Permalänk
Medlem

Presterar inte som den ska...

Tjena! (sorry om jag postar under fel kategori)
Joo det är så att jag har konstiga problem med min dator. Den har bra delar, processor, grafikkort o.s.v. men den klarar inte av de nya spelen som kommer ut. Köpte nyligen Starcraft 2 och klarar av "Recommended System Requirements" med hästlängder. Testade även min dator på "http://www.systemrequirementslab.com" där man kan välja olika spel för att se om datorn klarar av det och får topp betyg. Min spec är:

ATI Radeon HD 5800 Series
Intel(R) Core(TM)2 Quad CPU Q9550 @ 2.83GHz
3GB RAM
Windows 7 x64 Operating System
1TB Harddrive Memory
ASUS P5Q Pro Motherboard

Spelet väljer även ULTRA som default grafikinställningar men klarar ändå inte av det. I början går allt bra men så fort jag börjar få fler byggnader och fler units i spelet så börjar lagget och hackandet, det blir verkligen ospelbart, och det blir inte mycket bättre om jag ändrar inställningarna till "High" eller t.o.m "Medium".

Det jag hört är att mitt moderkort kan vara lite skumt, många säger att det inte är bra och att det kan vara problemet. Vad tror ni? Vad behöver köpas, bytas eller göras? (Har förövrigt inga virus, använder NOD 32 Antivirus, och alla drivrutiner är uppdaterade)

Mvh Ninami

Permalänk
Medlem

sänk grafikinställningarna ytterligare? och se om det blir bättre

Visa signatur

|i5 750@4,0 ghz water cooled| |4 gig xms3 1600 mhz| |3x asus 280 gtx 700/1400/1275< vattenkylda| |8800 gt g92 "physx" vattenkylt| |ASUS P7P55WS SuperComputer| |34797 vantage score|
|Ljud>| |°4x cerwin vega XLS-215°| |2x Samson PG3800 |Zachry XPS-600 för biamp.|
|Alto x23 delningsfilter| | 4x RCF LF18G400 18"| | Peavey pvi 3000|

Permalänk
Medlem

Av vad jag kan se så har du rätt så bra grejer i burken, så frågan är hur presterar den i andra spel?

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Medlem

Grejen är ju att den borde klara av ULTRA, så det kvittar väl egentligen om den klarar av LOW inställningar?

Det är vissa spel den inte klarar av, typ World of Warcraft i vissa tillfällen, Kane & Lynch 2... Så det är inte bara Starcraft 2

Permalänk
Medlem

Nu har inte jag så stor koll på sånt här men kan det funka att uppdatera BIOS? Har aldrig gjort det efter jag fick moderkortet, vet inte om det har något med problemet att göra?

Permalänk
Medlem

Kör 3dmark, kolla sedan efter vad andra får för poäng med samma/liknande konfiguration. Underpresterar den? Då är något fel

Permalänk

Vilket exakt grafikkort har du ?

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [Powercolor 9070XT Reaper] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W][Philips Evnia 34M2C8600 + 2x Dell 2715H 27"] OS: Bazzite OS
*🎮 Ps5 PRO Digital Edition
*📱 Galaxy S25 Ultra | 🎧B&W px7 s3|
*📺LG Oled CX48
*Noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem

Jag ska testa 3dmark nu, skriver resultat så snart jag är klar.

Jag har Radeon HD 5850 1GB GDDR5

Permalänk
Medlem

3DMark Score - 7386 3DMarks
SM 2.0 Score - 4019
SM 3.0 Score - 2938
CPU Score - 1593
OS - Windows 7
CPU - Intel Core 2 Quad Processor Q9550
CPU Speed - 2833 MHz
GPU - ATI Radeon HD 5850
Memory - 3072 MB

Så såg mitt resultat ut, jag hade låg FPS under Graphic Test, låg runt 20-30.
Under CPU Test låg jag på 0 FPS, har inte någon aning om vad det betyder men jag fattar att det INTE är bra

Vet inte hur jag jämför med andra med min spec men det lär ju knappast behöva kollas eftersom jag märker direkt att nått är fel.
Min fråga nu är, vad är fel och vilken komponent fungerar inte som den ska?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninami:

3DMark Score - 7386 3DMarks
SM 2.0 Score - 4019
SM 3.0 Score - 2938
CPU Score - 1593
OS - Windows 7
CPU - Intel Core 2 Quad Processor Q9550
CPU Speed - 2833 MHz
GPU - ATI Radeon HD 5850
Memory - 3072 MB

Så såg mitt resultat ut, jag hade låg FPS under Graphic Test, låg runt 20-30.
Under CPU Test låg jag på 0 FPS, har inte någon aning om vad det betyder men jag fattar att det INTE är bra

Vet inte hur jag jämför med andra med min spec men det lär ju knappast behöva kollas eftersom jag märker direkt att nått är fel.
Min fråga nu är, vad är fel och vilken komponent fungerar inte som den ska?

Du har nåt stort fel när du får så låg score........jag hade högre med min C2D E6420 å ett ASUS HD4850......fick även högre cpu score........

Testa uppdatera bios till moderkortet.........3dmark06 är VÄLDIGT cpu beroende så eftersom du får så dåligt i CPU score så är det förmodligen nåt med CPU eller moderkort som är galet.......cpu påverkar ju åxå sm2 å sm3 score väldigt mycket

Permalänk
Medlem

Okej jag försöker med att uppdatera BIOS. Kan det även vara ett fel i moderkortet? Kan det fixas genom att köpa nytt kort tror du?
Tack för svar

Permalänk
Medlem

Överhettning månn tro?

Permalänk
Medlem

Håller med BJUFFE. Det låter som att något går för varmt har du kollat temps på CPU och Grafikkortet ?

Permalänk
Medlem

Neej det har jag ju faktiskt inte gjort, hur ser man det på bästa sätt?

Permalänk
Medlem

Såhär såg det ut när jag öppnade programmet, och endast Google Chrome igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninami:

http://img266.imageshack.us/img266/5023/coretempscro.png

Såhär såg det ut när jag öppnade programmet, och endast Google Chrome igång.

oj de ser inte bra ut där har du nog "boven i dramat" ......ta loss kylaren å montera om med ny pasta.......passa även på att rengöra lådan från damm tryckluft på burk e bra

Permalänk
Medlem

Ja såhär såg det ut som ca när jag startade 3dmark 06, om du kollar på "High" eftersom jag inte kunde ha Core Temp programmet uppe samtidigt som 3dmark så stämmer inte den nuvarande temperaturen, utan det ligger runt 100C då.

Borde jag införskaffa en ny fläkt eller räcker det bara med ny kylpasta?

Permalänk

Börja med att rensa bort damm och montera om kylaren med ny kylpasta och se vad dina temps landar på efter det. Över 90grader är inte bra alls.

Permalänk
Medlem

Frånsett att dina temperaturer är för höga så har du en lite udda minnes mängd, 3gb?

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Jo jag ska montera om och fixa kylpastan strax.
Jag har 4 egentligen men ena sloten är sönder så kan bara använda 3 haha

Permalänk
Hedersmedlem

Då blir det bara halva minnesbandbredden, vilket säkert också påverkar till en del.

Vilket nätagg använder du?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Hej alla och tack för alla svar!

Jag har precis köpt mig Corsair Cooling Hydro H50 för att få sänka temperaturen.
Den ligger nu på ca 30-50 och lagg/hackande i spel har försvunnit helt!
Tack så hemskt mycket för era svar och stort tack till BJUFFE som antog att det va överhettning!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ninami:

Hej alla och tack för alla svar!

Jag har precis köpt mig Corsair Cooling Hydro H50 för att få sänka temperaturen.
Den ligger nu på ca 30-50 och lagg/hackande i spel har försvunnit helt!
Tack så hemskt mycket för era svar och stort tack till BJUFFE som antog att det va överhettning!

Nice om du nu vill att det hela skall flyta ännu lite bättre så se till att antingen använda 2 minnes slots eller 4 så kommer det bli riktigt bra om en slot är sönder (låter skumt iofs) så använd bara 2 (de som är i par). Minne är ju rätt billigt så 2 x2gb would be da shit i så fall

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming