör. I det här segmentet så tycker jag att att Canon EOS 550D är en bättre kamera om man ser till pappret bara. Men den känns för lite och plastig för min smak. Men Nikon D5000 känns lite större och tyngre vilket gör att jag får ett bättre grepp om den och har en bättre känsla när jag håller i den.

En större och tyngre kamera betyder också att man kan hålla den mer stadigt i handen när man fotar. Det i sin tur ger skarpare och därmed bättre bilder. Men alla vill inte ha en för tung kamera, och det kan jag förstå. Personligen så tycker jag inte att man ska vara för mycket emot tunga kameror när man väljer systemkamera. Det är naturligt att en systemkamera är stor och tung. En av anledningarna varför det är så har jag förklarat här. Vill man ha en kamera som är lätt och kompakt som en sikta-och-skjut (point and shoot) kamera men vill ändå kunna påverka bilden i stor grad så kan man fundera på en kompaktkamera i systemkameraformat eller en s.k. hybridkamera (ett mellanting mellan systemkamera och kompaktkamera).

Om priset var avgörande så skulle jag ha valt Nikon D5000 i ditt fall. I annat fall skulle jag ha valt en Nikon D90 med något av de objektiv jag nämnt. Om det inte är stor prisskillnad och jag inte är fast besluten att det ska vara en Nikon så skulle jag ha valt en Canon EOS 50D som sista alternativ.

Framför allt så tror jag att det handlar om att du måste utgå från dig själv. Fundera för ett ögonblick var du ser dig själv om fem år, fundera över hur långt och vart du har tänkt ta dig med ditt fotointresse, fundera över din ambitionsnivå och hur seriöst du går in för att lära dig fotografera.

Lycka till!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Om du har möjlighet tycker jag du ska vänta tills Photokina är över i slutet på september. Nikon förväntas lansera åtminstone en ny systemkamera i instegssegmentet (D3100 med ny 14MP-sensor och kontinuerlig autofokus i live view/filmning samt 1080/24p video) men det har även talats om en ersättare till D90. Det kan få prisläget att förändras, åtminstone på begagnatmarknaden.

Visa signatur

//Alex
"Non-cooperation with evil is as much a duty as cooperation with good"

Permalänk
Medlem

Själv har jag en d5000 som jag kommer att byta ut när det blir mer lämpligt. Saknar verkligen en bättre lcd, bättre sökare och fler blixtfunktioner (FP high speed sync saknas hos d5000, likaså commander mode). Dessa mindre lyckade design delar är borta med d90, varför det får bli en sådan (eller dess efterträdare) så småningom…

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoboDuCk:

Om du har möjlighet tycker jag du ska vänta tills Photokina är över i slutet på september. Nikon förväntas lansera åtminstone en ny systemkamera i instegssegmentet (D3100 med ny 14MP-sensor och kontinuerlig autofokus i live view/filmning samt 1080/24p video) men det har även talats om en ersättare till D90. Det kan få prisläget att förändras, åtminstone på begagnatmarknaden.

Jag tänkte precis fråga ang. den nya d90 (enligt rykten ska den kallas d90s). Tror ni d90s (eller vad den kommer att kallas) kosta lika mycket som d90 gör nu? Och den nya d3100 om den har speccsen som du påstår, kommer den då vara bättre än d90?

Tack så hemskt mycket för info ang. ny modeller, vore ju surt att lagt ut pengar på en kamera när det någon månad kommer ut en för samma pris fast bättre.

Permalänk
Medlem

Efterträdaren till D90 är ju påingång. Visst man kan ju inte sitta och vänta hela livet, men nikon uppdaterar ju omkring varrannant år och nu är det dags igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av csmannen:

Jag tänkte precis fråga ang. den nya d90 (enligt rykten ska den kallas d90s). Tror ni d90s (eller vad den kommer att kallas) kosta lika mycket som d90 gör nu? Och den nya d3100 om den har speccsen som du påstår, kommer den då vara bättre än d90?

Tack så hemskt mycket för info ang. ny modeller, vore ju surt att lagt ut pengar på en kamera när det någon månad kommer ut en för samma pris fast bättre.

Efterträdaren till d90 kommer troligen vara bättre än d90. Filmfunktionen där autofokus inte funkar kommer förhoppningsvis vara åtgärdat, eller åtminstone bättre. Kanske får den en bättre mic också. Eftersom jag inte bryr mig om filmfunktionen är detta kanske inte så viktigt. Det viktigaste som jag ser det är att efterträdaren till d90 bör ha bättre iso egenskaper. Och om detta går att fixa med en sensor med högre så är det trevligt, men om en högre upplösning ger sämre iso egenskaper (liten sannolikhet) så får det bli den äldre modellen...

Den nya d3100 tror jag däremot inte blir bättre än d90 som kamera eftersom det är en inträdesmodell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokoza:

Efterträdaren till d90 kommer troligen vara bättre än d90. Filmfunktionen där autofokus inte funkar kommer förhoppningsvis vara åtgärdat, eller åtminstone bättre. Kanske får den en bättre mic också. Eftersom jag inte bryr mig om filmfunktionen är detta kanske inte så viktigt.

Ptja det beror ju på TS behov. För mig är filmfunktionen EXTREMT viktig, nästan viktigare än stilbildsfunktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Ptja det beror ju på TS behov. För mig är filmfunktionen EXTREMT viktig, nästan viktigare än stilbildsfunktionen.

Om filmfunktionen nu är så EXTREMT viktig kanske det är bättre att välja Cannon eftersom dessa lär vara bättre på denna biten (tror jag)... Ptjaaa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokoza:

Om filmfunktionen nu är så EXTREMT viktig kanske det är bättre att välja Cannon eftersom dessa lär vara bättre på denna biten (tror jag)... Ptjaaa...

Eller vänta tills Sony släpper sin NEX VG10 i Sverige:

NEX-VG10 | Interchangeable Lens Handycam Camcorder | Sony | Sony Style USA

Alternativt de ryktade A33/A55 med "phase detect-AF" under videoinspelning... Dessa lär enligt rykten lanseras snart.

Eller så köper du en RIKTIG videokamera om film är det viktigaste.

Permalänk
Medlem

Jag kommer nog inte filma så mycket... Men jag vet säkert att jag ska vänta till d3100 och d90s släpps.