Commodore bygger C64-liknande Ion-dator

Permalänk
Medlem

*** Syntax Error ***
Nostalgi på hög nivå.

Eftersom det är preskriberat sedan länge så va jag pirat på den tiden. När man kopiera spel över kassettdubbeldäckaren. För att sedan tåligt vänta 20-40 minuter för att spelet förhoppnings skulle starta, allt medan färgerna flimra runt på skärmen.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

*** Syntax Error ***
Nostalgi på hög nivå.

Eftersom det är preskriberat sedan länge så va jag pirat på den tiden. När man kopiera spel över kassettdubbeldäckaren. För att sedan tåligt vänta 20-40 minuter för att spelet förhoppnings skulle starta, allt medan färgerna flimra runt på skärmen.

Jo, den där förbannade azimutvinkeln som alla tydligen hade intälld lite olika. Jag ruttnade och skaffade mig en 1541 som moddades för parallellporten och då tog det 3 sekunder!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Står inget om operativsystem?

Permalänk
Medlem

*skrammel* (Letar i bandkassen)
*Prassel* (Kollar bandläget i "bandboken")
*Frrrrr...* (spolar till 127 på räknaren)
LOAD "GREEN BERET"
"PRESS PLAY ON TAPE"
*Väntar*
YouTube - c64 music - Green Beret by Martin Galway

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

*skrammel* (Letar i bandkassen)

Du glömde; LOAD "$",8

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Nautilus011:

*** Syntax Error ***
Nostalgi på hög nivå.

Eftersom det är preskriberat sedan länge så va jag pirat på den tiden. När man kopiera spel över kassettdubbeldäckaren. För att sedan tåligt vänta 20-40 minuter för att spelet förhoppnings skulle starta, allt medan färgerna flimra runt på skärmen.

Jag piratade själv, åtminstone tills jag började jobba på Commodore. Rätt ironiskt att killen de anställde som "Amiga Support Manager" satt med flera tusen piratkopierade C64-spel hemma...

Permalänk
Avstängd

Jag gick mot strömmen och valde Atari 800XL istället trots C64 var mycket populärare

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkunkFunk:

Står inget om operativsystem?

Basic 2.0 så klart.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hunter(Swe):

Jag gick mot strömmen och valde Atari 800XL istället trots C64 var mycket populärare

Rysningar.. kom och tänka på Atari 400-serie som någon av mina kompisar köpte. Vilket j-a åbäke!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

READY
"
?SYNTAX ERROR

READY

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk

blir lite avis på er som spelat på dessa maskiner som mindre

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Rysningar.. kom och tänka på Atari 400-serie som någon av mina kompisar köpte. Vilket j-a åbäke!

http://www.vintage-computer.com/images/atari400.jpg

Hade en sån också innan 800XL. Atari 400 hade ju inget riktigt tangentbort, det hade 800 och 800XL. Det tog evigheter att skriva in basic listningar från tidningar med det där tangentbordet :).

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Du glömde; LOAD "$",8

Inte om man hade bandare väl?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Varför känns det som att jag läst den här nyheten för typ ett år sedan?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Varför känns det som att jag läst den här nyheten för typ ett år sedan?

Du tänker nog på att Commodore snackat om att göra en C64 liknande burk tidigare, men då med en helt ny design...
Se här tex:
Commodore 64 rises from the 80s | News | PC Pro

... fast den varianten är bara en burk som funnits tidigare, men med annat namn! Se gammal SWEC-nyhet här:
http://www.sweclockers.com/nyhet/7514-tangentbordsdatorns-ate...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Inte om man hade bandare väl?

Uh?.... gick över till diskett ganska snabbt så det jag skrev kom från ryggraden. Vad var det då... *googling, please hold*... aha bara LOAD, eller LOAD "<valfri sträng>".

I stand erect... corrected!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vad var det då... *googling, please hold*... aha bara LOAD, eller LOAD "<valfri sträng>".

Japp, eller bara shift+runstop om jag minns rätt.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.