Permalänk
Medlem

Byta dator varje år: lönsamt?

Har funderat på detta ett tag och undrar om det är lönsamt att uppgradera till en ny dator varje år istället att köpa en ny efter 5 år?

Idé:

Köp en dator, sälj den efter 1 år och köp en ny för runt 2-3 tusen kr mer än det du fick för din gamla dator.

Så säg att din dator kostade 10 000 kr när du köpte den och du säljer den för 7-8 tusen kr efter ett år och köper en ny för runt 10 000 kr igen.

Efter 5 år "förlorar" du alltså runt 10 000 kr. Om du nu skulle väntat istället och köpt en ny dator efter 5 år för 10 000 kr så har du ju haft din gamla dator under dessa fem år medans om man gör på det andra sättet så har man en ny fräsch dator varje år, kanske inte den bästa men en helt ok dator som antagligen klarar av de nyare spelen.

Detta förutsätter självklart att du ska köpa en ny dator efter 5 år.

Har någon testat denna princip? Funkar det? Detta är bara spekulationer från mig, jag har ingen aning om det funkar och om värdet på saker går ner så mycket efter 1 år.

Permalänk
Medlem

Det är kul om inte annat...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig köpa en begagnad dator för 80% av priset , efter ett år får man troligen en ny bättre för samma pengar.

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av thornblom:

det är kul om inte annat...

+1

Permalänk
Hedersmedlem

Det kan nog löna sig om man säljer och köper vid rätt tillfälle, man ska sälja typ lite innan något nytt kommer, typ ungefär nu och två månader framåt ska man sälja om man tänker på att 6000 serien kommer snart, eftersom i stort sett alla OEM datorer kommer ha samma pris ändå och det är bara vi datornördar som vet vad för nytt som ska komma, så om du har 5870 965 o.s.v. i din dator kommer ju de flesta tycka att du har det "senaste" tills någon vecka efter något nyare kommer ut.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Jag skulle aldrig köpa en begagnad dator för 80% av priset , efter ett år får man troligen en ny bättre för samma pengar.

Blocket.se

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk

Varför inte uppdatera delar eftersom stället? När du känner att du behöver det. Det tycker jag verkar mest lönsamt istället för att köpa HELT ny datorn varje gång.

orka göra upp en plan på när du ska köpa ny dator :S

Visa signatur

| MacBook Pro 2016 Touch Bar 15" |

| 16GB Ram DDR4 2133 MHz | i5 6500k | RX 480 4GB | ASUS Z170-A | Fractal Design XL | Corsair TX650W |

CITERA FÖR SVAR

Permalänk

på blocket kan du lätt få 7000kr för en 1års gammal 10000kr dator !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jooh4n:

Varför inte uppdatera delar eftersom stället? När du känner att du behöver det. Det tycker jag verkar mest lönsamt istället för att köpa HELT ny datorn varje gång.

orka göra upp en plan på när du ska köpa ny dator :S

Varför ska jag uppgradera delar? Jag klarar mig med min dator just nu. Och när tiden kommer då jag behöver uppgradera grafikkortet(exempel) så kommer antagligen datorn vara utdaterad och jag skulle behöva en ny processor, nytt moderkort och nya minnen för att inte datorn ska flaska. Det resulterar antagligen i att jag köper en nya dator och det kommer antagligen vara om kanske 4-5 år.

Jag har inte gjort upp någon plan utan funderar på om det kanske är bättre att köpa ny dator oftare än att istället vänta tills man behöver en ny och skrotar den gamla.