Permalänk
Medlem

Fisheyekonverter till 1000d

Jag har haft min canon 1000d i några månader nu, och är sugen på lite nya objektiv och så. Jag har bara
kitobjektet (18-55mm) än så länge.

Jag är sugen på ett fisheye objektiv men tyvärr tillåter inte ekonomin detta. På ebay finns många typ ??? FishEye Lens With Macro for Canon EOS Cameras ?NEW? on eBay (end time 17-Aug-10 17:57:39 BST) billigt. Ett annat jag tittat på är Rokinon Fisheye 8mm Lens for Canon Rebel EOS Digital on eBay (end time 18-Aug-10 21:59:03 BST). Priset skiljer sig ju enormt från Sverige.

Så jag undrar om det är någon idé att köpa en fisheyekonverter till min 1000d istället för att köpa ett helt objektiv? Någon som testat en konverter?

Visa signatur

Kimpa

Permalänk
Medlem

Jag kan inte uttala mig om just den konvertern och det objektivet, men i alla fall jag hittils sett så ger ett riktigt objektiv bättre bildkvalitet och risken för vinjettering blir mindre. Sen beror det ju på vad det är för typ av fisheye om vinjetterring är något problem såklart...

Permalänk
Medlem

Skaffa det där samyang-fiskögat som du länkar (Rokinonet, alltså, samma sak olika namn). Det ska ha fått rätt bra kritik. Inte så farligt mycket blodigare att köpa inhemskt heller: Objektiv vidvinkel Samyang MF 8/3,5 Fisheye för Canon EOS

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk

Enligt vad jag har läst mig till och vad jag har sett på bilder så är inte en fisheyekonverter det optimala... Visst som leksak, men inte som riktig utrustning... Blir det vinjettering?

Visa signatur

Acer Aspire 7730G ->| Intel Core 2 Duo T5800 2.0 Ghz | nVidia Geforce 9600 GT 512 Mb | 4 Gb DDR 2 RAM | 320 GB SATA 2 HDD |

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen!

Det blev till att beställa en Ketnor-konverter. Mest som en leksak och för att testa på fisheye lite. Har inge högre förväntningar på kvalitén, men hoppas att det går att ta kort med så lite vinjettering som möjligt.

Visa signatur

Kimpa

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimpa_88:

Tack för tipsen!

Det blev till att beställa en Ketnor-konverter. Mest som en leksak och för att testa på fisheye lite. Har inge högre förväntningar på kvalitén, men hoppas att det går att ta kort med så lite vinjettering som möjligt.

Lägg jättegärna upp några exempelbilder när du får det!

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?