Commodore bygger C64-liknande Ion-dator

Permalänk
Melding Plague

Commodore bygger C64-liknande Ion-dator

Klassiska tillverkaren Commodore USA planerar en ny dator med retrodesign.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Haha inga dåliga grejer:D

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk

Före min tid, men nostalgi inom nörd historian är alltid nice

Permalänk
Skrivet av Asheileon:

Före min tid, men nostalgi inom nörd historian är alltid nice

Samma för mig, men visst har man läst och hört mycket om C64an.

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem

Man skulle egentligen köpa en och bara köra emulatorer på, kanske till ch med låta den boota in i ett C64-liknande text-interface som man kan starta program ifrån.
Tänk er polarnas förvåning när man sätter i en skiva, det dyker upp PRESS PLAY ON TAPE och sen kör en HD-film igång.

Permalänk

Den här är ju bara SÅ köpt!!

Permalänk
Medlem

Känns bra att ha en riktigt hemma

Kanske ska ta och damma av den gamla som ligger i en låda och bara vill kopplas in

Visa signatur

/m
Core i7 920@3,9Ghz|12GB|Rampage III Formula|Corsair H80|>1TB|GTX 570Ti|Antec P182|Corsair TX850M
Core i7 4770K @4,2Ghz|16GB|Sabertooth Z87|Corsair H100i|>5TB|GTX 770|Corsair 800D|Corsair TX850M

Permalänk
Medlem

Kommer säkert bli svindyr.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Undrar hur mycket de kommer pilla med tangentbordslayout osv om de nu faktiskt försöker hålla den original?
Teckenuppsättningen lär ju inte stämma alls, F-tangenterna får man göra något fantasifullt åt, och layouten på tex "piltangenterna" på en C64 är ett mindre helvete om jag ska vara ärlig. (Jag skulle inte bli ledsen om de kompromissade in en fyrvägslösning för pilarna på något smakfullt sätt )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Börjar bli ganska trött på alla dessa "nyheter" från Commodore. För mig finns det ingen som helst koppling mellan dagens Commodore och 70-80 talets företag med samma namn.

Om man nu så gärna vill ha en modern dator i en gammal låda så kan man ju åka till närmaste loppmarknad och köpa en gammal C64 för någon hundring, slakta den (skulle bara våga!) och dunka i ett billigt Atom kort.

Blir bara bedrövad över att giriga amerikaner fortsätter skända detta lik om och om igen. Kan dom inte bara låtar märket Commodore vila i frid.

Permalänk
Inaktiv

C64... Jösses. En annan var ju faktiskt MED på den tiden!

Min första kontakt med den gamla brödburken var i ett skyltfönster till en datorbutik (som inte blev särskilt långlivad tyvärr) strax före jul i Strömstad, runt 1984 skulle jag tro. Det var snöigt och kallt, och i en högtalare utanför skyltfönstret spelades julmusik och tonskalor från en med dagens mått mer än tämligen spartansk demonstration som snurrade varv efter varv. Liten pilt (typ 12 år cirkus) som man var, blev man ju såklart fastlåst av åsynen av "högupplöst" grafik (160*200 bildpunkter, lol) i 16 färger, hela 3 stämmors ljudkrets med fyrkant, sågtand eller sinusform, mjukrullande bakgrunder och animerade objekt (som kunde dubbleras i horisontell- och vertikalled) och så vidare.

Hela härligheten kostade sex tusen kronor. Då ingick inte kassettbandspelaren som överförde med 300 bits/s.

En diskettstation som lagrade 165kB per enkelsidig floppy och på grund av hårdvarufel i den seriella kontrollkretsen också överförde med 300bits/s (samt hade en tendens att bli överhettad och börja "spåra snett") kostade då 7000kr...

Jösses, det var tider det!

Permalänk
Entusiast

Den och en emulator <3

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

När folk i skolan skröt om sin C64 och C128 sa man att man hade Amiga.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

På 80-talet programmerade jag en del demos och mindre spel på C64. Man kunde göra en hel massa kul saker trots att 8-bitars processorn tuffade fram på knappt 1MHz. Idag har man en RISC-baserad 32-bitars processor på 1GHz (!!!) i fickan.

Nu skulle man lätt kunna tro att allt har blivit bättre, men så är det märkligt nog inte. Idag programmerar jag applikationer för Android och även om processorn tuggar i sig Javakoden i 1GHz så är bra timing och snabb respons ingen självklarhet. Vissa programidéer har jag helt enkelt fått lägga ner eftersom Android inte kommer i närheten av realtidsprestanda. Den typen av problem hade jag knappast när jag körde på min gamla C64, men den hade å andra sidan inte mycket till operativsystem... men ändå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

På 80-talet programmerade jag en del demos och mindre spel på C64. Man kunde göra en hel massa kul saker trots att 8-bitars processorn tuffade fram på knappt 1MHz. Idag har man en RISC-baserad 32-bitars processor på 1GHz (!!!) i fickan. :)...

Det var tider det när man hade absolut tillgång till hårdvaran på ett sätt man inte ens är i närheten av idag. Tänka att vi på den tiden kunde göra PCM under NMI, det är så nära I/O man kan komma! Eller när man lurade hårdvaran och peta upp 32st sprites av defakto 8 som hårdvaran stödjer... heheh....

Censor 4 ever!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Den och en emulator <3

Heh, precis vad jag tänkte.

Permalänk
Medlem

en sån som mediastation till hemmabion :F
sexig som den är så kommer nog en hamna på mitt rumsbord XD

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

man börjar känna sig gammal...
var en härrans massa år sen som nått tyskt företag köpte rättigheten till c-et

helt meeeeep OfT vad skulle en fult fungerande vic-20 vara värd idag(ursprungs monitorn är tyvär död)

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem

Tror den kommer sälja väldigt bra faktiskt!
hoppas att den inte kostar allt för mycket så att man skulle kunna lägga vantarna på en

vilken skärm skall man kombinera med den för att det skall passa in snyggt någon som har ett förslag?

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!

Permalänk

Commodore er ett varemärke som INTE har någon tillhörighet med tidigare anställda eller grundare av bolaget..vad är kul med det? Logon den ger massa goa minnen men min Volvo i gatan är lika "svensk" som denna pc är Commodore..

Visa signatur

Intel 2500K @4GHz | 16GB Crucial Vengance DDR3 | Asus P8Z68 Pro-V | Asus R9 280 | Corsair 750w | PNY 900gb ssd | Windows 10 64bit | LG oled 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbansvenske:

Commodore er ett varemärke som INTE har någon tillhörighet med tidigare anställda eller grundare av bolaget..vad är kul med det? Logon den ger massa goa minnen men min Volvo i gatan är lika "svensk" som denna pc är Commodore..

Lika lite som du förstår vad folk ser i denna retrodator, förstår jag kopplingen till din sosse-container.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bread_:

vilken skärm skall man kombinera med den för att det skall passa in snyggt någon som har ett förslag?

En Commodore 1084 monitor såklart, vad annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbansvenske:

Det kanske är av samma anledning som vi inte längre kallar Norge för svenskt. Alla saker har sin tid och man måste lägga det där gamla bakom sig och sluta när man är på topp.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en ganska unik Commodore SX64 i mitten av 80-talet, det var alltså en stor tung släpbar C64 med inbyggd 5tums färgmonitor samt 1541 diskettstation. Den saknade kassettinterfacet så det var bara disketter som gällde som oftast kördes med turboladdare och diskettklippare som raskt dubblade kapaciteten genom att man då kunde vända på den enkelsidiga disketten och köra på baksidan också. Den var tänkt som exklusiv business dator men när den lanserades gick businessfolket över till CP/M vilket den inte klarade själv med 6502 processorn. Det fanns dock ett cartridge att köpa till med en Z80 i som kunde köra CP/M men tror knappast någon köpte den som businessmaskin,IBM PC var ju redan i faggorna med tråkiga gröna monokromskärmar som normalvalet var då eller en sunkig CGA grafik som Commodoren slog lätt. SX64 måste ha varit bland de allra tidigaste "bärbara" med färgskärm.

Minns när jag släpade med den på sportlovsläger i Åre, på dagarna åkte vi slalom i backen och på kvällen spelade vi "ski" ett spel där en liten röd räddningshelikopter med bår plockade upp en om man ramlade.
Tyvärr sålde jag bort den när jag köpte en PC ,den försäljningen ångrar jag än i idag. Nu får man köra emulator för sina nostalgikickar, vem trodde då att man skulle sitta med en liten androidnalle med 64-emulator i.

Permalänk
Medlem

tråkig idé som fan. det är ju mjukvaran och den underbart primitiva beräkningskraften man strävar efter!
Hade det kommit uppgraderingar för webbläsare i exempelvis MacOs 9 så skulle jag nog sitta med det än idag.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airborne:

Jag köpte en ganska unik Commodore SX64 i mitten av 80-talet, det var alltså en stor tung släpbar C64 med inbyggd 5tums färgmonitor samt 1541 diskettstation. .

Sailor/Triad köpte en i veckan. Visade upp den i backuckan på hasn bil

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Sailor/Triad köpte en i veckan. Visade upp den i backuckan på hasn bil

I bakluckan säger du? Trodde inte dessa pjäser var så smala att de fick plats mellan plåten.

hasn? Du sitter ju inte här och chattar utan du kan ju titta vad du skriver i inlägget innan du trycker skicka. Korrekt grammatik hade även varit; Visade upp den i bagageutrymmet i sin bil.

Det hade för övrigt varit rätt soft att köra emulator på den eventuellt väldigt smidig htpc.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 C3 @ 3,7 GHz | Corsair 2x2 GB DDR3 1333MHz / 7-7-7-21 / 1.5V
Gigabyte GA-770TA-UD3 (rev. 1.0) | Intel X25-V G2 40GB
PowerColor ATI Radeon HD5850 | WD Caviar Green 1,5 TB 5400 RPM | WD Caviar Black 1 TB 7200 RPM | 2x Samsung F2 1,5 TB 5400 RPM Raid0 | OCZ ModXStream Pro - 600 Watt
Allt är inslängt i en svart låda som heter Fractal Design Define R2

Permalänk
Skrivet av CrazyDriver:

Börjar bli ganska trött på alla dessa "nyheter" från Commodore. För mig finns det ingen som helst koppling mellan dagens Commodore och 70-80 talets företag med samma namn.

Om man nu så gärna vill ha en modern dator i en gammal låda så kan man ju åka till närmaste loppmarknad och köpa en gammal C64 för någon hundring, slakta den (skulle bara våga!) och dunka i ett billigt Atom kort.

Blir bara bedrövad över att giriga amerikaner fortsätter skända detta lik om och om igen. Kan dom inte bara låtar märket Commodore vila i frid.

Det är ju inte du som känner som att det inte är någon koppling, det är så. Sen att det skulle vara giriga amerikaner är väl en lite snäv syn på saken. Commodore gick bankrutt och risk kapitalister slet åt sig det lilla av värden som var kvar. Risk-kapitalister finns över hela värden, och för närvarande är det Kina som huserar de flesta av dom. I fallet med Commodore så var det "giriga tyskar, nederländare, kineser och japaner" som har köpt upp rättigheter för att försöka mjölka Commodore. Amerikanare har så vitt jag vet bara köpt rättigheter till Commodores styrkrets-tillverkning och varumärket Amiga.

//LD

Visa signatur

http://www.earth-dog.com - Metal for Muthas - Gore for Ghouls!

Permalänk
Medlem

Vilken nostalgi. Jag äger en gammal 128:a.
Spelet "Summergames" har jag suttit många timmar med.
Otroligt att ett så bra spel fick plats i denna "lilla" dator.

Visa signatur

Svanen

Permalänk

Själv har jag en commodore i källaren som inte funkar tror jag men vist kommer jag ihåg och sätter pris på minnet av den, är mest glad før att den blev så stor och satt fart på att gør spelandet sett som "normalt" idag. Da vi var i C64 åldern så fatta inte vuxna hur stor industri och kul det är att få växa upp från början med spelandet..

Visa signatur

Intel 2500K @4GHz | 16GB Crucial Vengance DDR3 | Asus P8Z68 Pro-V | Asus R9 280 | Corsair 750w | PNY 900gb ssd | Windows 10 64bit | LG oled 24" |