Flytta över workers från main till snabb expansioner, varför?

Permalänk
Skrivet av Firkraag:

Jag kan förstå om man väntar med sin expansion och har fler workers än vad man behöver i sin main(om man bygger drones hela tiden som terran/protoss ska göra). Men om man snabb expanderar som Zerg tex och inte ens har drones så det räcker till sin main varför ska man då flytta över?

Jag menar, sätt båda rallys på expansionen istället måste väl vara bättre då man inte förlorar den viktiga tidiga mining tiden och inte gör sina drones öppna för attack direkt i onödan? Drones du bygger i din main med rally på expansionen måste ändå springa samma avstånd än om du flyttade över hälften från main.

Enda anledningen jag kan se till detta är om man väntar med sin expansion och har fler än man behöver på 1. Finns det någon matte på detta i SC2, eller är det så djupt rotat i broodwar generna att folk inte känner för å ändra sig?

Personligen så ser jag bara förluster i att göra så...

Du flyttar över för att få en jämnare saturering. Även om du fe:ar så kommer du högst troligt ha 20+ drones när din expansion är klar. Generellt så vill du att dina baser ska ha samma saturering, främst för att minska ekonomisk skada vid eventuell harass och för att det ger högst inkomst.

Visa signatur

ASUS P8Z68 Deluxe | i5 2500k@4,6 | Radeon 5750 | Corsair 550W | Corsair Force GT 60gb | Samsung Spinpoint 250GB | Corsair Vengeance 8gb

Permalänk
Entusiast
Skrivet av jan_banan655:

Generellt så vill du att dina baser ska ha samma saturering, främst för att minska ekonomisk skada vid eventuell harass och för att det ger högst inkomst.

På vilket sätt ger 2 baser med 10 workers mer inkomst än 1 bas på 20 workers? att saturera jämnt kan man göra utan å splitta.

Det med harass är en bra poäng dock som sagt innan.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Skrivet av Firkraag:

På vilket sätt ger 2 baser med 10 workers mer inkomst än 1 bas på 20 workers? att saturera jämnt kan man göra utan å splitta.

Det med harass är en bra poäng dock som sagt innan.

Till viss del ja, men när du har runt två workers per mineral så kommer det självklart vara bättre att dela upp det. Det är ytterst sällan som man skickar iväg så mycket som 10 drones, det rör sig snarare om 3-4 i standardfallet.

Visa signatur

ASUS P8Z68 Deluxe | i5 2500k@4,6 | Radeon 5750 | Corsair 550W | Corsair Force GT 60gb | Samsung Spinpoint 250GB | Corsair Vengeance 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zartax:

Men vad är det för mängder mineraler vi pratar om här? Så många som man inte minar på den tid man bygger 8 arbetare. Så kanske 400-500 mineraler eller nått. Dessa mineraler har man då alltså tillgång till senare, när ens main nästan har slut på mineraler, vilket är seeent i spelet. Och det man byter är lite färre mineraler tidigare i spelet, när de är viktigare att hålla jämn takt med motspelaren.

Jag menade självfallet inte att man ska flytta alla arbetare till expen. Snarare göra det mera jämt fördelat. För övrigt, vid en airharras så är det oftast mainen som blir attackerad enligt min erfarenhet i platinum/diamond.

Permalänk
Medlem

Alltså, om jag förstår trådskaparen rätt så menar han på att om man skickar några arbetare till expansionen i början har man slösat värdefull tid som skulle kunnat gå åt till att mina istället. Om man bortser från fördelen vid en harass att ha arbetarna utspridda så finns det inget positivt med att flytta de där första arbetarna istället för att bara sätta en waypoint från main till expansion för de första arbetarna man bygger. De kommer ändå att ha förflyttat sig lika långt över kartan och orsakat samma "downtime". Det verkar ju faktiskt rimligare att få ha mer mining time i början när det är väldigt kritiskt att få ut units. Det är samma mängd resurser, bara att man får ta del av dem tidigare.

Permalänk
Medlem

Det är främst så att man kan fylla gaserna så snabbt som möjligt, det kräver 6 workers att bara göra det. Sedan är det bättre att ha 2 baser med lika många workers på direkten än att hålla på och bygga typ 20 workers på sin expansion, det tar nämligen tid. Om 1 bas workers dör så har man en med lika många redan. Det handlar om att sprida ut oddsen.

Visa signatur

Intel i7 950 -|- Asus P6T Deluxe V2 -|- Corsair 6GB 1333MHz -|- Gigabyte GeForce GTX 460 1GB -|- Corsair HX 650W -|- FD R3 -|- 1TB Samsung F3 -|- CM Hyper 212+ -|- Win7

Permalänk
Entusiast
Skrivet av brickN:

Det är främst så att man kan fylla gaserna så snabbt som möjligt, det kräver 6 workers att bara göra det. Sedan är det bättre att ha 2 baser med lika många workers på direkten än att hålla på och bygga typ 20 workers på sin expansion, det tar nämligen tid. Om 1 bas workers dör så har man en med lika många redan. Det handlar om att sprida ut oddsen.

Vid snabbexpansioner så tar man aldrig å fyller gas direkt, då man knappast ens fyllt i sin main. Tar även exakt lika lång tid att få ut workers oavsett om man flyttar arbetare eller inte.

Skrivet av Gargel:

Alltså, om jag förstår trådskaparen rätt så menar han på att om man skickar några arbetare till expansionen i början har man slösat värdefull tid som skulle kunnat gå åt till att mina istället. Om man bortser från fördelen vid en harass att ha arbetarna utspridda så finns det inget positivt med att flytta de där första arbetarna istället för att bara sätta en waypoint från main till expansion för de första arbetarna man bygger. De kommer ändå att ha förflyttat sig lika långt över kartan och orsakat samma "downtime". Det verkar ju faktiskt rimligare att få ha mer mining time i början när det är väldigt kritiskt att få ut units. Det är samma mängd resurser, bara att man får ta del av dem tidigare.

Precis vad jag menar, en som håller med mig. Jag har experimenterat med att inte flytta sina arbetare sen jag skrev denna tråden, och har inte märkt något negativt alls. Skönt att inte slippa mineraler tidigt.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Den största fördelen jag ser med att flytta så att man har ett jämnt antal på båda baser är att helt enkelt inte i ett senare läge när det gäller att hålla koll på hundratals andra saker, behöva räkna antalet workers som jag behöver flytta då.

Samtidigt så fungerar ju workers även som extra firepower/köttmur (i krislägen eller jämna strider) tidigt i spelet, vilket kan vara en fördel.
Ibland håller jag dock kvar mitt CC (spelar terran) lite extra länge i min main och bygger extra scv's utifall det känns osäkert att flytta ut. Då har man inte CC't helt idle som det ofta brukar kunna vara.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Den största fördelen jag ser med att flytta så att man har ett jämnt antal på båda baser är att helt enkelt inte i ett senare läge när det gäller att hålla koll på hundratals andra saker, behöva räkna antalet workers som jag behöver flytta då.

Samtidigt så fungerar ju workers även som extra firepower/köttmur (i krislägen eller jämna strider) tidigt i spelet, vilket kan vara en fördel.
Ibland håller jag dock kvar mitt CC (spelar terran) lite extra länge i min main och bygger extra scv's utifall det känns osäkert att flytta ut. Då har man inte CC't helt idle som det ofta brukar kunna vara.

Det brukar annars vara rätt bra att bygga ComSat innan man flyger ut om man inte vågar direkt.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Jag menade självfallet inte att man ska flytta alla arbetare till expen. Snarare göra det mera jämt fördelat. För övrigt, vid en airharras så är det oftast mainen som blir attackerad enligt min erfarenhet i platinum/diamond.

Jo, fast vid en airharass spelar det inte så stor roll hur du har fördelat arbetarna eftersom det är så lätt för flyg att förflytta sig.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk

Man ska inte bry sig om att fördela risken (det är bara en biprodukt), man ska bara fokusera på att få så hög income per arbetare som man kan, när man kan.