Muskampen 2025: Segraren korad!

Låg "Hälsa" på SSD redan?

Permalänk

Låg "Hälsa" på SSD redan?

Köpte mig en Corsair F80 för några dagar sedan och har endast installerat Windows 7 och diverse program/spel på den och när jag installerade Crystaldiskinfo så har jag endast 84% i deras "hälsostatus" och efter att ha tittat runt börjar jag bli lite orolig över att den redan är nere på 84%.
Disken är helt ny som sagt och jag har gjort de tweaks som man bör göra och trim är aktiverat om jag har förstått det rätt.

Har jag fått en dålig SSD så att säga? Prestandamässigt får jag väldigt bra resultat i bland annat ATTO men det här verkar vara lite skumt? Kan en manuell trim göra någon skillnad? Vet inte om man rekommenderas att göra en manuell trim med en Corsair disk eller om det ens är möjligt.

Sen har jag en annan fråga som rör disken och dess kapacitet. Jag har disken som systemdisk och när jag kollar runt bland hårddiskarna ser jag att Windows själv skapat en partition som heter System Reserved som är på 100MB. Det är alltså SSDn som har en egen partition och den har minskat ner till 74MB utan att det finns något på just den partitionen, ska det vara så? Varför skapades den överhuvudtaget? Ser inte snyggt ut

Två frågor i ett, hoppas det går bra!

MVH

Permalänk
Keeper of the Bamse

Ang. dina 100mbit systemreserved är det en sorts root-partition för windows7, inget som är unikt SSD

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com