Permalänk
Medlem

minnneskort till d5000

Hej
jag har en nikon d5000, och till den har jag ett 8gb kort som klarar 20 mb/s.
nu har jag tänkt att köpa något/några kort till och funderar hur snabba de bör vara.
jag tror att kameran klarar ca 4 bilder per sekund, så allt över 45mb/s är ju onödigt egentligen.
men nu till själva frågan, är det någon som vet hur snabba minneskort min kamera kan dra nytta av?

Permalänk
Medlem

Hittade inga data på D5000, men den är ju rätt lik D90 i övrigt, så man kan ju gissa att prestandan är ungefär samma (och troligen inte bättre iaf):
Rob Galbraith DPI: Nikon D90

Permalänk

Jag håller med Dumbo, skrivhastigheten på en Nikon D5000 bör vara snarlik den på en Nikon D90. Jag kan inte siffrorna i huvudet men jag vet eftersom jag har undersökt båda kameror då jag funderade ett tag på att köpa något utav dem.

Tack för länken Dumbo! Det där är ju en fantastisk resurs när man vill jämföra skrivhastigheten hos olika minneskort i olika kameror. Jag kunde aldrig ha anat att något sådant ens existerade på webben. (Det påminner mig om DVD Identifier och databasen för DVD media hos VideoHelp.)

Det visar t.ex. att SanDisk Extreme Ducati 4GB och 8 GB ger högsta skrivhastigheten i min EOS 50D. Inte helt oanat att ett SanDisk minneskort ligger i topp, men lite förvånad är jag att det inte är SanDisk Extreme Pro som står högst upp på listan. Jag tittade då på skrivhastigheten för JPEG bilder. Är det medlemmar som bidrar till databasen och hur får man fram de mätvärdena? I så fall är det kanske ingen som har testat ett SanDisk Extreme Pro med den kameran än och skickat in mätresultat. Personligen så tycker jag inte att den extrema skrivhastigheten motiverar priset.

Förvånansvärt nog så fungerar dock även A-Data Turbo 350X 16GB, Lexar Professional 300X 16GB, Transcend UDMA 300X 16GB och PNY Optima PRO UDMA 266X 8GB väldigt bra för att vara icke-SanDisk kort.

När vi ändå pratar om minneskort. Compact Flash (CF) minneskort finns som Typ 1 (Type I) och Typ 2 (Type II). Typ 1 är en typ av hårddisk, en s.k. micro diskdrive. Finns det någon situation då det är en fördel att använda en sån istället för ett vanligt CF minneskort (Typ 1)?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Typen har inte att göra med om det är en microdrive eller inte, utan det är tjockleken som avgör. Typ I är tunnare och det är denna som mer eller mindre alla minneskort tillhör numera. Typ II användes framför allt av microdrives, men även flash-baserade kort finns/har funnits i typ II, då för att man gjort ett rejält stort kort som inte kunnat göras tunnare pga den stora lagringskapaciteten.
Microdrives var väl, en gång i tiden, en möjlighet att få plats med mer data på "kortet". Annars hade de ingen fördel. De var mycket känsligare mot stötar och drog väldigt mycket mer ström än flash-baserade kort. Idag går det väl knappt att få tag på microdrives längre och jag tycker nog inte att någon ska vara ledsen för det.

Permalänk

Beror ju på om den huvudsakligen ska användas till filmining eller till foto...
Har en Sony Alpha A330, på mitt vanliga SD-kort, 4GB, kan jag ta 6 bilder innan bufferten är full (JPG+RAW).
Sedan på ett 1GB EXTREME III-kort kan jag skjuta hela minneskortet fullt (JPG+RAW) utan att bufferten blir full...

Sedan är det säkert annorlunda vid filmning...

Visa signatur

Acer Aspire 7730G ->| Intel Core 2 Duo T5800 2.0 Ghz | nVidia Geforce 9600 GT 512 Mb | 4 Gb DDR 2 RAM | 320 GB SATA 2 HDD |