Permalänk

iSCSI prestanda?

Tänkte bygga ett SAN hemma. Vad kan man räkna med för prestanda om man kör det på ett mini-ITX kort med inbyggt realtec GB NIC, använder en "hemma" GB switch och bara har en klient?

Hur mkt ger det att köpa intelNICar? Bättre switch? Porttrunking? Jumboframes? Bättre hårdvara på sanet? Alltså vad är värt att satsa pengar på?

Kommer köra med en vanlig SATA disk till att börja med, kan inte tänka mig att den blir flaskhalsen i förstaläget.

Permalänk
Medlem

en vanlig sata disk klarar inte 1 Gbits hastighet.

Permalänk

Min spontana tanke såhär direkt är att skippa det inbyggda realtek kortet och köpa ett lite bättre intel kort.
Anledningen är billiga kort har många funktioner som läggs i mjukvaran (lastar cpu) som tex beräkningen av checksummor på paket vilket sker i dedikerad hårdvara på dyrare kort som tex intels.
En annan jävligt cool sak som kanske kräver lite dyrare intel kort är att man kan boota upp klienten över iSCSI, det om något hade jag velat testa.

Men vad ska du köra för system på din server, Linux eller Windows? För jag misstänker att valet av hårdvara kan även bero på vilka drivrutiner som finns tillgängliga för de olika operativsystemen.

Permalänk
Medlem

Det kan vara idé att se över valet av RAID-kort, valet av NICar (här kan man inte gå fel med lite värre Intel kort).

Som sagt, vad är det för operativ som ska snurra på den?

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk

Det blir openfiler på diskburken och troligtvis hyper-v server som ansluter till den. På sikt kanske det blir ett kluster av hoastar som ansluter. Anledningen till att det blir microsoft är att jag har ett technet abonnemang och jag tror att alla failover och livemigration fuktioner i vmware och xen kostar licenspengar?

Permalänk

Jag kan ju iofs göra så att jag drar igång openfilerburken ikväll och testmäter den så får vi se vad den duger till. Jag ju bli lite kul att se skillnaden i prestanda när man kör på intel-nicar, senare.

Permalänk
Skrivet av Pragmatiker:

Min spontana tanke såhär direkt är att skippa det inbyggda realtek kortet och köpa ett lite bättre intel kort.
Anledningen är billiga kort har många funktioner som läggs i mjukvaran (lastar cpu) som tex beräkningen av checksummor på paket vilket sker i dedikerad hårdvara på dyrare kort som tex intels.
En annan jävligt cool sak som kanske kräver lite dyrare intel kort är att man kan boota upp klienten över iSCSI, det om något hade jag velat testa.

Men vad ska du köra för system på din server, Linux eller Windows? För jag misstänker att valet av hårdvara kan även bero på vilka drivrutiner som finns tillgängliga för de olika operativsystemen.

Det "går ju" att boota över iSCSI med ett vanligt kort också, PXE + Linux med initrd som fixar allt iscsirelaterat.
Inte den vackraste av lösningar, men det funkar.

Dock inte så rekommenderat kanske..

Permalänk
Medlem

Sen finns det ju nätverkskort som klarar av iSCSI själva åsså.