köpförslag för kamera med filmfunktion!

Permalänk
Medlem

köpförslag för kamera med filmfunktion!

Hej! vi håller på med ett ny inköp av kamera till vår friidrottsklubb. En bra kamera med filmfunktion för filmning och analys av stavhopp. Förtillfället har vi en vanlig filmkamera (sony ganska standard ) den har bara ett slowmotion läge och tar aldeldes för få bilder i sekunden (man ser att det är bilder som saknas).

Jag vet att det finns systemkameror med vilka man kan filma med och undrar nu om någon kan ge mig några förslag på bra kameror för dessa ändamål. pristaket för kameran har vi sagt ska vara runt 10-15000 kr.

Sen kommer vi även koppla kameran till en skärm, montera det på en kärra och driva allt med ett batteri. batteri och kärra är inhandlat så nu är det bara skärm och kamera som kvarstår.

Permalänk
Hedersmedlem

Du får ingen slowmotion med dagens systemkameror förutom med kameror som kan fota i 720p60 som t ex Panasonic GH1 och Canon 7D och då få 60fps. Vill du ha mer slowmotion så är JVC GZ-HM1 en videokamera som klarar upp till 600fps och är i övrigt en mycket bra kamera som klarar dåligt ljus och upp till 1080p.
JVC GZ-HM1 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Videokameror

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

verkar helt ok pratade med en annan friidrotts tränare som även han berättade att vi inte skulle hitta några systemkameror med de kraven så jo de lutar väll åt video kamera nu.

Permalänk
Hedersmedlem

De båda världarna har inte riktigt gått samman än men om något år lär vi se kameror som kan sägas vara både systemkamera och videokamera i ett. Både Sony, Panasonic och Olympus har nya system på gång men de kommer nog vara lite väl dyra till att börja med då de riktar sig till proffs i första hand.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Om du ska ha en systemkamera och spela in i 1080p så känns 7D givet. Annars så tror jag Lumix var bättre för 720p.
Du bör satsa på en dedikerad videokamera såvida du inte absolut vill ha kort skärpedjup - don't quote me on this, though.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk

Sista avsnittet utav Scrubs, (eller om det var House) spelades in med en systemkamera - vilket bevisar att man inte behöver någon fancy-dyr-kamerautrustning för enklare filmning...

Visa signatur

Acer Aspire 7730G ->| Intel Core 2 Duo T5800 2.0 Ghz | nVidia Geforce 9600 GT 512 Mb | 4 Gb DDR 2 RAM | 320 GB SATA 2 HDD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke1100:

Sista avsnittet utav Scrubs, (eller om det var House) spelades in med en systemkamera - vilket bevisar att man inte behöver någon fancy-dyr-kamerautrustning för enklare filmning...

Ursäkta offtopic.

Det var Säsongsavslutningen av House som spelades in med Systemkameror. Blev lite nyfiken och kollade vad dom använde.

Det här var vad jag hittade, monitor2 och hdmi/sdi splitter saknas och säkert massa andra saker

Canon EOS 5D Mark II hus 21000 Canon EF 35/1,4L USM 15000 Canon EOS 50/1.0 L 22260 (Ebay) Canon EF 50/1,2L USM 16490 Canon EF 85/1,2 L II 22885 Canon EF 24-70/2,8 L USM 12700 Canon EF 70-200/2,8L IS II USM 24000 Canon EF 100/2,8L IS USM Macro 1:1 9000 redrock DSLR Cinema Bundle 18000 marshall monitor 12000 Summa 173 200

Dom använde tre kameror så mycke av sakerna ska vara *3

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Jo kameran i sig är ju en piss i havet av totalkostnaden för en hel rigg, samma för tex RED kamerorna.
Tycker dock 170kkr är billigt i sammanhanget, speciellt med tanke på all optik de lyckats få in i den summan.

Permalänk
Medlem

Kanske en samsung hmx-m20? 3799 + 189kr frakt, spelar in 600fps i vanligt läge, kollat recensioner och verkar lovande (själv beställt en)

Komplett.se - Samsung M20

Permalänk
Medlem

Nikon D90 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Digitala systemkameror
d90 är väl helt okej om du vill ha systemkamera med filminspelning?

Visa signatur

Fractal design R2 | Asus p5q deluxe | Intel Core 2 Quad 9650 @ 4ghz | 4x 2gb Corsair 1066mhz ddr2 | Gigabyte gtx 560ti SoC | raid0 - 2x Intel X-25 M G2 80gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av cccm:

Nikon D90 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Digitala systemkameror
d90 är väl helt okej om du vill ha systemkamera med filminspelning?

30fps 720 vad jag vet. Dessutom massa jellyeffekt

D90 är ett dåligt val i detta fall, dessutom ska den pensioneras om någon månad.

Permalänk
Skrivet av mikgus:

Ursäkta offtopic.

Det var Säsongsavslutningen av House som spelades in med Systemkameror. Blev lite nyfiken och kollade vad dom använde.

Det här var vad jag hittade, monitor2 och hdmi/sdi splitter saknas och säkert massa andra saker

Canon EOS 5D Mark II hus 21000 Canon EF 35/1,4L USM 15000 Canon EOS 50/1.0 L 22260 (Ebay) Canon EF 50/1,2L USM 16490 Canon EF 85/1,2 L II 22885 Canon EF 24-70/2,8 L USM 12700 Canon EF 70-200/2,8L IS II USM 24000 Canon EF 100/2,8L IS USM Macro 1:1 9000 redrock DSLR Cinema Bundle 18000 marshall monitor 12000 Summa 173 200

Dom använde tre kameror så mycke av sakerna ska vara *3

Aaa... Fast du vet att 170'000kr är en skitsumma...
Kolla upp vad en proffessionell HD-videokamera, som används utav amerikanska filmbolag, kostar. Enbart kameran kostar så mycket som >220'000 (källa: ScandinavianPhoto). Sedan ska videooptik, kamerarigg, ljud och annat till.
Så 170'000 är "en piss i havet" som fredlovebot säger...

Skrivet av fredlovebot:

Jo kameran i sig är ju en piss i havet av totalkostnaden för en hel rigg, samma för tex RED kamerorna.
Tycker dock 170kkr är billigt i sammanhanget, speciellt med tanke på all optik de lyckats få in i den summan.

Visa signatur

Acer Aspire 7730G ->| Intel Core 2 Duo T5800 2.0 Ghz | nVidia Geforce 9600 GT 512 Mb | 4 Gb DDR 2 RAM | 320 GB SATA 2 HDD |

Permalänk
Medlem

annars kan du ju fundera på tex en Exilim EX-FH20 (casio) eller någon annan exilimkamera

Permalänk
Avstängd

Jag köpte mig en Cannon SX 210 IS Långzoom kompakt, för ett par veckor sedan.

Nu tar det ett tag innan man lär sig en kamera från en annan tillverkare (Hade innan en Nikon 4600 från 2005 och senast en Fuji S1500fd)

Tycker att är långsam mellan bilderna samt från avtryck tills bilden faktiskt tas (precis som min 4600 från förr).
Har dock fått bra resultat vid helmanuellt och hel automatik.
Vilket är bra då jag är en ren amatör.
Fast med facit i hand skulle jag aldrig köpa kameran.
Dessutom är menyerna ett rent helvete och viktig info om inställningar syns inte, så jag har ibland försökt ta vidvinkel bilder med kanske 25% av zoomen ute.

Visa signatur

Vill bli avregistrerad från Sweclockers
Har tröttnat på det löjliga forumet...